Bycie przedsiębiorcą niekiedy może być trudne. Wymaga ogromnego wysiłku, poświęcenia i umiejętności. Nieważne, czy jesteś dopiero na początku drogi lub czy twój biznes już odnosi sukcesy – potrzebujesz zaawansowanej wiedzy w wielu dziedzinach, takich jak zarządzanie zespołem i projektami, marketing i komunikacja, sprzedaż, finanse, obsługa klienta, analityka biznesowa… A to tylko wierzchołek góry lodowej. Doświadczenie i kwalifikacje nie wystarczą, by podołać wszystkim wyzwaniom. Przedsiębiorca musi być wyposażony w zestaw najlepszych narzędzi różnego rodzaju, które pomogą w osiągnięciu celów i rozwoju biznesu. Na szczęście w erze cyfryzacji organizacja pracy jest dużo łatwiejsza, ponieważ dzięki laptopom i smartfonom mamy dostęp do wszelkich niezbędnych narzędzi, za pomocą których możemy efektywnie zarządzać wszystkimi procesami w obrębie życia zawodowego. Przygotowaliśmy listę tych rozwiązań, które uważamy za najbardziej użyteczne. Dla ułatwienia podzieliliśmy ją na 7 kategorii, odpowiadających najistotniejszym dziedzinom pracy każdego przedsiębiorcy.
1. Aplikacje do zarządzania projektami i zadaniami
Jeśli w twoim życiu zawodowym dużo się dzieje, to możliwość zorganizowania zadań i czasu jest na wagę złota. Czas zrezygnować z samoprzylepnych karteczek wiszących w biurze w każdym możliwym miejscu i białych tablic z nieczytelnymi notatkami, przez które spędzasz więcej czasu na próbach odczytania ich niż na rzeczywistej pracy. Wypróbuj narzędzie do zarządzania zadaniami. Znajdziesz setki takich rozwiązań na rynku, więc znalezienie aplikacji szytej na miarę nie będzie problemem. Większość popularnych apek opartych jest na systemie kanban, opracowanym przez Toyotę w latach 50. Kanban umożliwił tej japońskiej firmie zorganizowanie produkcji części samochodowych w fabrykach, a obecnie pomaga zespołom i przedsiębiorcom zarządzać organizacją pracy. System kanban pozwala zorganizować zadania w tablice na podstawie ich statusu (np. “Do zrobienia”, “W trakcie”, “Zakończone”). Możesz między innymi przesuwać zadania między tablicami, ustalać deadline, przypisywać zadania współpracownikom.
- Asana. W tym narzędziu masz do dyspozycji wiele dashboardów, linię czasu projektu, raportowanie postępów między członkami zespołu i szablony dla najczęściej spotykanych procesów, takich jak kalendarz edytorski czy wprowadzanie produktu na rynek.
- Trello. Aplikacja nie tak zaawansowana jak Asana, ale i łatwiejsza w użyciu. Trello pozwala na spersonalizowanie layoutu, dodawanie komentarzy i załączników oraz może być zintegrowane z wieloma innymi narzędziami.
- MeisterTask. Ta kolorowa apka została stworzona przez autorów internetowej aplikacji do mapowania myśli MindMeister. Oba programy są zintegrowane między sobą, dzięki czemu możesz przesuwać pomysły z mapy myśli do projektów w MeisterTask.
- KanbanFlow. Posiada wbudowany timer Pomodoro lub zwykły timer, by móc kontrolować czas, jaki poświęcasz na każde zadanie i w ten sposób utrzymać tempo. Podziel zadania na listę podzadań, by nadzorować postęp.
2. CRM
Być może twoja firma wciąż jest niewielkich rozmiarów i wydaje ci się, że nie potrzebujesz żadnego narzędzia do zarządzania informacjami o swoich klientach. My jednak zalecamy wdrożenie systemu CRM (Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami), zanim te cenne dane rozproszą się między nawałem arkuszy kalkulacyjnych, papierowych i cyfrowych dokumentów, notatnikami twoich pracowników, dyskami twardymi, kolorowymi karteczkami czy co gorsza, skrawkami papieru lub serwetek. O wiele bezpieczniej i dogodniej jest zacząć używać narzędzia CRM, zwłaszcza że nie zawsze wiąże się to z dużymi wydatkami – znajdziesz wiele przydatnych i zaawansowanych darmowych narzędzi lub dostępnych za drobną opłatą. Oprogramowanie CRM pozwala zbierać dane o wszystkich twoich klientach w chmurze, segmentować leady, śledzić sprzedaż, rejestrować informacje o e-mailach, rozmowach i spotkaniach z klientami i wiele więcej. Możesz także zintegrować je z naszą platformą Marketing Automation.
- CRM SALESmanago. To coś więcej niż tylko CRM. Otrzymujesz widok klienta z 360 stopni, co oznacza, że masz wgląd w dane behawioralne i transakcyjne swoich kontaktów. SALESmanago zbiera informacje z różnych źródeł, dzięki czemu dostajesz pełen obraz wszystkich swoich klientów na ich indywidualnych kartach kontaktu.
- Zoho CRM. Zarządzaj sprzedażą, marketingiem, obsługą klienta i zasobami za pomocą tego oprogramowania CRM. Z tym narzędziem nadzór nad cyklami sprzedaży będzie łatwiejszy, co zapewni odpowiednie zajęcie się każdym leadem w najlepszym momencie.
- SugarCRM. Oprogramowanie CRM w przystępnej cenie i z dużymi możliwościami personalizacji. Zaawansowane panele pozwalają na dokładny wgląd w wyniki sprzedażowe i marketingowe. W pakiecie dostajesz także zaawansowane workflowy do automatyzowania procesów biznesowych w twojej organizacji.
- Bitrix24. Wśród wielu innych funkcjonalności dostępnych w darmowej wersji, Bitrix24 oferuje także platformę CRM do organizowania twojej bazy kontaktów, zarządzania interakcjami z klientami, sporządzania ofert, faktur itp. Ma także wersję mobilną przydatną, gdy jesteś w drodze.
Sprawdź darmowy moduł CRM SALESmanago z dziesiątkami integracji
3. Komunikacja w zespole
Komunikacja w zespole wydaje się być łatwizną, gdy biuro liczy tylko kilku pracowników. Sytuacja komplikuje się, gdy zespół się powiększa, zwłaszcza jeśli zatrudniasz osoby pracujące zdalnie z odległych zakątków świata. Niekończąca się wymiana maili szybko staje się trudna do zniesienia. I tutaj z odsieczą przychodzi narzędzie do komunikacji. Większości aplikacji do zarządzania projektami można używać także do komunikacji, ale jeśli potrzebujesz czegoś wygodniejszego jedynie do komunikowania się, bez zbędnych funkcji, ale z możliwością dodatkowych integracji, wymienione poniżej apki będą dla ciebie idealne.
- Slack. Wiodące narzędzie do współpracy ze wspaniałym interfejsem i darmową (choć ograniczoną) wersją. Możesz podzielić twoją firmową komunikację na różne kanały, na przykład jeden do luźnych konwersacji (czyli rozmów o niczym i wymieniania się memami), inny dla konkretnego teamu lub projektu, itd. Slack jest zintegrowany z GitHubem, więc twoi programiści mogą go używać do kontrolowania postępu prac.
- Microsoft Teams. Jest częścią powszechnie znanego pakietu Office 365, więc jest zintegrowany z wieloma innymi programami Microsoftu, takimi jak Excel czy OneNote, co sprawia, że zarządzanie wszystkimi procesami zachodzącymi w firmie jest łatwiejsze. Najważniejsze funkcje to czat, konferencje audio i wideo, transmisje i prezentacje na żywo (webinary).
- Blizz. Aplikacja autorstwa twórców TeamViewera, która pozwala na komunikację ze współpracownikami i klientami za pośrednictwem audio i wideo, organizowanie spotkań online do 300 uczestników i nagrywanie sesji do późniejszego wykorzystania. Każdy może dołączyć do spotkania, klikając dostarczony przez ciebie link, bez konieczności instalowania oprogramowania.
- Workplace. To narzędzie do współpracy online stworzone przez Facebooka charakteryzuje się interfejsem łudząco podobnym do tego, który znamy z najpopularniejszego portalu społecznościowego. To, co je odróżnia od innych tego rodzaju narzędzi, to News Feed oparty na sztucznej inteligencji – także rozwiązanie znane z Facebooka – która filtruje informacje i pokazuje te najbardziej dla ciebie istotne.
4. Kalendarz
Tak, kolejne narzędzia do planowania. Niemniej jednak, w życiu przedsiębiorcy planowanie harmonogramu może być prawdziwym utrapieniem, więc przyjrzyjmy się najlepszym kalendarzom online do planowania, które zdejmą z twoich barków większość problemów związanych z próbami wciśnięcia kolejnych spotkań i zadań do twojego napiętego harmonogramu. Możesz ich używać nie tylko do planowania obowiązków zawodowych, lecz także jakichkolwiek spraw prywatnych takich jak rodzinne spotkania, wizyty u lekarza, wakacje i inne ważne rzeczy. Po wypróbowaniu tych aplikacji już nigdy nie spojrzysz na papierowe kalendarze!
- Calendly. Udostępnij link do twojego kalendarza innym osobom, by zaplanować spotkanie bez konieczności wysyłania w tę i we wtę maili z próbami ustalenia terminu dogodnego dla obu stron.
- Doodle. Moc tego narzędzia tkwi w jego prostocie. Stwórz ankiety i zaproś uczestników spotkania, by wybrali najlepszy termin. Doodle można używać także do wybierania miejsca lub wskazywania innych preferencji, np. związanych z jedzeniem.
- x.ai. Pozwól, by wirtualna asystentka (lub asystent – co kto woli!) zajęła się planowaniem twoich spotkań i rozmów. Użyta w tym narzędziu sztuczna inteligencja jest tak sprytna, że jest w stanie rozumieć kontekst wiadomości i zaplanować, przełożyć czy odwołać spotkania, zapraszać i dodawać uczestników, itd. Poczujesz się, jakbyś żył w dalekiej przyszłości.
- Teamup. Aplikacja z kalendarzem przeznaczonym dla zespołów. Użyj jej do planowania wydarzeń, rezerwowania sal konferencyjnych, zarządzania dostawami, wskazywania dostępności personelu i czegokolwiek innego, co jeszcze przyjdzie ci do głowy.
5. Analityka
Na pewno zgodzisz się, że większość czasu właściciela firmy pochłania analiza danych. Zbieranie i studiowanie informacji o wynikach przedsiębiorstwa, a następnie wyciąganie wniosków jest kluczowe dla zapewnienia rozwoju biznesu. Potrzebujesz najlepszych narzędzi, by monitorować sprzedaż, generowanie leadów, wzrost bazy kontaktów, konwersje i jakiekolwiek inne wskaźniki istotne dla twojej firmy. Wyznacz odpowiednie KPI i użyj proponowanych przez nas narzędzi do kontrolowania jego realizacji.
- Google Analytics. Narzędzie do analityki stron internetowych, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Według naszej ankiety, 38,8% marketerów używa aktualnie tego oprogramowania Google. W standardowej wersji masz dostęp do wielu zaawansowanych funkcji, a w Akademii Analytics znajdziesz wiele przydatnych materiałów edukacyjnych.
- Bitly. Tak, Bitly używa się głównie do skracania linków, ale to narzędzie oferuje większe możliwości. Możesz monitorować wyniki każdego linka w czasie rzeczywistym w różnych kanałach. I to wszystko dzięki zwyczajnym linkom!
- Cyfe. Posiada rozbudowany panel analizy danych biznesowych, który pozwala na monitorowanie sprzedaży, marketingu, analityki web, mediów społecznościowych i tym podobnych. Dzięki modelowi freemium masz w swoim zasięgu zaawansowane narzędzie bez wydawania fortuny.
- Platforma Marketing Automation, na przykład SALESmanago. Nasz system do automatyzacji marketingu posiada moduły analityki, które pomogą ci w monitorowaniu i analizowaniu zgromadzonych danych, a co za tym idzie, w zoptymalizowaniu twoich działań marketingowych.
6. Grafika komputerowa
Nigdy nie wiesz, kiedy będziesz potrzebować aplikacji do upiększenia swoich projektów. Być może chcesz uatrakcyjnić swoje portfolio, raport czy stronę internetową, a może chcesz przygotować publikacje na Facebooka lub prezentację na nadchodzącą konferencję. Bez względu na to, czy potrzebujesz prostego narzędzia do tworzenia podstawowych, funkcjonalnych projektów, czy jesteś profesjonalnym grafikiem, który chce przenieść się z tradycyjnego oprogramowania do grafiki komputerowej na coś nowszego i bardziej innowacyjnego – mamy coś dla ciebie. Możesz wybrać profesjonalne oprogramowanie z imponującymi możliwościami lub aplikacje, które pozwolą na przygotowanie pięknych projektów przy minimalnym wysiłku. W obu przypadkach będziesz zachwycony rezultatem. Wybraliśmy także aplikacje z wersjami mobilnymi!
- Sketch. Kompletny zestaw narzędzi, przeznaczony raczej dla doświadczonych grafików niż dla początkujących, ale wart każdego wysiłku. Interesującą funkcją jest repozytorium z elementami, które często wykorzystujesz w swoich projektach, na przykład ikonki czy awatary. Posiada rozbudowane możliwości w obrębie udostępniania i współpracy. Ma jedną wadę: dostępny jest jedynie dla systemu Mac.
- Adobe Spark. Darmowe narzędzie dostępne w przeglądarce i w wersji na smartfony, które pozwala stworzyć profesjonalne posty do social media, strony internetowe, prezentacje i krótkie wideo w kilka minut. Możesz wybierać wśród setek szablonów, by twoje projekty wyglądały jeszcze bardziej imponująco.
- Snapseed. Z tą aplikacją mobilną na Androida i iOS od Google kilkoma kliknięciami ulepszysz każde zdjęcie. Nie myśl jednak, że to narzędzie wyłącznie dla nowicjuszy. Do swojej dyspozycji masz także zaawansowane opcje, takie jak Krzywe, Balans Bieli czy edycja plików RAW. Możesz też dodać napisy i udostępnić zdjęcie bezpośrednio na swoich profilach w social media. W skrócie – studio fotograficzne w twojej kieszeni.
7. Media społecznościowe
Ta część jest przydatna tylko dla firm, które mają profile w mediach społecznościowych, lecz ci, którzy ich nie posiadają, muszą nam wybaczyć – obecnie to bardzo ważna część strategii marketingowych firm. Choć portale społecznościowe takie jak Facebook, Twitter czy Linkedin zapewniają własne narzędzia do zarządzania publikowanymi treściami i reklamami lub do analizowania statystyk i konwersji, czasami konieczność operowania między tymi wszystkimi rozproszonymi portalami robi się skomplikowana. Jeśli wolisz mieć wszystko w jednym miejscu, te rozwiązania są stworzone dla ciebie.
- Integracja SALESmanago z Facebook Ads. Użyj naszej platformy Marketing Automation, by publikować reklamy bazujące na zachowaniu twoich klientów. Na przykład możesz wyświetlić reklamę produktu osobom, które widziały go na twojej stronie. Remarketing w najlepszym wydaniu!
- Buffer. Podłącz wszystkie swoje konta w mediach społecznościowych do Buffera i z łatwością publikuj treści z poziomu jednego panelu. Posiada on także rozwinięte funkcje analityczne i pozwala na zaplanowanie automatycznej publikacji nawet na Instagramie!
- Hootsuite. Podłącz Hootsuite do chmury i zorganizuj swoje treści w bibliotece. Ma także moduł monitorowania social media, dzięki któremu znajdziesz konwersacje, które mogą cię zainteresować.
- Buzzsumo. Dostarcza informacji na temat popularnych tematów i influencerów. Możesz go używać także do wyszukiwania ciekawych treści lub monitorować wiadomości związane z twoją branżą i ustawiać różnego rodzaju alerty.