Marketing czasu rzeczywistego stał się wyjątkowo popularnym tematem, szczególnie w świetle ostatniej edycji superbowl i słynnej już akcji marketingowej firmy OREO. Obecnie kojarzony jest z wyświetlaniem w czasie rzeczywistym obrazków o mniej lub bardziej zabawnej treści komentującej bieżące wydarzenia. Samo określenie real-time marketing ma dużo szersze znaczenie i sprowadza się do dużo ciekawszych działań niż publikacja grafik.
Real-time marketing to tak naprawdę działania idealnie wpisujące się w koncepcję Marketing Automation. Dlaczego? Głównie dlatego, że jego podstawowym założeniem jest bieżąca reakcja na zachowanie klientów w czasie rzeczywistym. Precyzując, realizowanie działań marketingowych odbywa się w czasie rzeczywistym oraz polega na idealnym dopasowaniu treści do konkretnego odbiorcy i sytuacji, w danej chwili i miejscu. To dopasowanie komunikatu do danych o jego odbiorcy sprawia, że real-time marketing uzupełnia i czerpie z koncepcji Marketing Automation.
Obecnie w świetle dostępnych publikacji można dojść do wniosku, że real-time marketing to jednorazowe akcje uruchamiane przy okazji jakiegoś nośnego marketingowo wydarzenia. Rzeczywistość jest trochę inna. Tak naprawdę skuteczne działania tego typu opierają się na codziennej regularnej pracy. Często firmy zaczynają od małych kroków wdrażając kolejno, różne działania czasu rzeczywistego. Dzięki temu mogą lepiej poznać swoich odbiorców oraz ich reakcję na komunikaty. Dzięki regularnej pracy i analizie jej efektów kiedy wydarzy się coś wyjątkowego będziemy gotowi szybko zareagować i wykorzystać marketingowy potencjał zdarzenia.
Samo pojęcie real-time marketing dorobiło się kilku tłumaczeń w języku polskim. Najczęściej spotykamy się z marketingiem aktywnym, operatywnym lub po prostu marketingiem czasu rzeczywistego. Niezależnie od nazwy do skutecznego realizowania takich działań wymagana jest odpowiednia technologia. Obecnie właściwie tylko systemy Marketing Automation dostarczają wszystkich rozwiązań niezbędnych do odpowiedniego monitorowania zachowania kontaktów i reakcji na nie w czasie rzeczywistym.
Marketing czasu rzeczywistego w SALESmanago Marketing Automation
System udostępnia kilka różnych funkcjonalności z zakresu real-time marketingu. Oczywiście bazują one na odpowiednim dopasowaniu treści do odbiorcy. Natomiast jedna rzecz uległa zmianie. Do tej pory, aby skutecznie dokonać dopasowania w systemie Marketing Automation musiał istnieć profil zidentyfikowanego użytkownika. Obecnie, dzięki nowemu modułowi system SALESmanago potrafi monitorować w czasie rzeczywistym wizyty osób anonimowych i na podstawie takich tymczasowych danych dopasować i przekazać treść użytkownikowi anonimowemu w czasie jego wizyty na stronie. Dwa najpopularniejsze zastosowania nowej funkcji to:
- formularz kontaktowy z dynamiczną treścią;
- system rekomendacji w czasie rzeczywistym.
Z drugiej strony nowa funkcjonalność przyda się również w wypadku użytkowników zidentyfikowanych. Tutaj ciekawym rozwiązaniem będzie alert w czasie rzeczywistym. Dzięki temu firmy uzyskają możliwość skontaktowania się z klientem jeszcze w trakcie jego wizyty na stronie WWW, jeśli będzie to oczywiście potrzebne.
Formularz kontaktowy z dynamiczną treścią
Ciekawe rozwiązania pozwalające na skuteczną konwersję anonimowego ruchu na stronie WWW na pozyskane kontakty. System SALESmanago Marketing Automation monitoruje wizytę każdego anonimowego użytkownika i buduje jego tymczasowy profil. Następnie po określonej liczbie odwiedzonych zakładek/podstron wyświetla formularz typu pop-up, którego treść dopasowana jest do zachowania anonimowego użytkownika na stronie WWW, w trakcie bieżącej wizyty.
Rysunek 1. Przykładowy formularz dopasowany do wizyty użytkownika anonimowego
Z tą funkcją zwiększamy ilość pozyskiwanych kontaktów za pomocą strony WWW, ponieważ wyświetlany formularz odpowiada na konkretne potrzeby indywidualnego użytkownika. Lepiej trafiając w jego zainteresowania oferuje informacje, których na stronie poszukiwał potencjalny klient.
System rekomendacji w czasie rzeczywistym
Drugi przykład działań real-time marketing. Ten sam mechanizm, który pozwala dopasować treść wyświetlonego formularza umożliwi, również stworzenie systemu rekomendacji, który w czasie rzeczywistym dostosowuje podpowiadane produkty do zmian zachowania potencjalnego klienta na stronie WWW. Wszyscy znamy sekcje typu: polecane produkty, aktualnie oglądane, okazje dla Ciebie itp. W systemie SALESmanago Marketing Automation dopasowanie tych produktów do użytkownika staje się wyjątkowo łatwe i zawsze odpowiada aktualny informacjom o odwiedzającym, przez co jest dokładniejsze. Dokładność ta wynika z prezentowania wyników analizy przeprowadzonej dla indywidualnej osoby, a nie grupy charakteryzującej się podobnym zachowaniem.
Alerty w czasie rzeczywistym
Monitorowanie zachowania wszystkich odwiedzających stronę w czasie rzeczywistym i możliwość bezzwłocznego reagowania daje sporo możliwości. Jedną z nich jest powiadamianie działu sprzedaży lub call center o konieczności kontaktu z osobą, która w tej chwili odwiedza stronę WWW. Jeśli tylko kontakt telefoniczny jest wskazany jeszcze w trakcie wizyty kontaktu na stronie system powiadomi o tym odpowiednią osobę.
Należy, również pamiętać, że wszystkie działania realizowane w systemie Marketing Automation są lub mogą być zintegrowane z całym procesem marketingowo-sprzedażowym. Posiadanie wszystkich informacji o każdym potencjalnym kliencie oraz realizowanych działaniach w jednym miejscu pozwala stworzyć kompletny proces, który w jasny i prosty sposób przeprowadzi klienta od etapu pozyskania kontaktu do kontaktu z działem sprzedaży i dokonaniem transakcji. To co istotne mamy wpływ na to jakie informacje otrzyma klienta na każdym z etapów i dzięki temu możemy kształtować obraz marki, oferty i produktów z jakim się zapozna.