Podstawowe automatyzacje do wykorzystania w eCommerce

Rynek eCommerce w Polsce rozwija się najszybciej w Europie. Jego udział w handlu detalicznym to obecnie 3.8% a według raportu Delloite niebawem osiągnie poziom 6-7%. Największych zainteresowaniem w Internecie cieszą się produkty związane z domem i ogrodem. Potem klasyfikują się ubrania, buty oraz akcesoria dla najmłodszych. Automatyzacja marketingu i sprzedaży pozwala skuteczniej wykorzystać potencjał i wszystkie korzyści płynące z e-Handlu.

Handel w sieci ma wiele zalety. Firmy, które zdecydują się wejść na rynek eCommerce oszczędzają głównie na kosztach funkcjonowania. Nie muszą wyposażać oraz utrzymywać stacjonarnych sklepów oraz biur. Proces dystrybucji ulega skróceniu a realizowanie określonego poziomu sprzedaży wymaga mniejszej liczby pracowników. To wszystko sprawia, że osiągnięcie takie samego wyniku sprzedażowego co w tradycyjnym handlu generuje niższe koszty.

Jednak z drugiej strony klienci nie mogą fizycznie dotknąć oferowanych produktów. Nie mają również bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Przez to trudniej jest poznać ich potrzeby i pomóc dokonać odpowiedniego zakupu. Sytuacja ta zmienia się po wdrożeniu narzędzi pozwalających monitorować zachowanie osób na stronie internetowej oraz na podstawie tych informacji budować ich  profile. W wypadku systemu SALESmanago Marketing Automation monitorowanie klientów e-sklepu  możemy zacząć najczęściej na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wysyłka tradycyjnego e-mailingu. Jednakże, każdy kto kliknie w link w otrzymanym mailu zostanie zidentyfikowany i od tej pory jego zachowanie będzie monitorowane, a w systemie zacznie powstawać profil klienta. Druga opcja to prosta integracja systemu ze sklepem. W ten sposób każdy klient, który się zarejestruje, zaloguje, dokona zakupu lub zapisze na newsletter zostanie zidentyfikowany przez system. Dzięki temu dane behawioralne (zachowanie na stronie WWW, otwarcia i kliknięcia w maile) oraz transakcyjne stworzą profil klienta. W ten sposób poznajemy klienta i jego potrzeby podobnie lub nawet dokładniej niż podczas jego wizyty w sklepie stacjonarnym. Głównie dlatego, że każda wizyta (na stronie WWW) oraz zakup jest zapisywany i przechowywany.

Jak możemy wykorzystać wiedzę o klientach w Marketing Automation?

Łącząc wiedzę o klientach oraz automatyzację marketingu i sprzedaży możemy zrobić wiele. Najważniejsze jest to, że zaczynamy komunikować się potencjalnymi i aktualnymi klientami indywidualnie przesyłając im istotne dla nich treści w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób. Poniżej przedstawiamy 5 działań od których warto zacząć automatyzację marketingu i sprzedaży w eCommerce.

1. Automatyczna segmentacja klientów odwiedzających stronę WWW

System monitoruje każdego zidentyfikowanego klienta na stronie WWW. Na podstawie przebiegu wizyty możemy automatycznie przypisać klienta do segmentu. Podział klientów na grupy ze względu na ich zachowanie na stronie WWW to segmentacja behawioralna. Jest to jedna z najdokładniejszych metod grupa kontaktów ze względu na ich zainteresowanie. Głównie dlatego, że za przydzielenie do konkretnej grupy odpowiada rzeczywiste zachowanie danej osoby na stronie WWW. Uruchomienie takiej automatycznej segmentacji jest bardzo proste dzięki macierzom segmentacji. Macierz przypisuje klienta do grupy na podstawie odwiedzin:

  • Na dokładnie określonym adresie URL;
  • Na adresie URL zawierającym dane słowo;
  • Na adresie URL, w którym występuje określony ciąg znaków. Na przykład podając hiszp* macierz zareaguje na słowa Hiszpania, hiszpańskich, hiszpańskie w odwiedzanym adresie URL.

Na dokładniejszą segmentację pozwala połączenie danych behawioralnych(historia wizyt na stronie WWW) z danymi transakcyjnymi(historia zakupów).

2. Wysyłka predefiniowanych ofert dopasowanych do segmentu klientów

Jeśli posiadamy już segmenty odbiorców określone na podstawie danych behawioralnych to mamy podstawę do następnej automatyzacji. Żeby lepiej poznać potencjalnych klientów możemy automatycznie wysłać im predefiniowaną ofertę dotyczącą segmentu produktów, którymi są zainteresowani. W tym celu przygotowujemy zestaw wiadomości zawierających najciekawsze/najpopularniejsze oferty z danego segmentu. Następnie tworzymy reguł automatyzacji trzymając się zasady, że jedna reguła odpowiada za wysyłkę oferty do jednego segmentu. W takiej regule określamy zdarzenie, czyli przypisanie do segmentu i akcję wyślij ofertę X. Powielamy to ustawienie dla wszystkich segmentów. Dzięki temu system automatycznie wyśle ofertę do osoby, która trafi do danego segmentu.

3. Formularz Pop-up skierowany do anonimowych użytkowników

Pracując w środowisku Marketing Automation zawsze powinniśmy starać się zwiększyć liczbę zidentyfikowanych kontaktów. Jednym z dobrych sposobów pozyskiwania zarówno nowych i zidentyfikowanych kontaktów jest formularz kontaktowy typu pop-up lub wysuwany z brzegu ekranu. W SALESmanago możemy stworzyć dowolnie wyglądający formularz, a następnie wygenerować odpowiedni kod (pop-up lub wysuwany). Generując taki kod  możemy zaznaczyć opcję: „nie pokazuj zidentyfikowanym kontaktom”. Dzięki temu po wklejeniu kodu na stronie WWW tylko użytkownicy anonimowi zobaczą ten formularz z dedykowaną dla nich treścią. Na przykład ciekawą promocją dla nowych klientów.

4. Powiadomienie o porzuconym koszyku

Jedna z najpopularniejszych automatyzacji w eCommerce. Automatyczne przypomnienie o pozostawienie nie wykupionych produktów w sklepowym koszyku pozwala przede wszystkim ograniczyć ich liczbę. Po drugie najczęściej rośnie średnia wartość koszyka, ponieważ klienci wracając na stronę sklepu dokładają coś jeszcze korzystając ze stałego kosztu dostawy. Tego typu automatyzacja może być bardzo podstawowa, czyli jeśli dodał produkt do koszyka i nie dotarł do płatności to wyślij wiadomość przypominającą o porzuconych zakupach. Natomiast w bardziej zaawansowanej formie możemy automatycznie przesyłać wiadomość przypominającą, w której znajdą się produkty pozostawione w koszyku.

5. Programy Win-Back

Win-back to najprościej mówiąc ponowne zaangażowanie klienta, który teoretycznie zrezygnował z usług firmy/dalszych zakupów. W Marketing Automation wiemy kiedy klienci odwiedzają stronę WWW i kiedy dokonują zakupów. Łatwo więc ustawić odpowiednią automatyzację przypominającą o naszym istnieniu klientom, którzy przestali odwiedzać e-sklep i dokonywać transakcji. Najprostszym sposobem będzie stworzenie odpowiedniej wiadomości zachęcające klientów do powrotu. Może to być rabat dla stałych klientów. Następnie określamy regułę automatyzacji, która w wypadku braku odwiedzin lub zakupu w przeciągu określonego czasu od poprzedniej odwiedziny/zakupu wyśle wcześniej przygotowaną wiadomość.

Jesteś zainteresowany wykorzystaniem Marketing Automation w eCommerce? Napisz do nas na info@salesmanago.pl

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]