Marketing: ludzki, intrygujący, empatyczny. Co po kryzysie inbound?

stock-image-1544868Marketing nie znosi próżni ani zastoju, a pojęcie inbound chyba zagrzało już miejsce na zbyt długo. Oparte na założeniach Setha Godina oraz koncepcji marketingu za przyzwoleniem („permission marketing”), podejście to zakłada, że komunikaty marketingowe powinny do nas przychodzić, kiedy ich poszukujemy, a nie przeszkadzać w wykonywaniu innych czynności. W praktyce oznacza to położenie nacisku na marketing treści, SEO oraz media społecznościowe oraz rezygnację z agresywnych technik push (telemarketing, banery, popupy). Jednak specjaliści coraz częściej deklarują, że widzą niedostatki marketingu inbound.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe. Pobierz darmowego ebooka z praktycznymi poradami dla e-sklepów


 

Krytyka marketingu inbound

Podnoszą się głosy krytyczne, które zwracają uwagę na jego idealizm oraz trudność w osiąganiu efektów sprzedażowych.

 

Jakie są strategie krytyki inbound? Z jednej strony podnoszą się głosy mówiące o tym, że rewolucja mobilna zmieni sposób, w jaki korzystamy z internetu, które zbliży się coraz silniej do logiki push, sprzecznej z myślą pull, na której oparty jest inbound. Taką tezę – o przyszłości internetu jako interntu push- stawia m.in. Dries Buytaert.

 

=>Przeczytaj więcej w naszym poście o śmierci inbound

 

Zresztą, bardzo często praktycy łączą rozwiązania inbound ze strategiami push, by zapewnić treściom, które produkują, większą publiczność: po prostu nie chwalą się tym głośno.

 

Druga linia krytyki akcentuje coś innego. Jak zauważa Neil St. Clair, inbound często zachęca marketerów do przesadzania z automatyzacją. Specjaliści kładą tak duży nacisk na edukację, lead nurturing, welcome cycles i inne kampanie typu drip, że kontakt z ludzkim sprzedawcą jest bardzo odwleczony i następuje dopiero po miesiącu. Przekłada się to na skuteczność sprzedażową: sprzedaż to ludzka rzecz. Bierze się z zaufania, z poczucia więzi międzyludzkiej. Nawet najlepiej zaprojektowana wiadomość automatyczna, idealnie dopasowana do kontekstu, wciąż jest automatyczna, wciąż nie jest do końca ludzka, interaktywna.

 

Marketerzy w poszukiwaniu człowieka

 

Jeżeli przyjrzeć się uważnie publikowanym w ciągu ostatnich 3 lat pozycjom zobaczymy, że marketerzy tęsknią za człowieczeństwem, mówiąc pompatycznie.

Wspomnijmy choćby o:

  • manifeście „Welcome to human era” z 2013,
  • Human to Human” Bryana Kramera. Autor stawia tam tezę, że skończyła się era ścisłego podziału na marketing b2b i b2c, bowiem tym, czego klienci oczekują dziś najbardziej, jest traktowanie ich po ludzku: empatia, brak nachalnych komunikatów sprzedażowych, partnerski dialog.
  • To Sell is Human” Daniela Pinka. Szukamy ludzkiego aspektu sprzedaży. Coraz więcej w konsumentach oporu wobec handlowców recytujących wyuczone skrypty! Stąd z jednej strony popularność modeli sprzedaży elastycznej (agile, dopasowanej do kontekstu i opartej na szybkich reakcjach na zachowania leada) oraz redefinicja pojęcia sprzedaży jako takiego. Pink pisze, że właściwie każdy z nas jest sprzedawcą. To najbardziej uniwersalna część ludzkiej natury, bowiem na co dzień staramy się przekonać innych do naszych pomysłów, sprzedać im je: sprawić, by ktoś wykonał jakiś wysiłek na rzecz naszego celu. Kiedy skłaniasz dzieci do pójścia spać, sprzedajesz im wyprawę do łóżka; kiedy przekonujesz kumpli do wyjazdu na ryby, sprzedajesz im ten pomysł, kiedy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, sprzedajesz siebie. W związku z tym, powiada Pink, sprzedaż i marketing, jako uniwersalne domeny ludzkie, powinny opierać się na tym, co ludzkie – czyli na emocjach i empatii. Kiedy kupujemy? Kiedy odczuwamy zaufanie, czujemy się bezpiecznie. Czy zdarza Ci się kupować od firm, które budzą w Tobie negatywne emocje?

 

Człowiek: społeczny i ciekawski

Wróćmy więc do Neila St. Claira i jego krytyki inbound. Wskazuje on na fakt, że nadmiar automatyzacji i brak ludzkiego podejścia przekłada się na niższą sprzedaż, ponieważ sprzedaż wymaga osobistego kontaktu. Czym jest jednak ten aspekt ludzki? Neil wskazuje na 2 cechy, które nas wszystkich łączą, i które powinny zostać wykorzystane w marketingu.

  • Przynależność do wspólnoty: Człowiek jest istotą społeczną, która przynależy do grupy i chce czuć się jej częścią. Marki mogą to wykorzystywać nie tylko przez spożytkownaie mediów społecznościowych, ale i przez pogłębione zrozumienie grup, do których mówi, lepsze targetowanie, stosowanie dowodów społecznych, sprzyjanie budowaniu więzi.
  • Ciekawość: Ludzie szukają wyjątkowych wrażeń, szukają niezwykłych treści, chcą, żeby inni ich zaskakiwali.

 

Intrigue marketing: świetna treść, targetowanie + kontakt z człowiekiem

Wniosek? Neil St. Clair wyprowadza z tych diagnoza koncepcję marketingu intrygującego (intrigue marketing), który nie tyle przeciwstawia się filozofii inbound, co nieco ją modyfikuje. Jak?

 

Wciąż kładziemy nacisk na wartościowe treści. Jednak w tej optyce o ich wyprodukowaniu zaczynamy dystrybucję opartą o precyzyjne targetowanie (np. w social media) i staramy się jak najszybciej przejść w tryb komunikacji realnej, z ludzkim odbiorcą. Innymi słowy, lokalizujemy i przyciągamy leada dzięki treściom, po czym zaczynamy jak najszybciej komunikację w trybie H2H. Po prostu piszemy ręcznie do potencjalnego odbiorcy. Dzięki temu z jednej strony wyzyskujemy efekt wow, z drugiej jak najszybciej przechodzimy do budowania relacji sprzedażowej.

 

Ale to, co ma odróżniać to podejście, to nacisk na kontakt międzyludzki: na szybkie przerzucenie leada do obróbki przez sprzedawcę, jednak ten sprzedawca nie tyle chce wcisnąć produkt, co edukuje i tworzy atmosferę zaufania.

 

Marketing Automation wciąż pozostaje fundamentalne

Oczywiście, w takim ujęciu wciąż potrzebujemy rozwiązań Marketing Automation, lecz traktujemy je nieco inaczej: zamiast nacisku na kampanie typu drip, kładziemy nacisk na segmentację, integrację z social media, targetowanie wiadomości oraz alerty dla działu sprzedaży i zaciśnięcie współpracy między działami marketingu i sprzedaży.

 

Intrigue marketing, H2H: prowokują do namysłu

Czemu warto się nad tym zastanawiać? Nie ma co się przywiązywać do terminów takich jak „Intrigue marketing” czy „H2H”. W niektórych firmach (gdzie obrabiane jest mniej leadów) inspiracja tym pomysłem może przynieść świetne efekty, jednak w dużej firmie, gdzie leadów jest więcej, takie rozwiązanie nie będzie mieć sensu.

 

Rzecz w tym, by zobaczyć, jakie niedostatki mogą się kryć w podejściu inbound (jak w każdej uniwersalnej, ogólnej koncepcji), pozostać krytycznym wobec mód oraz starać się przeróżne marketingowe teorie dopasowywać do własnych możliwości.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]