Marketing Automation pozwala odmienić stronę WWW firmy. Tradycyjnie strona internetowa pełniła rolę w dużej mierze statycznego informatora o przedsiębiorstwie i jego ofercie. Technologia dynamicznych treści daje zupełnie nowe możliwości komunikacji z potencjalnymi klientami. Strona WWW zaczyna reagować na odwiedzającego dostosowując wyświetlane treści do jego profilu. Przedstawiamy najczęściej spotykane sposoby wykorzystania dynamicznych treści.
Dynamiczna treść na stronie WWW to możliwość automatycznego dopasowania i spersonalizowania tego co widzi osoba odwiedzająca stronę WWW. Technologia ta pozwala wyświetlać różnego rodzaju treści indywidualnie dla każdej z osób odwiedzających stronę WWW. Zwykle bazuje ona na bazie treści do wyświetlenia (np. w formie pliku .xml), parametrach doboru treści do profilu odwiedzającego oraz informacji posiadanych o odwiedzającym. Wszystko sprowadza się do wyświetlenia osobie odwiedzającej stronę WWW treści potencjalnie dla niego najciekawszej.
Mechanizm działania jest prosty ale jego zastosowań jest całkiem sporo. Techniczne możliwości pozwalają praktycznie dowolnie modyfikować stronę WWW pod kątem odwiedzającej osoby. Możemy modyfikować tła, układ graficzny, menu, formularze kontaktowe oraz same wyświetlane treści. Wśród ogromnych możliwości można wymienić dwa najczęściej wykorzystywane rozwiązania.
Ramki zawierające produkty dopasowane do profilu klienta
Tego typu ramki często spotykamy szczególnie w wypadku sklepów internetowych. Mechanizm ich działania jest różny. Czasem bazują na tym co przeglądali użytkownicy zachowujący się na stronie WWW podobnie do nas, czasem na najpopularniejszych produktach w sklepie lub na indywidualnej historii zakupów. W systemie Marketing Automation możemy wyświetlać produkty przy wykorzystaniu wielu parametrów.
Zacznijmy od tego czy osoba odwiedzająca stronę jest anonimowa czy zidentyfikowana. Jeśli to osoba anonimowa to dopasowanie produktów może odbyć się na podstawie informacji, które pozyskamy w trakcie jej wizyty. W takiej sytuacji najłatwiej i najskuteczniej jest wyświetlać produkty powiązane z przeglądanymi. Natomiast kiedy użytkownik jest już zidentyfikowany. Wtedy system buduje jego profil w oparciu o dwa podstawowe rodzaje informacji:
- dane behawioralne:
- wizyty na stronie WWW;
- otwarte i kliknięte wiadomości e-mail;
- źródła odwiedzin(reklamy, adwords, wyszukiwarka, kampanie remarketingowe itd.).
- dane transakcyjne:
- historia dokonanych zakupów.
Profil złożony z takich informacji pozwala dużo dokładniej dopasować najbardziej interesujące konkretną osobę produkty:
W ten sposób klienci zobaczą produkty, które pasują zarówno do ich upodobań jak i możliwości finansowych.
Formularze zawierające treść dopasowaną do zachowania osoby odwiedzającej stronę WWW
Tradycyjny formularz kojarzy nam się przede wszystkim z prostym i bardzo ogólnym komunikatem. Najczęściej spotykamy formularze typu: Dowiedz się więcej, Zostaw swój numer telefonu a skontaktuje się z Tobą nasz przedstawiciel lub Bądź na bieżąco i zapisz się na nasz newsletter. Tego typu formularze nie są specjalnie skutecznie. Czy nie dużo lepiej było by wyświetlić osobie zainteresowanej kontaktem (odwiedziła stronę kontakt) formularza oferującego szybki kontakt, a osobie, która przegląda kolejny już telewizor komunikatu: Nie wiesz jak wybrać najlepszy telewizor dla Ciebie? Chętnie pomożemy… . Odwiedzający chętniej wypełniają formularze, które są dopasowane do ich potrzeb i oferują pomoc lub odpowiedź, której potrzebują. Przykładowy formularz, którego treść dopasowuje się do zachowania osoby odwiedzającej stronę:
W formularzach wykorzystujących dynamiczne treści najczęściej automatycznie zmienia się tekst i główna grafika. W efekcie wykorzystanie dynamicznych treści w formularzach podnosi ich skuteczność średnio o 200%. Natomiast wśród bardziej nietypowych zastosowań warto wspomnieć o wyświetlaniu menu z różnych stron ekranu zależnie od płci użytkownika. Podobnie można zastosować inną kolorystykę strony zależnie czy odwiedza ją mężczyzna czy kobieta. Sama technologia dynamicznych treści nie ogranicza się jedynie do strony WWW. Więcej na temat jej wykorzystania w wiadomościach e-mail można znaleźć tutaj:
5 metod automatycznej personalizacji treści newslettera w Marketing Automation