Podczas niektórych rekrutacji prowadzonych w na zasadach assessment center, pojawiają się zadania prowokujące do generowania jak największej ilości kreatywnych pomysłów na wykorzystanie, dajmy na to, cegły. Dość oczywistymi ideami będzie wybudować coś, przycisnąć coś, albo coś rozbić. Co jednak z pozostałymi 17 pozycjami do uzupełnienia?
W ramach małego ćwiczenia na rozruszanie szarych komórek wrzuciłam na warsztat naszą platformę do automatyzacji marketingu mobilnego – APPmanago. A żeby nie było zbyt łatwo, postawiłam sobie za zadanie wygenerować nie 20, a 50 sposobów jej wykorzystania! Gotowi? No to jedziemy :)
ANALITYKA ZACHOWAŃ UŻYTKOWNIKÓW APLIKACJI MOBILNEJ
- Identyfikacja aktywnych użytkowników – dzięki dynamicznej segmentacji i odpowiednio ustawionym regułom automatyzacji (dodaj do segmentu jeżeli użytkownik nie logował się do aplikacji od… dni) będziesz na bieżąco poinformowany o ilości użytkowników, którzy z jakiś powodów przestali korzystać z aplikacji, mimo, że wcześniej robili to w miarę regularnie.
- Identyfikacja użytkowników, którzy wydają pieniądze – podobnie jak panele analityczne RFM, APPmanago pozwala wyłapać użytkowników wydających pieniądze w aplikacji, co z kolei pozwala odpowiedni adresować kampanie wielokanałowe.
- Reaktywacja użytkowników, którzy nie korzystają za często z aplikacji – po ustawieniu reguł z pk. 1 możesz przygotować i uruchomić kampanię typu win-back w kanale mobilnym (więcej przeczytasz tutaj).
- Przywrócenie klientów, którzy porzucili aplikację – podobnie jak w pk. 3, ale przy wykorzystaniu kanałów komunikacyjnych poza aplikacją.
- Wyszukiwanie i naprawa błędów w aplikacji mobilnej – analizując ruch wewnątrz aplikacji przy użyciu funkcjonalności analiza ścieżek dostępnej w APPmanago widzisz miejsca, w których użytkownicy opuszczają aplikację. Jeżeli nie są to naturalne i logiczne punkty wyjścia, jest to ważny sygnał, że coś na danym etapie zniechęca ludzi do dalszej eksploracji.
- Podpowiedzi oraz hacki w grach mobilnych – nie dość że wzmacniają relacje z użytkownikami, to jeszcze pomagają im przejść przez cięższe etapy wyłapane w pk. 5. Świetnym narzędziem do ich przesłania są powiadomienia push wysyłane automatycznie w odpowiedzi na konkretne zachowania.
KORPORACYJNE: - Onboarding nowych pracowników – mając prostą aplikację z czytnikiem kodów QR, darmowe WiFi w budynku kilka beaconów możesz możesz urządzić wycieczkę po biurze nowym pracownikom bez angażowania któregokolwiek ze starszych kolegów. Koniec pytań o ekspres, łazienki i o to, przy którym biurku co się załatwia.
- Przypomnienia i alerty dla pracowników np. w sprzedaży – alerty można wysyłać nie tylko z poziomu platformy marketing automation. Aplikacja mobilna może służyć też za organizer i kalendarz z funkcją osobistego asystenta.
- Program rywalizacji pracowników – mechanizmy grywalizacji przydają się nie tylko podczas angażowania użytkowników, czy aktywizowania klientów w programie lojalnościowym. Mogą również pomóc w rozruszaniu działu sprzedaży
TURYSTYCZNE - Muzea – Powiadomienia push mogą wprowadzić element interaktywny do wielu wystaw. Znanym przypadkiem jest symulacja “spaceru” po polu minowym – użytkownicy przemieszczali się po terenie wystawy z włączoną aplikacją i założonymi słuchawkami. w momencie przejścia przez konkretny obszar słyszeli dźwięk wybuchającej miny i krzyki ludzkie. Ten bardzo obrazowy element zmieniał sposób odbioru całej wystawy [link].
- Gry typu laser tag – ciekawym elementem tego typu gier może okazać się dodanie interaktywnych pułapek i zadań, które zwiększają lub zmniejszają ilość zdobytych punktów.
- Urozmaicenie urban games – moduł geolokalizacji może znacznie uatrakcyjnić gry plenerowe i ułatwić nawigację w terenie.
- Poszukiwania skarbów organizowane w dużych magazynach, lub sieciach sklepów – użycie czytników qr, beaconów, pushy, etc. pozwala zorganizować wielokanałową nawigację po wyznaczonym obszarze i doprowadzić uczestników do ukrytych niespodzianek i nagród.
- Zapraszanie ludzi z ulicy do sklepu – jedną z zalet połączenia automatyzacji komunikacji w aplikacji mobilnej jest możliwość uruchomienia wysyłki powiadomień w momencie kiedy użytkownik pojawi się w danym obszarze. Możesz dzięki temu wysłać mu na przykład zaproszenie na wyprzedaż kiedy przechodzi koło Twojego sklepu.
- Wysyłanie krótkoterminowych ofert push do osób, które są w pobliżu – czyli rozwinięcie działań opisanych w punkcie powyżej. Kieruj ograniczone czasowo oferty tylko do osób, które mają szansę z nich skorzystać np. jazda testowa porsche w konkretnym mieście.
- Możliwość płacenia za autostrady na podstawie beaconów i aplikacji – korki na bramkach uprzykrzają życie wielu osobom. A gdyby tak była możliwość ustawienia dodatkowych bramek tylko dla użytkowników aplikacji z podpiętą opcją płatności mobile
- Na imprezach masowych – informuj o wózkach z jedzeniem i punktach pierwszej pomocy na terenie imprezy za pomocą powiadomień push.
- Na imprezach masowych – ustaw nawigację do odpowiednich sektorów i sal przez aplikację.
- W marketach – przesyłaj informacje o promocji dot. artykułów na półkach, obok których stoi użytkownik.
- Usprawnienie odpraw na lotniskach – beacony świetnie sprawdzają się w miejscach, przez które przewijają się duże ilości ludzi. Stąd naturalnym odruchem było przetestowanie ich działania na lotniskach. Dzięki temu, że łączą się ze smartfonami, są w stanie wyłapać pasażerów, którzy utknęli w kolejce podczas kontroli bezpieczeństwa i mogą się spóźnić na lot. Dzięki systemowi powiadomień odpowiedni pasażerowie są odprawiani szybciej tak aby zdążyli wsiąść na pokład.
- Zmniejszenie kolejek na stokach narciarskich – beacony umieszczone na wyciągach w jednym z kurortów narciarskich stanowiły usprawnienie nie tylko dla ich właścicieli, którzy mogli śledzić ruch na poszczególnych trasach, ale także dla turystów, którzy sprawdzali warunki zjazdowe na stokach za pomocą specjalnej apki.
- Na eventach – pomoc w zaplanowaniu planu prelekcji, w których chce się uczestniczyć
- Sprawdzanie czy użytkownicy poruszają się zgodnie z wytyczoną przez organizatora trasą i, na podstawie geolokalizacji, kierowanie ich powiadomieniami do zaplanowanych punktów.
NIEKOMERCYJNE ZASTOSOWANIE BEACONÓW - Przypomnienie o wystawieniu śmieci na podjazd – powiadomienia push mogą posłużyć do przypomnienia o wystawieniu na podjazd kosza ze śmieciami w dniu wywozu odpadków.
- Śledzenie przesyłek kurierskich – na długich dystansach dzięki zamontowanym w nich urządzeniom lokalizującym.
- Tłumaczenie obcojęzycznych znaków w oparciu o język telefonu – nie tylko na lokalny i uniwersalny, angielski.
PERSONALIZACJA KOMUNIKACJI - Zebranie danych demograficznych i behawioralnych – na podstawie ustawień telefonu, zintegrowanych formularzy i zachowań w aplikacji.
- Stworzenie konsumenckiego programu lojalnościowego – aplikacja świetnie sprawdzi się jako nośnik informacji o postępach w programie lojalnościowym. Sprzężona z tradycyjnym CRM doskonale uzupełni posiadany pakiet informacji o kliencie.
- Możliwość płacenia za zakupy “walutą” z aplikacji – albo prawdziwą walutą dzięki opcji mobile payment.
- Kierowanie na odpowiednie podstrony www i do innych aplikacji przez deep linking – świetnym przykładem jest Uber który pozwolił użytkownikom Map Google na zamówienie taksówki z poziomu aplikacji Map, co z pewnością znacznie zwiększy liczbę użytkowników korzystających z ich usług. Dzięki deep linking deweloperzy mogą łączyć ze sobą różne aplikacje, a dokładniej sprawiać, że interakcje między nimi są możliwe.
- Przypomnienie o ulubionych programach – w zabieganym świecie ciężko pamiętać o tym, że za 5 minut zaczyna się jakiś program, który chcemy obejrzeć. Aplikacja może pamiętać o tym za nas i przypomnieć odpowiednio wcześnie powiadomieniem push że trzeba zacząć przygotowywać orzeszki i lemoniadę i włączyć telewizor.
- Przypomnienie o meczach ulubionych drużyn i wystąpieniach sportowców – to samo co powyżej, ale rozpisane na cały sezon!
- Informacje o trasach koncertowych – kolejna wariacja powyższego zastosowania, połączona z lokalizacją użytkownika, opcją kupna biletów, zabukowania noclegu i znalezienia transportu.
- Onboarding nowych użytkowników – zebranie podstawowych informacji i powitanie użytkownika w aplikacji to miły gest na początek współpracy.
- Tutorial dla nowych użytkowników – przeprowadzenie użytkowników przez podstawowe funkcje aplikacji (w pełni zautomatyzowane i dostosowane do działań użytkownika) zwiększa szanse na to, że będzie częściej korzystał z aplikacji i lepiej wykorzystywał jej funkcje.
- Pomoc w pakowaniu się przed wycieczką – przypomnienie o niezbędnych szczepieniach, dokumentach, przedmiotach. Chyba nikt nie lubi robić tego samodzielnie.
- Przypomnienie pacjentom o lekach i okresowych badaniach – na podstawie informacji zebranych w CRMie. Aplikacja może również poinformować lekarza prowadzącego, że coś się stało pacjentowi.
DLA MARKETERÓW - Reakcja na zachowania użytkowników w czasie rzeczywistym – Twój przekaz jest osadzony w odpowiednim kontekście – odpowiada na zachowania, potrzeby i lokalizację.
- Profilowanie progresywne – możesz monitorować i analizować zachowanie użytkownika wewnątrz aplikacji. Dzięki odpowiednio ustawionym regułom automatyzacji możesz zbierać kolejne dane wraz z wzrostem zaangażowania użytkownika.
- Ustalenie systemu KPI opartego na analizie skuteczności działań marketingowych – koniec ze zgadywankami i wróżeniem z fusów.
- Wyodrębnienie najczęściej używanych modułów aplikacji – a następnie zrobienie z nich osi strategii marketingowej. Ponownie – z pomocą przyjdzie analiza ścieżek oraz najczęściej używanych modułów i funkcji.
- Dostosowanie strategii do realnych oczekiwań i potrzeb użytkowników, a nie do tego, co im się wydaje, że potrzebują. Ankiety kłamią, analiza zachowań nie.
- Zdobywanie informacji o użytkownikach u źródła – brak pośredników i zaciemniania informacji.
- Aplikacja edukacyjna – zwiększanie świadomości marki poprzez powiadomienia oraz maile. Dodatkowo stworzenie okołotematycznej aplikacji edukacyjnej stanowi wartość dodaną dla klientów i może być argumentem podczas wyboru dostawcy usług.
- Większe korzyści z soft launch – soft launch to taktyka polegająca na wypuszczeniu przedpremierowo darmowej wersji na rynek zbliżony do docelowego. Pozwala na zbieranie feedbacku, testowanie i tworzenie profili behawioralnych użytkowników – przed wypuszczeniem pełnej wersji, masz już realnych użytkowników.
- Tworzenie buyer persona – dzięki zebranym wcześniej danym behawioralnym można łatwo stworzyć ogólny profil użytkownika aplikacji, do którego warto kierować reklamy i dzięki temu odpowiednio adresować jego potrzeby.
- Połączenie kanałów online i offline – można zaprosić do sklepu kogoś kto nie zdecydował się na zakupy online i na odwrót. Pozwala to zrównoważyć efekt ROPO i Showroomingu.
- Upselling dla klientów, którzy już kupili – zdobycie nowego klienta jest dużo droższe niż ponowna aktywizacja już istniejącego. Upselling prowadzony w oparciu o mechanizmy machine learningu z wykorzystaniem wielu kanałów i integracji danych z różnych źródeł pozwala realizować postulaty Customer Value Marketingu i maksymalizować wartość każdego klienta w czasie.
- Nagradzanie klientów za przebywanie w określonych lokalizacjach – ktoś odwiedził Twój sklep – wyślij mu mały rabat na następne zakupy!
- Sprawdzanie czego użytkownicy szukają w sklepie na podstawie wyszukań po zdjęciach – niektóre sklepy oferują możliwość sprawdzenia dostępności produktów w magazynie na podstawie wgranego zdjęcia. Pozwala to zarówno zwiększać sprzedaż, jak i budować profile behawioralne.
Masz pomysł, czego brakuje na liście? Podziel się nim w komentarzu!