Organiczna budowa bazy maili – 11 najlepszych praktyk zwiększających liczbę odbiorców Twojego newslettera

Email on hand of businessman, isolateBaza adresów e-mail to drażliwy temat. Wszyscy pragniemy Świętego Graala: sposobu na szybkie zwiększenie jej wolumenu. Kto nigdy nie szukał tu drogi na skróty, niech pierwszy rzuci kamieniem. Ale wiemy też, że listę trzeba budować bez szkody dla jej jakości. Czyli – organicznie. W przeciwnym wypadku zaśmiecona baza, na której nie możesz polegać, zadziała przeciw Twojemu interesowi.

Co to znaczy „organicznie”?

Oznacza to budowanie listy mailingowej w oparciu tylko o tych, którzy zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie materiałów.

Nieorganiczne, czyli niewłaściwe, sztuczne metody pompowania listy kontaktów obejmują zarówno kupowanie baz, jak i ręczne wpisywanie adresów (partnerów biznesowych, klientów, z którymi korespondowałeś, znajomych). Nie używaj żadnego kontaktu, przy którego pozyskaniu nie zaznaczyłeś wyraźnie, że będziesz na niego wysyłał newsletter.

Szkodliwość sztucznego pompowania listy e-maili

Zaszkodzi Ci to podwójnie: po pierwsze, przez niespodziewających się Twoich wiadomości odbiorców zostaniesz oznaczony jako spam (co na dłuższą metę obniży skuteczność kolejnych kampanii), a sztucznie pozyskana baza będzie zaciemniała obraz sytuacji – na tych danych nie będzie można polegać. To nie są Twoi klienci. Nie oczekuj, że „przypadkiem” 10 tysięcy osób z kupionej listy okaże się w pilnej potrzebie nabycia mebli ogrodowych, które reklamujesz.

Organiczne budowanie bazy maili nie oznacza bierności i czekania, aż klienci sami poczują nieodparte pragnienie otrzymywania od nas newsletterów i wygrzebią formularz zapisu na naszej stronie. Powiększanie wolumenu jest konieczne – choćby dlatego, że co roku tracisz zupełnie naturalnie 25% adresów (z przyczyn niezależnych od Twojej polityki: ludzie zmieniają pracę, adresy e-mail, etc). Jak to robić?

Najlepsze praktyki organicznego budowania bazy maili

1. Zapis podczas zakupu.

W formularzu zamówienia zamieść informację o zgodzie na otrzymywanie newslettera (z checkboxem). To najskuteczniejsza i najczęściej stosowana metoda pozyskiwania e-maili.

2. Formularz zapisu na newsletter na stronie

Zwróć uwagę – dotyczy to szczególnie klientów B2B – czy nie wymagasz podania zbyt dużej ilości danych podczas pozyskiwania adresu e-mail. Czy są ci one  na tym etapie potrzebne? Jasne, że chcemy wiedzieć jak najwięcej o klientach. Pytanie, czy ktoś zechce podać Ci swoją historię zatrudnienia w formularzu zapisu na newsletter. Może go to jedynie zniechęcić.

3. Formularza zapisu nie umieszczaj tylko na stronie głównej

Zadbaj, by był widoczny przy wpisach na blogu, aktualnościach, na poszczególnych podstronach. Niech użytkownik ma jak najwięcej okazji do zapisania się.

4. Aplikacja

Fajna, darmowa, związana z klimatem firmy aplikacja mobilna może dostarczyć Ci wielu nowych odbiorców. Pamiętaj jednak, że stworzenie takiego narzędzia wymaga pracy i dobrego pomysłu (tak, by aplikacja była atrakcyjna) i nie w przypadku każdego biznesu uda się to zrobić.

5. Eventy online (jak webinary), ekskluzywny kontent (ebooki, video, raporty) czy darmowe narzędzia.

Wymień darmowy materiał za adres email – niech skorzystanie z niego wymaga rejestracji w systemie i wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości

6. Konkursy wymagające rejestracji na stronie

Zawsze podczas organizacji konkursu zastanów się nad tym, co chcesz przez niego osiągnąć. Pozyskanie adresów e-mail w ten sposób jest świetną metodą – może także wzmocnić aktywność użytkowników na stronie.

7. Korzyść z zapisu

Przy formularzach zapisu czy pop-upach z tym komunikatem zawrzyj informację o korzyści z zapisu. Możesz zaoferować zniżkę, bon lub dostęp do darmowych materiałów czy ekskluzywnych eventów. Warto też zaznaczyć, jak często wysyłasz newsletter i co w nim zawierasz. Da to użytkownikowi poczucie, że zawieracie umowę i jej zasady są uczciwe.

8. Dbaj o jakość mailingów.

Jasne, że nie każdy Twój mailing będzie ekscytujący, ale jeśli wyznajesz metodę „Jak zobaczą nasze logo, to może sobie przypomną i coś kupią, a wysłać nic nie kosztuje”, to przestań. Jeśli nie masz nic realnie korzystnego do zaproponowania swoim odbiorcom, nie spodziewaj się po nich lojalności.

Pamiętaj również, że jakkolwiek użytkownicy cenią sobie dobrą treść, to większość z nich deklaruje, że zapisuje się na newsletter, by mieć dostęp do promocji i obniżek. Dotyczy to szczególnie klientów sektora B2C. Dlatego regularnie (choć niekoniecznie przy każdym mailingu) oferuj im specjalną ofertę czy wymierną korzyść.

9. Spróbuj wysyłać mailing rzadziej, jeśli masz kłopot z utrzymaniem jakości na wysokim poziomie.

Nie ma gorszej strategii niż zalewanie odbiorców niepotrzebnymi informacjami. Dlatego uczciwie powiedz sobie, jak często jesteś w stanie dostarczać dobry kontent i atrakcyjne oferty: może specyfika Twojego produktu czy usługi wymaga rzadszych kampanii? Nie trzymaj się kurczowo raz ustalonego rytmu – przetestuj inną częstotliwość wysyłek.

10. Rezygnacja z newslettera

Co wyświetla się Twojemu użytkownikowi, kiedy próbuje się wypisać? Nie utrudniaj mu temu ukrywaniem przycisku (to zadziała przeciw Tobie), ale zadbaj o to, by zatrzymać użytkownika. Daj mu znać, że będzie Ci go brakowało, zaoferuj jakąś dodatkową korzyść, zaproponuj zmianę częstotliwości otrzymywania maili.

11. Personalizuj komunikację

Wartość Twoich newsletterów to nie tylko ich obiektywna jakość, ale też sposób, w jaki odbiera je klient. Możesz przygotować obniżkę – 70%, zaoferować rewelacyjne teksty oraz zaproponować udział w świetnym wydarzeniu, a Twoja wiadomość spotka się z lekceważeniem. Segmentacja bazy pozwoli Ci ustalić, jak najlepiej dobrać optymalną częstotliwość, czas wysyłki oraz treść dla poszczególnych klientów. Korzystaj z tego – zmniejszy to znacząco ilość wypisań czy oznaczenia jako spam.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]