Mobile to nie kanał, to styl życia. Jak mobilność zmieni Twój marketing

Przyzwyczailiśmy się już do mówienia o konieczności włączania kanału mobilnego w naszą strategię i o marketingu wielokanałowym. Z tym, że w centrum ciągle stawiamy doświadczenie desktopowe, traktując pozostałe – w tym aplikacje mobilne czy beacony – jako przystawkę czy element dodatkowy, pochodny od tego desktopowego serca. To poważny błąd.

 

Gdy konsumpcja treści na urządzeniach mobilnych przekracza konsumpcję desktopową, pora przestawić się na rozpoznanie, że to kanał mobilny będzie główną przestrzenią naszego marketingu. Zacznijmy jednak od case study.


Mobile Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


 

Case study: mobile marketing z wykorzystaniem aplikacji

Brytyjska sieć sklepów spożywczych ASDA przygotowała aplikację, która umożliwiała robienie zakupów online oraz ułatwia zakupy w sklepie stacjonarnym.

Efekty?

  • 18% zakupów jest robionych przez urządzenia mobilne, z czego 90% przez aplikację,
  • klienci korzystający z aplikacji są 2x bardziej lojalni,
  • częstotliwość zakupów jest 1,8x wyższa dla użytkowników mobilnych niż desktopowych.

Jak widać, aplikacja nie tylko okazała się sukcesem, ale i wskazała na ważne cechy klientów mobilnych oraz ich stylu robienia zakupów.

 

Wnioski: jak zachowują się użytkownicy mobilni?

Przykład ASDA wskazuje na interesujące zachowania użytkowników mobilnych:

  1. wolą używać aplikacji niż wyszukiwarek mobilnych,
  2. są bardziej lojalni: ponieważ zakupy przez aplikację są po prostu wygodniejsze. Nic dziwnego, że zamiast rozglądać się za rozwiązaniami konkurencji, wolą skorzystać z aplikacji, którą już mają na pulpicie swojego urządzenia,
  3. kupują częściej z uwagi na dostępność aplikacji. Jeśli miałbyś ochotę zrobić jutro ciasto, możesz albo od razu, działając impulsywnie, zamówić wszystkie składniki przez aplikację, albo udać się do sklepu. W drugim przypadku jest większe prawdopodobieństwo, że się rozmyślisz: musiałbyś wyjść z domu albo poszukać sklepu z dostawą w sieci. Z poziomu aplikacji wszystko jest łatwiejsze – możesz zrobić zakupy szybko, na tym samym tablecie, na którym przeglądałeś przepis, nie ruszając się z miejsca.

 

Aplikacje idealnie odpowiadają więc cechom nowoczesnego klienta. Oferują wygodę, personalizację, oraz możliwość działania natychmiast – zrobienia zakupów dokładnie wtedy, kiedy pojawia się potrzeba. Taki rodzaj doświadczenia zakupowego nie jest możliwy do osiągnięcia desktopowo.

 

Mobilność

Case ASDA jest symptomem: wskazuje na zmianę w trybie funkcjonowania użytkowników. Zamiast o kanale mobile powinniśmy mówić o mobilności (mobility) – ponieważ stał się on dominujący, wszechobecny i powszechny. Jest dziś normą, standardem, a nie odrębnym, dodatkowym kanałem. Tak samo, jak nie mówimy dziś już, że jesteśmy online (bo to oczywiste, że jesteśmy ciągle podłączeni) albo o tym, że używamy social media (bo kto ich nie używa cały czas?).

 

Jay Henderson postulował, żebyśmy z tego powodu przestali używać pojęcia „kanał mobilny”. Podczas gdy 90% użytkowników smartfonów ma je przy sobie przez 100% czasu, mobile staje się główną przestrzenią dla działań marketingowych.

„(…) mobile nie jest już przystawką do Twojego dania głównego Twojej strategii marketingowej. Nie jest ani miłym dodatkiem ani koniecznością – mobile marketing jest całym marketingiem i powinniśmy w związku z tym zmienić nasze myślenie i nasz słownik, odchodząc od mobile do mobilności (mobility)”.

 

Konsekwencje: co mobilność oznacza dla marketerów?

Zmiana w słowniku marketerów to jedna rzecz. Drugą jest zmiana myślenia. Jakie są najważniejsze konsekwencje przyjęcia paradygmatu mobilności?

  • Konieczność budowania zaangażowania: 1 na 4 zainstalowane aplikacje jest porzucana bez ani jednego użycia. Samo stworzenie aplikacji nie wystarcza: trzeba jeszcze angażować użytkownika, by korzystał z niej aktywnie. W tym celu potrzebna będzie spersonalizowana komunikacja.
  • Real Time Marketing: użytkownik chce móc reagować natychmiast. Dlatego fundamentalne staną się wiadomości marketingowe idealnie dopasowane do sytuacji.
  • Przygotowanie narzędzi do wykorzystywania danych: użytkownik mobilny zostawia Ci dużo więcej informacji niż desktopowy. Sama geolokalizacja potrafi dać Ci dość wyraźny obraz stylu życia klienta. Jednocześnie aplikacja wymusza relację bardziej intymną: zbierasz więcej danych i masz bardziej bezpośredni dostęp do użytkownika, np. przez powiadomienia push. Zadbaj o ich personalizację! Służą do tego rozwiązania Mobile Marketing Automation.
  • W związku z tym wiadomości muszą być idealnie dopasowane, ponieważ w przeciwnym wypadku zostaną błyskawicznie wyłączone. 36,4% użytkowników rezygnuje z otrzymywania powiadomień push, jeśli są one niedopasowane. Dla porównania, opt-out w email marketingu statystycznie wynosi 13,4%. Oznacza to, że dając nam dostęp do większej ilości danych, odbiorcy stają się również bardziej wymagający i krytyczni. Przekłada się to na podwyższone wymagania w zakresie obsługi klienta: dając nam dostęp do siebie 24/7, konsumenci chcą tego samego – szybkich reakcji na ich zapytania czy zgłoszone problemy.
  • Użytkownicy migrują między kanałami: dlatego zadbaj, by łączyć informacje o użytkowniku z aplikacji, z jego zachowania na www czy w sklepie stacjonarnym. Dlatego korzystaj z takich platform Marketing Automation, które umożliwą integrację danych dla bardziej spersonalizowanej komunikacji.

 

Podsumowanie

Mobilność to nie kanał, to styl życia: zachowania i zwyczaje Twoich klientów, którzy dziś chcą kupować i pozyskiwać wiedzę o markach przez smartfony, a nie tradycyjnie przez pulpit.

Powinna odzwierciedlać to Twoja strategia i budżet: tym bardziej, że ilość aplikacji, jaką instaluje użytkownik, jest ograniczona (statystycznie to 26), i jeżeli za późno zareagujesz na ten trend, może się okazać, że pulpity Twoich klientów są już dobrze zagospodarowane przez konkurencję.

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.