Marketing Automation – jak podejść do strategii?

Strategy of a businessmanZ zaciekawieniem śledzę rozwój tematyki marketing automation, zwłaszcza wobec częstych dylematów marketerów, jak włączyć ten trend w aktualne strategie marketingowe. Można zauważyć dwojakie podejście – albo próbuje się „automatyzacją” zastąpić wszystkie inne działania, albo traktuje się ją śladowo, mimo szeregu korzyści jakie niesie.

Muszę się zgodzić z Udi Ziv (Pontis.com), który stwierdził, iż w marketing automation nie chodzi o automatyzację aktualnej strategii marketingowej. Jest to natomiast doskonała okazja do zmiany działań marketingowych i wypełnienia luk powstałych w obecnej strategii firmy. A przy okazji również zautomatyzowania procesów monitorowania otoczenia i przekładania tego na konkretne decyzje biznesowe.

Obecnie mamy do czynienia nie tylko z ogromną ilością danych, ale również dość restrykcyjnie traktowanymi budżetami marketingowymi, zwłaszcza w korporacjach, przez co konieczna często okazuje się zmiana strategii i bardziej zautomatyzowane podejście do prowadzonych działań. Oczywiście nie trzeba od razu zmieniać wszystkiego na raz – równie dobrze możemy pokusić się o stopniowe zmiany zmierzające do zwiększenia złożoności prowadzonych kampanii. Warto jednak wspomnieć o kilku istotnych elementach, które są konieczne zarówno przy układaniu nowej strategii jak też przy zmianach dokonywanych w obecnej. Pozwolę sobie opisać je na bazie własnych działań, przemyśleń i wniosków związanych z marketing automation.

Czego oczekujesz?

Kluczowym elementem w tym przypadku jest określenie co chcemy osiągnąć; czego oczekujemy od wprowadzonych zmian strategicznych. Zmierzam tu oczywiście w kierunku identyfikacji kluczowych celów i zastanowienia się w jaki sposób marketing automation może, czy też ma pomóc je osiągnąć. Należy w tym miejscu konieczne pamiętać, że automatyzacja powinna przede wszystkim uczynić życie naszych klientów łatwiejsze – do określenia celów powinniśmy więc podchodzić ostrożnie, by nie wprowadzić niepotrzebnego bałaganu, który może ich jedynie zrazić.

Odpowiedni ludzie w odpowiednim miejscu

Tworzenie i wdrażanie strategii marketing automation, to wbrew dość powszechnej opinii nie tylko domena handlowców. Niezwykle istotne jest w tym przypadku wzięcie pod uwagę wszystkich działów firmy i współpraca między nimi. Marketing automation ma bowiem wpływ nie tylko na sprzedaż ale również rozwój produktów i usług firmy oraz obsługę klienta. Warto jednocześnie ustalić kto i w jakiej roli będzie koordynował procesy automatyzacji marketingu w firmie.

Nie wszystko naraz

Spotykam się w swojej pracy z sytuacjami, w których z informacji Klientów wynika, iż chcą zautomatyzować wszystkie swoje procesy naraz. Podejście takie jest niestety błędne, gdyż jest to niezwykle trudne do realizacji. Tutaj również chciałbym się powołać na słowa zagranicznego eksperta, a dokładniej George’a Frey (Emarsys), który twierdzi, iż sztuką jest określić realistyczne, osiągalne cele i stopniowo dążyć do pełnej optymalizacji automatyzacji.

Nie tylko e-mail

Z jednej strony nie wszystko naraz, z drugiej zaś – odnoszę wrażenie, że w zbyt wielu firmach automatyzacja ogranicza się jedynie do e-mail marketingu. Warto również zadbać o to by automatyzacja wspomagała personalizację również innych kanałów, takich jak strony www, help desk, smsy czy też kanały społecznościowe.

Podsumowując, jako że patrzę jako strateg na procesy marketing automation, koniecznym jest rozsądne i adekwatne włączanie tego typu narzędzia w proces strategii firmy, nie „wywracając jej” do góry nogami. Spojrzeć na to trzeba po prostu mądrze, realistycznie wdrażając rozwiązania, bez popełniania grzechu niedbalstwa, czy nadgorliwości.

Autor tekstu:

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

www.adweb.pl

———————————

Bartłomiej JuszczykBartłomiej Juszczyk – dyrektor zarządzający Grupy Adweb. W sektorze mediów i reklamy działa od ponad 15 lat. Manager, inwestor, ekspert mediów, wykładowca; prywatnie podróżnik, pasjonat motocykli i sportów ekstremalnych, alpinista, teoretyk nauk ekonomicznych w trakcie rozprawy doktorskiej. Autor kilkuset publikacji poświęconych budowaniu marek, wizerunku, promocji firm, zagadnieniom strategii marketingowych oraz wykorzystania Public Relations w kampaniach zintegrowanych; prelegent konferencji i spotkań branży marketingu, PR i IT, wykładowca akademicki warsztatów promocji i reklamy, komentator polskiego rynku marketingu oraz interactive. Promotor niesztampowych kampanii i rozwiązań komunikacyjnych w strategiach marek. Twórca topowej grupy marketingowej – Grupa Adweb, działającej na różnych polach promocji 360.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]