Opt-in? Dwa razy poproszę!

Szybkie pytanie: Wolisz iść na umówione i potwierdzone spotkanie biznesowe z osobą, która jest wstępnie zainteresowana Twoją ofertą, czy chodzić od drzwi do drzwi w 10-piętrowym bloku i próbować sprzedać coś z walizki na kółkach? Jeżeli bez wahania wybrałeś pierwszą opcję, to powiedz mi proszę, dlaczego nie miałbyś przełożyć tej praktyki na obszar swojego email marketingu?

 

Niestety, pomimo rozwoju technologii i oprogramowania do automatyzacji marketingu wiele osób nadal traktuje mailing jako tańszą alternatywę akwizycji – rozsyłają swoje maile do wszystkich, nie dbając o to, czy odbiorcy są zainteresowani tym co otrzymują, ani nawet czy się na to zgodzili.

 

Obecnie w dużej części krajów prawo wymaga zastosowania double opt-in, czyli praktyki, w której kontakt po zapisie na listę subskrypcyjną dostaje email z prośbą o potwierdzenie zapisu. Dopiero kiedy kliknie w link aktywacyjny możesz zgodnie z prawem wysyłać do tego kontaktu treści marketingowe. W Polsce aktem prawnym regulującym tę kwestię jest Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, który mówi: „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.

 

Double opt-in jest powszechnie uznawany za tzw. dobrą praktykę marketingową. Poza spełnianiem wymogów prawnych służy ona kilku celom.

  1. Podnoszenie jakości bazy danych – lista kontaktów utworzona po pierwsze w sposób organiczny, a po drugie z potwierdzeniem chęci otrzymywania wiadomości marketingowych jest bardziej wartościowa – masz pewność, że dany kontakt świadomie podjął decyzję o otrzymywaniu od Twojego newslettera, wiadomości edukacyjnych czy ofert specjalnych.
  2. Higiena bazy danych i obniżenie kosztów email marketingu – drugim pozytywnym aspektem zastosowania podwójnego opt-in jest pomoc w utrzymaniu porządku w bazie danych. O tym jak bardzo istotne jest dbanie o jej higienę pisaliśmy tutaj. Aby uniknąć comiesięcznego odgracania listy adresów z tych wszystkich pozycji, które z powodu literówek, czy pomyłki nie są w żaden sposób wartościowe i obniżają wskaźniki dostarczalności, dobrze jest filtrować adresy już na etapie ich dodawania. Double opt-in daje pewność, że nowy adres istnieje. Dodatkowo obniża to koszty narzędzi do automatyzacji email marketingu – nie musisz przejmować się tym, że wysyłasz wiadomości, które na 100% nie zostaną dostarczone.
  3. Unikanie tzw. spam traps – kilka słów wyjaśnienia – spam traps to adresy nieistniejących osób służące do wyłapywania i raportowania nadawców, którzy wysyłają treści marketingowe bez uzyskania odpowiednich zgód. Używając praktyki podwójnego zapisu nie dasz się złapać w tę pułapkę!
  4. Granie na zasadach fair play – double opt-in to też narzędzie budowania wizerunku. Już na początku znajomości komunikujesz odbiorcom zasady współpracy i grasz w otwarte karty. Zapewne istnieją dziedziny, w których trzeba zachować odrobinę tajemniczości, jednak przesycony kanał mailowy do nich nie należy. Zachowując się po dżentelmeńsku z pewnością zyskujesz w oczach potencjalnych klientów.

Na co trzeba uważać przy double opt-in?

Jakkolwiek pożądana, praktyka podwójnego zapisu bywa blokowana przez dwie pułapki, na które trzeba zwrócić baczną uwagę projektując tak mechanizm zapisu jak i wiadomość z potwierdzeniem.

Osoby zapisujące się na listę mailingową nie muszą być świadome konieczności potwierdzenia zapisu. Projektując formularz kontaktowy, pop-up czy landing page zakomunikuj jasno i wyraźnie, że po kliknięciu w przycisk “zapisz” odbiorcy muszą jeszcze potwierdzić fakt zapisania klikając w link aktywujący w wysłanym automatycznie mailu. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • jako krótką instrukcję obrazkową obok pola do zapisu,
  • jako informację wyświetlaną na tzw. thank you page – grafice lub stronie wyświetlającej się po przesłaniu adresu email,
  • w formie pop-up,
  • itp.

Drugim problemem jest fakt, że dany odbiorca nie widzi wysłanego maila – być może nie wie, że powinien się go spodziewać (patrz powyżej), albo też wiadomość ląduje w spamie. O samym spamie napisaliśmy już kilka artykułów, na przykład ten, czy ten. Ogólna zasada podczas tworzenia wiadomości to: zrób to tak prosto jak tylko się da – prosty nagłówek, konkretny nadawca, jasna treść, wyraźne wezwanie do działania i tak mało grafik jak to tylko możliwe.

 

A jakie są Twoje sposoby na double opt-in?

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]