W kwiaciarni pani Karoliny nad ladą wisi pierwsze zdanie powieści Virginii Woolf: „Pani Dalloway postanowiła, że sama kupi kwiaty”. Kiedy wchodzisz, Twoje spojrzenie od razu kieruje się na tekst. Uśmiechasz się, jeżeli rozpoznałeś cytat, przypomina Ci się melancholijny klimat książki i kadry z „Godzin” Stephena Daldry’ego. Patrzysz porozumiewająco na ekspedientkę. Nawet jeśli wpadłeś tu w pośpiechu, po konwencjonalny bukiet dla teściowej, zaczynasz nieco uważniej przyglądać się otaczającym Cię kwiatom. Właśnie opowiedziano Ci historię.
Marka musi mieć swoją opowieść, osobowość, która wyróżnia ją spośród innych. Jej wyjątkowy charakter powinien wyrażać się wszędzie: od formuły obsługi klienta, przez działania PR-owe i social media, identyfikację graficzną, brand hero po treść prezentowanych na stronie tekstów. Właśnie dlatego tak trudno utrzymać jej spójność w wielu kanałach. Diabeł tkwi w szczegółach: jest wiele miejsc na Twojej stronie, które mogą – oprócz pełnienia innych funkcji – przedstawiać narrację, dzielić się z użytkownikami nie tylko informacją, ale i klimatem, nastrojem, wartościami.
Oto 5 takich miejsc: zobacz, jak wyglądają na Twojej stronie. Wprowadzenie na nich zmian nie wymaga dużych nakładów, a może zmienić doświadczenie użytkownika.
1. Kontakt
Suche dane? Box na wpisanie wiadomości? To standard! Przykładem prostej, taniej zmiany, która robi różnicę, jest tekst na stronie My own bike, niemieckiej firmy, produkującej rowery na zamówienie. Na ich stronie informacje kontaktowe zostały w czytelny sposób wplecione w tekst: „Masz pytania? Wpadnij do naszego sklepu (adres). Jeżeli nie możesz, zadzwoń (numer telefony) lub napisz (mail, konta w mediach społecznościowych). Odezwiemy się w przeciągu 24 godzin!”. Połączono tu nieoficjalny styl i konkretne dane, kładąc nacisk na bezpośredni zwrot do użytkownika. Odbiorca czuje, że ktoś naprawdę chce wysłuchać jego pytań.
2. Recenzje użytkowników
Jeśli sprzedajesz wiele produktów i zamieszczasz recenzje użytkowników, możesz zastanowić się nad ich kreatywną prezentacją. Amazon u góry sekcji komentarzy zamieszcza kilka z nich w dymkach: kojarzy się to od razu z rozmową, realną wymianą opinii. Sugeruje, że komentarze użytkowników mają znaczenie i współtworzą wspólnotę.
3. Pop-up z zaproszeniem do czatu z konsultantem
Możesz tam wrzucić standardowy tekst i ewentualnie stockowe zdjęcie uśmiechniętego, kompetentnego pracownika obsługi klienta. Ale możesz również – jak Email Monks – spersonalizować swojego avatara i zamieścić zwięzły komunikat o tym, co oferujesz swojemu klientowi. Prezentacja konkretnych korzyści w oryginalnej oprawie graficznej daje wrażenie bardziej autentycznego kontaktu oraz wyjątkowości marki.
Możesz tam wrzucić standardowy tekst i ewentualnie stockowe zdjęcie uśmiechniętego, kompetentnego pracownika obsługi klienta. Ale możesz również – jak Email Monks – spersonalizować swojego avatara i zamieścić zwięzły komunikat o tym, co oferujesz swojemu klientowi. Prezentacja konkretnych korzyści w oryginalnej oprawie graficznej daje wrażenie bardziej autentycznego kontaktu oraz wyjątkowości marki.
4. Lokalny smaczek
Sprzedajesz swój produkt lub usługę w środowisku międzynarodowym? Wszyscy posługujemy się angielskim, ale kiedy ktoś dostrzeże i wyróżni naszą narodowość, poczujemy się jak w domu. StartUp Vitamins, sprzedający motywacyjne gadżety dla biznesu, na stronie głównej wrzucają pasek z informacją o możliwości dostawy do Twojego kraju z pozdrowieniem w Twoim języku. Komunikat „Cześć! We ship to Poland!” buduje od razu intymniejszą więź z użytkownikiem.
5. Box wyszukiwania
Możesz pozostawić go pustym, możesz wpisać w nim „Szukaj” albo … zdecydować się na tekst, który bardziej zaangażuje Twojego użytkownika. Patagonia, sklep z odzieżą sportową i turystyczną, na swojej stronie zamieściła box, w którym obok lupy znajduje się pytanie „Czego szukasz?”. Niestandardowa formuła koresponduje z duchem wędrówki i eksplorowania oraz przykuwa oko. Aż chce się poszperać!
Jak wyglądają te pola na Twojej stronie? Co możesz zrobić, żeby wyrażały Twoją opowieść?