Kompletny i ostateczny przewodnik po powiadomieniach Web Push

Powiadomienia Web Push to nowa, wygodna i szybka forma komunikacji z użytkownikami. Nie wymagają wypełniania długich formularzy, są wysyłane w czasie rzeczywistym i są klikane 30-krotnie częściej  niż przeciętny email. W porozumieniu z naszymi działami sprzedaży i wsparcia technicznego przygotowałam dla Ciebie obszerny przewodnik po tym medium. Opisuję w nim podstawy tworzenia powiadomień, podpowiadam jak tworzyć skuteczne i chętnie klikane pushe oraz odpowiadam na pytania, które padły podczas webinarów z naszymi klientami. Mam nadzieję, że i Ty znajdziesz tu coś dla siebie!

Co to jest Web Push?

Web Pushe to krótkie powiadomienia wyświetlanie na ekranie komputera lub urządzenia mobilnego podczas korzystania z przeglądarki.

 

Jak wygląda Web Push?

Powiadomienie Web Push to prostokątne okienko pojawiające się w prawym dolnym rogu ekranu; na urządzeniach Apple’a jest to prawy górny róg. W klasycznej postaci składa się z małej, kwadratowej grafiki, tytułu i treści. Może również zawierać link przekierowujący na odpowiedni landing page.

 

Czy Web Push działa też na smartfonach?

Tak.

Powiadomienia Web Push i formularze zgody działają normalnie na urządzeniach mobilnych. Formularz zgody wyświetla się w oknie przeglądarki, natomiast powiadomienia pojawiają się na ekranie smartfona tak samo jak zwykłe powiadomienia Push.

Web Pushe wyświetlają się zarówno na tabletach jak i telefonach komórkowych, w najpopularniejszych przeglądarkach (Chrome, Opera, Mozilla Firefox) i są w pełni responsywne.

 

Czy powiadomienia Web Push i Push to to samo?

Nie.

Powiadomienia Web Push są wysyłane z poziomu przeglądarki i są powiązanie z website marketingiem. Z kolei powiadomienia Push to komunikaty wysyłane przez aplikację mobilną, związane z marketingiem aplikacji mobilnej.

 

Kto może otrzymywać Web Pushe?

Web Pushe można wysyłać do każdej osoby, która chociaż raz odwiedziła Twoją stronę i wyraziła zgodę na otrzymywanie tych powiadomień. Jedynym warunkiem pojawienia się powiadomienia Web Push jest wcześniejsze wyrażenie zgody na ich otrzymywanie. Użytkownik nie musi nawet mieć otwartej przeglądarki, ani z niej korzystać w danej chwili. Procesy odpowiedzialne za wysyłkę Web Push pozostają aktywne nawet po zamknięciu okna przeglądarki.

WAŻNE: do wysyłania web pushy nie potrzebujesz adresu email użytkownika. Web Push działa również dla kontaktów anonimowych!

 

Jak uzyskać zgodę na wysyłanie Web Pushy?

Twój komunikat zostanie wyświetlony jeżeli kontakt potwierdzi jego subskrypcję na stronie, a następnie zezwoli na pokazywanie powiadomień przez przeglądarkę. Jeśli kontakt nie wyrazi takiej zgody, możliwe jest wyświetlenie formularza ponownie po ustawionym czasie.

 

Jak przygotować formularz zgody i zaimplementować go na stronie?

W systemie SALESmanago procedura tworzenia formularza zgody wygląda następująco:

  1. Wprowadź nazwę powiadomienia Web Push dla łatwiejszej identyfikacji w systemie.
  2. Dodaj tag kontaktom, które wyraziły zgodę na otrzymywanie powiadomień. Tag ten będzie przypisany tylko kontaktom, które wyraziły zgodę i są monitorowane.
  3. Zaznacz czy i kiedy ponownie wyświetlić formularz jeżeli kontakt nie wyrazi zgody na otrzymywanie powiadomień Web Push
  4. Wprowadź tytuł formularza zgody. Maksymalnie 48 znaków.
  5. Wprowadź treść formularza zgody. Maksymalnie 200 znaków.
  6. Dołącz grafikę do formularza zgody. Sugerowany rozmiar 150×150 px
  7. Wpisz tekst potwierdzenia i odrzucenia zgody – maksymalnie po 20 znaków każdy oraz wybierz kolor tła oraz kolor tekstu przycisków potwierdzenia i odrzucenia.
  8. Przygotuj Okno potwierdzenia – wprowadź tekst, który wraz z wcześniej wprowadzonym logo pojawi się w oknie. Maksymalnie 200 znaków. Sugerowany rozmiar loga to 450×450 px
  9. Pobierz kod, który należy wprowadzić w kod witryny, na której ma się wyświetlać.
  10. Umieść kod zaraz pod kodem monitorującym.

 

Czy sam formularz wystarczy, żeby zacząć wysyłać Web Pushe użytkownikowi?

Nie.

Ze względów maksymalnego ułatwienia implementacji powiadomień Web Push konieczne jest dwukrokowe wprowadzenie zgody na otrzymywanie powiadomień. W momencie, gdy użytkownik wyrazi zgodę na otrzymywanie powiadomień wyświetli się jeszcze jedno okno przeglądarki, gdzie użytkownik będzie musiał kliknąć przycisk „Zezwalaj”, który znajduje się na komunikacie wygenerowanym bezpośrednio z przeglądarki.

 

Jak stworzyć powiadomienie Web Push?

Proces tworzenia powiadomienia w SALESmanago wygląda następująco:

  1. Wprowadź nazwę powiadomienia.
  2. Wprowadź tytuł. Maksymalnie 48 znaków.
  3. Wprowadź treść powiadomienia. Maksymalnie 100 znaków.
  4. Dołącz grafikę. Sugerowany rozmiar 150×150 px.
  5. Wprowadź docelowy URL – należy załączyć adres URL kierujący użytkownika bezpośrednio na sugerowaną podstronę, np. na zakładkę z reklamowanym produktem.
  6. Wybierz formularza zgody. Jeżeli posiadasz więcej niż jeden formularz zgody i korzystasz z nich naprzemiennie możesz wybrać aby powiadomienie wyświetliło się dla osób, które zaakceptowały subskrypcję z wybranych formularzy. Możesz wybrać więcej niż jeden formularz.
  7. Wybierz grupę odbiorców. Masz do wyboru:
    1. kontakty zdefiniowane – kontakty, które są monitorowane,
    2. kontakty anonimowe – kontakty niemonitorowane i niebędące w systemie SALESmanago (anonimowe),
    3. wszystkie kontakty.
  8. Ustaw datę wysyłki powiadomienia.
  9. Ustaw czas ważności powiadomienia. Będzie ona liczona jest od ustawionej daty wysyłki. Jeśli użytkownik otworzy przeglądarkę po ustawionym czasie ważności, powiadomienie Web Push się nie pojawi.
    UWAGA: Jeśli ustawisz ważność Web Pusha na np. 2 tygodnie – nie znaczy to, że będzie się on pokazywał cały czas przez dwa tygodnie, tylko że pokaże się w tym czasie raz, o ile kontakt skorzysta z przeglądarki.

 

Czy powiadomienia Web Push są skuteczne?

Tak.

Wśród naszych klientów średni CTR dla tego kanału wynosi około 30%. Źródła zewnętrzne mówią o CTR na poziomie 15%-25%. Są to wartości dużo wyższe niż w przypadku email marketingu, zwłaszcza, że OR w przypadku Web Pushy wynosi zawsze 100% (wszystkie dostarczone wiadomości są otwarte).

 

Jak wykorzystać powiadomienia Web Push żeby przekonwertować anonimowy ruch na stronie na kontakty zidentyfikowane?

Każde powiadomienie może przekierować użytkowników na dowolny landing page, na którym możesz umieścić formularz do zbierania danych. O tym jak stworzyć skuteczny landing page przeczytasz więcej TUTAJ.

 

Czy grafika do Web Pusha  musi być kwadratem 150x150px?

Grafika nie musi mieć równo 150×150 czy 30×30, ale ważne żeby była kwadratowa a nie np. prostokątna. Kreator powiadomienia wyskaluje grafikę do kwadratu i jeśli miała inny kształt, to będzie po prostu brzydko wyglądać.

 

Czy można zaprogramować Web Pushe, żeby wyświetlały się w dowolnym miejscu?

Nie.

Powiadomienia Web Push zawsze wyświetlają się w prawym dolnym rogu ekranu.

 

Czy Web Pushe mogą pojawić się na www konkurencji?

Tak/Nie.

Powiadomienia Web Push pojawiają się w momencie wysłania (albo w zaplanowanym wcześniej momencie) każdemu zapisanemu użytkownikowi, który ma włączone okno przeglądarki, a także tym, którzy uruchomią przeglądarkę w czasie trwania okresu ważności powiadomienia. Nie ma znaczenia, na jakiej stronie będą się znajdować. Jednak nie da się zaprogramować, żeby powiadomienie pojawiło się dokładnie w momencie wejścia przez użytkownika na stronę konkurencyjnej firmy.

 

Co się stanie jak klient wyczyści ciasteczka?

Samo wyczyszczenie ciasteczek nie zlikwiduje zgód na wysyłanie powiadomień. Do tego służy osobna funkcja w przeglądarce. Po wyczyszczeniu ciasteczek i ponownym wejściu na stronę użytkownik ponownie zobaczy formularz zgody, a powiadomienia będą do niego wysyłane niezależnie od tego.

 

Czy Web Push może przekierować do formularza zapisu na newsletter?

Web Push może przekierowywać na dowolny landing page, w tym taki, który zawiera formularz zapisu na newsletter, albo, np. formularz pobrania cennika.

 

Dlaczego Web Push jest taki krótki?

Push ma być szybką i nieagresywną formą komunikacji marketingowej. Powinien krótko i konkretnie informować o temacie (“Nowy ebook! Pobierz już teraz”, “Wyprzedaż ubranek dziecięcych na jesień -20%”). Nie sil się na wypracowania. Wybierz jedno chwytliwe hasło, dodaj konkretny tytuł i estetyczny obrazek.

Siłą Web Pushy jest właśnie prostota – ludzie skanują zamiast czytać. Dlatego proste komunikaty są dużo skuteczniejsze niż długie i skomplikowane wiadomości.

 

Czy zamiast standardowej treści można wyświetlić np. animowaną postać?

Nie.

Powiadomienie Web Push wyświetla jedynie statyczne obrazy.

Co to jest Rich Web Push?

Powiadomienie Rich Web Push to wariacja na temat standardowego powiadomienia Web Push. Składa się ono z ikony, tytułu i obrazka. Zobacz przykład poniżej.

Jak ustawić powiadomienie Rich Web Push?

Proces jest prosty. Aby stworzyć powiadomienie Rich Web Push wykonaj 3 następuące kroki:

  1. Wprowadź tytuł.
  2. Wybierz ikonę oraz grafikę zawierającą szczegóły oferty.
  3. Wprowadź adres URL, do którego będzie kierowało użytkowników powiadomienie.

 

Czy powiadomienia Rich Web Push działają tak samo jak zwykłe powiadomienia Web Push?

Zasadniczo tak. Należy jednak pamiętać, że na razie działają tylko dla przeglądarki Chrome 55 i nowszych.

 

Jak stworzyć treść Web Pusha, która przyciągnie uwagę?

Ze względu na swoją krótką formę, Web Pushe wymagają starannego przygotowania treści. Tworząc wiadomość musisz pamiętać, że jej najważniejszym celem jest skłonić odbiorców do kliknięcia. W tym celu, wiadomość musi przedstawiać jakąś wartość dla odbiorcy. Ludzie klikają tylko w te komunikaty, które coś im dają. Tworząc wiadomość pamiętaj o kilku wskazówkach:

Bądź konkretny – nikt nie ma czasu na zgadywanie co chciałeś przekazać. Napisz wprost, że masz już najnowsze wydanie kolekcjonerskie Harry’ego Pottera w super cenie, zamiast pytać ludzi, czy już je czytali i liczyć, że klikną z ciekawości.

Bądź zwięzły – 148 znaków to więcej niż Tweet, mniej niż SMS. Postaraj się wyodrębnić jedną, kluczową wartość, którą chcesz przekazać swoim odbiorcom. W tym przypadku mniej znaczy więcej!

Użyj wrażenia pilności – nic tak nie wpływa na potrzebę kliknięcia w link jak poczucie straty z powodu niekliknięcia! Wysyłając wiadomość zaznacz, że promocja jest ograniczona czasowo, a ilość miejsc na konferencję bardzo szybko się kurczy.

Użyj dowodu społecznego – potwierdź słuszność oferowanego wyboru jeszcze zanim ludzie wejdą na stronę. Poinformuj ilu światowej klasy marketerów weźmie udział w organizowanym wydarzeniu i ilu dziennikarzy chwali polecaną przez Ciebie książkę.

 

Kiedy wysyłać powiadomienia Web Push?

Ponieważ powiadomienia są wysyłane w czasie rzeczywistym, należy zawsze dostosowywać porę wysyłki do treści i charakteru powiadomienia. Powiadomienia biznesowe – po pierwszej kawie; półformalne, śmieszne teksty – po południu, kiedy ludzie są już znudzeni w biurze; pomysły na spędzenie długiego weekendu – przed weekendem, a nie w trakcie, itp.

 

Jak często wysyłać powiadomienia Web Push?

Bardzo ważnym jest wyważenie częstotliwości wysyłki powiadomień. Zbyt mała ich ilość spowoduje niewielki wzrost zaangażowania odbiorców, a co za tym idzie, niską konwersję. Zbyt częsta wysyłka zaowocuje falą opt-outów.

Ponieważ jest to dość młode medium, nie ma jeszcze dostępnych pełnych badań mówiących o optymalnym czasie i częstotliwości wysyłki.

Najlepsza metodą na znalezienie złotego środka jest śledzenie statystyk dostarczalności i klikalności powiadomień na platformie marketing automation i bieżący monitoring skuteczności wysyłanych powiadomień.

 

Jakie statystyki Web Push są istotne?

Jedną z ważniejszych statystyk powiadomień jest klikalność (CTR). Mówi ona o tym jaki potencjał zaangażowania uruchomiło dane powiadomienie.

Drugą ważną statystyką do śledzenia jest konwersja. Można ją śledzić dodając UTM do linku w powiadomieniu. Pozwala to zlokalizować i zliczyć wszystkie kontakty, które weszły na daną podstronę po kliknięciu w konkretny link. Można to sprawdzić zarówno w Google Analytics, jak i w analizie lead generation SALESmanago.

 

Co daje wdrożenie Web Push?

  • nowy sposób komunikacji z kontaktami w bazie,
  • komunikacja z kontaktami anonimowymi (powiadomienia nie wymagają podania adresu email),
  • nowe kryterium podczas segmentacji bazy,
  • poprawienie wyników sprzedaży przez wprowadzenie spersonalizowanych treści o konkretnym produkcie z przekierowaniem na odpowiednią podstronę,
  • możliwość rozbudowywania bazy danych przez przekierowanie na odpowiednie landing page
  • dodatkowe narzędzie do progresywnego profilowania,
  • łatwy sposób na wyróżnienie oferty.

 

Co dodalibyście do tej listy? Macie jakieś pytania? Zadajcie je w komentarzu, a ja postaram się odpowiedzieć!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]