[Post gościnny] Lead scoring i kwalifikacja leadów: 4 kluczowe porady

Lead Scoring: konieczne dopełnienie działań Lead Gerenation

Chcesz zwiększyć ilość leadow? To za mało!

Ruch na stronie to garnek złota na krańcu tęczy! Gdy widzisz wzrost, wiesz, że możesz być z siebie dumny. Twoje treści w końcu przyciągają ludzi, którzy czytają, dzielą się nimi, zapisują się na newsletter… Czy to nie spełnienie marzeń?

 

Nie! Ruch to dopiero początek. Oczywiście, ruch dostarcza Ci materiału do działań oraz danych, ale tym, czego chcesz naprawdę, są kwalifikowane leady i  możliwość wybrania najbardziej obiecujących z nich.

 

Bez monitoringu zachowania użytkowników oraz narzędzia Marketing Automation, zza lasu nie widzisz drzew. Nie możesz przekazać działowi sprzedaży dobrych leadów, jeżeli nie znasz ich gotowości zakupowej, intencji czy drogi, jaką przebywają od pierwszej wizyty po konwersję.

 

I to właśnie scoring stanowi klucz do wybrania najlepszych.

 

Nie wszystkie leady są równe

By osiągnąć jak najwyższy ROI, musisz oddzielić wartościowe leady od płotek. Bez sprawnej metody do zarządzania procesem selekcji nie będziesz w stanie zmonetyzować ruchu, na który tak ciężko pracowałeś.

Scoring to prosty proces: polega na przydzielaniu leadom punktów zgodnie z przyjętymi zasadami. Leady, które mają najwięcej punków, uznajemy za najbardziej wartościowe, czyli te, które są najbardziej zainteresowane zakupem. To na nie powinieneś przeznaczyć czas i uwagę sprzedawców, a nie marnować tych środków na leady z niskim scoringiem.

Innymi słowy, scoring pozwala nam uniknąć marnowania zasobów, a tym samym zwiększa ROI.

 

No dobrze, ale jak oddzielić dobre leady od złych?

 

1. Najpierw sprawdź luki w konwersji

Możesz mieć sporo ruchu, ale mało leadów. Możesz mieć dużo leadów, ale małą ilość domkniętych umów… Brzmi znajomo? W takim razie nie potrzebujesz scoringu, tylko musisz popracować nad swoją stroną www.

 

By skutecznie wykorzystać scoring, musisz być pewien, że strategie pozyskiwania leadów działają bez zarzutu. Potrzebujesz świetnych treści, szczelnego lejka sprzedażowego oraz zbierania danych dotyczących konwersji.

 

2. Wybierz punkty styku ważne dla TWOJEGO biznesu

Wiesz, że masz przyznawać punkty … ale za co? Może Cię to ucieszy, może zmartwi, ale nie ma jednego uniwersalnego systemu. Jedne firmy przyznają punkty za określoną rolę w organizacji czy zajmowane stanowisko, inne zaś za określone działania. Jedne skupiają się na ilości wizyt, inne lekceważą odrzucenia.

Na przykład możesz być w miarę pewien, że ktoś jest zainteresowany, jeśli przegląda ciąg podstron o poszczególnych funkcjach czy usługach – ewidentnie próbuje się dowiedzieć, co robisz, i ocenia Twoje rozwiązanie. Jeżeli taki użytkownik przechodzi na podstronę z cennikiem czy wypełnia formularz kontaktowy, możesz uznać go za MQL i przypisać wysoki scoring.

Jeżeli chodzi o stanowisko czy rolę w firmie, to kryterium wystarcza do przyznania punktów – w teorii. Szef działu marketingu jest osobą decyzyjną: to Twój przyszły klient. Z kolei szeregowy specjalista może nie mieć wystarczających uprawnień. W obu wypadkach możesz zastosować scoring: w pierwszym punkty zostaną dodane, w drugim – odjęte.

Ale cofnijmy się na moment: w jaki sposób pozyskujesz informację o stanowisku? Czy masz te dane? Marketerzy i sprzedawcy powinni uzgodnić wspólnie, jakie dane są im potrzebne – brak niektórych informacji może skutecznie sabotować Twoje działania.

Czasem wystarczy jedynie dodać pole w formularzu. Z zaawansowanym systemem Marketing Automation możesz dynamicznie dopasowywać formularze kontaktowe i treści do zachowania użytkownika na stronie www. Nieźle, nie?

 

3. To cykl: Patrz do przodu i do tylu

Mówiąc o historii zachowania: aby odkryć, które leady są najcenniejsze, powinieneś przyjrzeć się dotychczasowym praktykom użytkowników i zbudować persony (Buyer Personas, osobowości nabywcze). Przeanalizuj konwersje. Spójrz na drogę, jaką przechodzą klienci: jakie działania były na niej kluczowe?

Gdy wykorzystujesz scoring, przywiązujesz większą wagę do pewnych zachowań: takich jak pobranie pliku, wypełnienie formularza czy uczestnictwo w webinarze, ponieważ widzisz, że te wybrane przez Ciebie akcje przekładają się potem na sprzedaż. To kwestia danych, które możesz z łatwością pozyskać z analityki.

 

4. Tu i teraz

Scoring może się szybko stać skomplikowanym systemem, w którym sam się nie połapiesz.   Dlatego wykorzystuj prosty system procentowy: każdemu czynnikowi (np. Roli w organizacji czy konkretnemu działaniu) przypisz wartość od 1 do 100.

Ważne też, by wiedzieć, kiedy leadowi kończy się okres przydatności. Niektórzy kręcą się wokół Twojej strony, porównują ceny, gadają, ale tak naprawdę nie muszą dokonać zakupu. Czasem to po prostu konkurencja, która przygląda się z bliska Twoim działaniom. Dlatego rozważ przyznawanie ujemnych punktów osobom, które zatrzymują się na jednym poziomie: powtarzają działania niewymagające większego zaangażowania (jak czytanie bloga czy pobieranie ebooków) przez dłuższy czas, ale nie chcą zrobić kolejnego kroku. Takie osoby mogą tylko zmarnować Twój czas.

 

Zapamiętaj te 2 rzeczy:

1: Twój scoring musi być spójny, opierać się na modelu relacji, gdzie punkty odzwierciedlają jej rozwój.

2: Potrzebujesz progu – ilości punktów, po której lead zostaje przekazany do działu sprzedaży. Analogicznie, lead o zbyt niskiej punktacji może być pomijany przy działaniach wymagających  nakładów.

 

Podsumowując: Scoring jest fundamentalny

Lead Scoring może być prosty lub skomplikowany – to zależy tyko od Ciebie! Twoim celem jest dostarczanie działowi sprzedaży kwalifikowanych leadów w oparciu o dane. Ponieważ jeżeli handlowcy skontaktują się z kimś zbyt szybko, napotkają opór – a być może stracą szansę na umowę. Jeśli zaś się spóźnią, stracą okazję.

Chodzi o to, byś mógł wykorzystać jak najwięcej z ruchu na Twojej stronie www. Przecież sporo inwestujesz w generowanie go – dlatego więc zadbaj o to, by jak najlepiej go wykorzystać.  Marketing treści, działania inbound czy offline marketing są świetne – ale bez scoringu nie będziesz w stanie wykorzystać potencjału, który zbudowałeś.

 

Sam Hurley: ekspert i influencer

Sam Hurley

O autorze

Sam Hurley jest nieszablonowym marketerem.  Doświadczenie zarówno po stronie agencji, jak i po stronie klienta wykorzystał do powołania własnej firmy konsultingowej OPTIM-EYEZ.

Osiągnął imponujące sukcesy zarówno w małych firmach, jak i w międzynarodowych korporacjach, jednocześnie zyskując tytuł drugiego najbardziej wpływowego marketera na świecie.

Na Twitterze dzieli się inspiracjami dotyczącymi biznesu i marketingu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]