Poznaj nowego klienta! 7 faktów o konsumpcji post-demograficznej

40b0788a-a77d-4a0c-977f-6f4c94b13bd0Do niedawna cechy takie jak płeć, wiek, pochodzenie społeczne czy miejsce zamieszkania przekazywały nam konkretną i pewną wiedzę o kliencie. Znając demografię swojej grupy docelowej można było z dużym prawdopodobieństwem określić, jakie wartości dzielą, jak spędzają czas, czego chcą. Jednak jak dowodzi raport Trendwatching, dziś demografia przestaje być wyrazistym czy godnym zaufania punktem odniesienia. Dla marketerów oznacza to istotne zmiany w adresowaniu komunikatów i projektowaniu grupy docelowej.

1 Konsumeryzm post-demograficzny: demografia nie ogranicza

Klienci dzisiaj dużo mniej się przejmują tym, co wypada. W latach 2012-2013 najszybciej rosnącą grupą użytkowników Twittera były osoby w wieku 55-64. W Wielkiej Brytanii największą grupą grającą w gry wideo są panie powyżej 44 roku życia. Sposób spędzania wolnego czasu czy produkty, które kupujemy, nie są już ściśle związane z naszym wiekiem, płcią czy statusem materialnym.

2 Podobieństwo demograficzne może mylić

Aby pokazać problematyczność analizy demograficznej w dzisiejszych czasach podajmy przykład, który przywołuje Hannah Webley-Smith z agencji IAB. Książę Karol i Ozzy Osbourne mają identyczny profil demograficzny:

– urodzeni w tym samym roku (1948)

– dorastali w Anglii

– dwukrotnie żonaci

– dwójka dzieci

– zamożni

– lubią psy.

3 Nowe wyznaczniki statusu

Kiedyś możliwość kreowania siebie i spędzania wolnego czasu były dużo bardziej związane ze statusem społecznym, a konkretniej – z możliwościami finansowymi. Dziś, w dobie porównywarek, przecen, second-handów oraz kultury, która wyżej ceni doświadczenia konsumenckie niż produkty, jednostka może bardziej elastycznie manipulować swoim obrazem.

Wyznacznikiem statusu bardziej niż zamożność staje się zdobywane uznanie oraz kreatywność.

4  Społeczeństwo starzeje się – nie targetuj po wieku

Istnieje również bardziej przyziemny powód tego procesu – starzenie się społeczeństw. Dla przykładu: w Wielkiej Brytanii żyje obecnie 10 milionów osób powyżej 65 roku życia. W 2050 będzie ich dwa razy tyle – 19 milionów. Wobec tego kryterium wieku jako narzędzie targetowania stanie się zupełnie bezużyteczne: może obejmować bardzo dużą i zróżnicowaną grupę osób.

5 Pozwól poczuć wolność od demografii

Wygrają na tym marki, które potrafią wykorzystać pragnienie klientów do wyzwalania się z więzów demografii. Należy do nich np. marka odzieżowa Uniqlo, która oferuje prostą, minimalistyczną odzież, którą może nosić każdy. Komunikuje ona, że wiek, płeć czy pochodzenie nie mają znaczenia.

Kluczem jest odwoływanie się w narracji marki do wartości, które są uniwersalne:

  • Wolność
  • Twórczość
  • Pasja
  • Niezależność
  • Indywidualizm

6 Konieczność analizy behawioralnej

Dane behawioralne są dużo bardziej wiarygodne: wskazują one na realne zachowania klientów. Tym bardziej, że klienci dają Ci dziś coraz większe przyzwolenie na monitorowanie swoich zachowań. Weź pod uwagę także mniej oczywiste opcje analityki:

-SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI: śledzenie dokładnie tego, co klient ogląda (nie samych kliknięć)

Beacony do śledzenia fizycznego położenia klienta w pobliżu sklepu

– Monitoring w aplikacji mobilnej

7 Wzrost znaczenia personalizacji

Dla nowego, post-demograficznego społeczeństwa kluczową wartością jest indywidualizm. Klient chce czuć się traktowany jak jednostka, a nie jak członek grupy docelowej. Dlatego przyłóż dużą wagę do działań, które pozwalają klientowi poczuć się wyjątkowo. Należą do nich szczególnie:

dynamiczne maile 1-do-1

– dynamiczne formularze kontaktowe

spersonalizowane banery i treść (dopasowane w czasie rzeczywistym)

– powiadomienia push, dopasowane do fizycznego położenia klienta (w sklepie stacjonarnym).

Jak wykorzystywać dane demograficzne?

Dane demograficzne nie stają się nieważne – to konsumenci chcą tak postrzegać samych siebie. Ty zaś wciąż powinieneś je zbierać, jednak starannie dobierając sytuacje, w których je wykorzystasz. W niektórych branżach (farmacja, ubezpieczenia) ich waga wciąż pozostanie bardzo duża, niemniej odwoływanie się do nich wprost może okazać się niefortunne.

Czy według Ciebie eksperci z Trendwatching mają rację? Czy dane demograficzne tracą znaczenie?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]