Zagubiony w newsfeedzie i w skrzynce mailowej? Zewsząd atakowany wszechobecnym „ASAPem”? Sfrustrowany brakiem wspólnego języka z prezesem czy specami od sprzedaży? W krótkich przerwach między piętrzącymi się w nieskończoność zadaniami zadajesz sobie pytanie: „Czy w mojej pracy nie miało przypadkiem chodzić o coś innnego? O komunikację, budowanie więzi, kreatywność?”
Praca marketera
Na czym polega specyfika pracy marketera? W jaki sposób ten zawód różni się od innych?
Uważny marketing
Można powiedzieć, że mindfulness i marketing nijak się do siebie mają. W swojej książce dowodzisz inaczej: że zdolność do samorefleksji pozwala marketerom walczyć z rozpraszczami, skupić się na ważnych zadaniach, planować i skutecznie się komunikować.
Liderzy marketingu mogą spędzać czas na 3 sposoby: naprawiając wczorajsze, chroniczne problemy, podejmując decyzje dotyczące spraw bieżących i projektując przyszłość. Podczas gdy wielu marketerów na najwyższych stanowiskach powinno zajmować się właśnie strategią, brakuje im na to czasu. Na co dzień muszą zajmować się bieżącymi problemami. Nieustannie przyjmują zgłoszenia, jak kelnerzy: stają się okienkiem McDrive dla całej organizacji.
Praktyka mindfulness pomaga im się zmienić w twórców rynku, odważnych i skutecznych pośredników oraz wizjonerów.
Plan marketingowy
Źródła wiedzy marketera
Jak marketerzy mogą się uczyć i zwiększać swoje kompetencje w świecie przeładowania informacjami? Jest tak dużo książek, blogów, podcastów … Masz sekretny sposób na znajdywanie wartościowych źródeł?
Komunikacja CMO z CEO, CFO i CIO
Piszesz sporo o problemach, jakie mają CMO ze znalezieniem wspólnego języka z CEO, CFO i CIO. Zdradzisz, jak to robić i co jest kluczowe dla wzajemnego zrozumienia?
Oczywiście. Po pierwsze, trzeba zrozumieć, że najczęstszą przyczyną niepotrzebnych napięć jest to, kto jest odpowiedzialny za zysk i straty.
Dziś jest to szczególnie ważne, bo budżety rosną w zdrowym tempie. W porównaniu z poprzednimi latami, zwiększa się liczba programów strategicznych. Jednak większa władza nie daje marketerom prawa do narzucania niebezpiecznego tempa czy nadmiernych oczekiwań. Strategiczni, uważni liderzy muszą przewidywać przeszkody, jakie mogą pojawić się na ich drodze. Oto na co muszą być przygotowani:
1. Niedocenianie sporów terytorialnych. Jeden z szefów marketingu powiedział mi, że “bezpieczeństwo danych klientów jest kluczowe, ale są one obecnie zarządzane przez kilka działów. Nikt konkretny za nie nie odpowiada, to zbiorcza odpowiedzialność. Nikt nie czuje, że ma wystarczające zasoby, by się tym zająć”. Wyobraź sobie, jak wiele stracono w wyniku przepychanek o odpowiedzialność!
2. Brak jasnego podziału obowiązków. Niektóre firmy nie mają jasnego podziału kompetencji między działami sprzedaży i marketingu. Oba działy raportują podwójnie te zadania, które się pokrywają. Czasem nie wiadomo, co dokładnie skłoniło klientów do zakupu: reklama, kampania w social media czy kontakt ze sprzedawcą.
3. Nastawienie krótkoterminowe. Obsesja na punkcie tygodniowych wyników sprzedaży i porównania zysków czy konwersji leadów mogą wywołać krótkowzroczność. Uważni marketerzy patrzą holistycznie na planowanie i monitorowanie efektów. Biorą pod uwagę źródła zysku w przyszłości, takie jak reputacja marki czy wartość produktów oraz klientów, których przyciągają.
W mojej książe przedstawiam kilka nowych definicji i modeli, które nie tylko rozszerzają spojrzenie na wartość, którą marketer tworzy dla organizacji. Pokazują, jak inni marketerzy mocniej wpływają na markę i zyski swoich firm.
Nawyki uważności w marketingu – praktyczne rady
Co poleciłabyś marketerom, którzy chcieliby być bardziej skupieni i uważni? Gdzie zacząć?
Lisa Nirell, Chief Energy Officer, EnergizeGrowth®. Od 1983 pracowała m.in. z : Infor, Bozzuto, Zappos, BMC Software, Adobe, Microsoft, i setkami innych przedsiębiorców w 9 krajach. Jest również nagradzaną autorką.