Klucz do marketingu aplikacji mobilnych: ASO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki

Czy kiedy tworzysz aplikację i jej plan marketingowy, zadajesz sobie proste pytanie: „Jak użytkownik ją znajdzie?” Według Forrester Research, 63% użytkowników pozyskuje nowe aplikacje przez wyszukiwanie ich w dedykowanych sklepach (app stores), a dopiero w drugiej kolejności korzysta z rekomendacji bliskich czy innych użytkowników.

W praktyce tendencja klientów do samodzielnego wyszukiwania oznacza dla marketerów konieczność poznania zasad App Store Optimization, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek appstorów.

Co to jest App Store Optimization (ASO)?

ASO to jak SEO dla aplikacji mobilnych: zestaw praktyk i narzędzi, które poprawiają ich widoczność w wyszukiwarkach appstorów (np. iTunes dla iOS, Google Play dla Androida czy BlackBerry World dla BlackBerry). Ich celem jest ułatwienie potencjalnym użytkownikom znalezienia konkretnej apki. Tego pojęcia dla określenia nowej dyscypliny użył po raz pierwszy Johannes Borchardt w listopadzie 2009.

 

Marketing i PR bez ASO nie wystarczą

 

„Phi”, myślisz. „Co za bzdura! Przecież skoro włożyłem tyle kasy w promocję apki, jeśli jest o niej głośno i widzę, że ludzie o niej dyskutują, to chyba nie potrzebuję żadnego ASO”.

Mylisz się. Dowodzi tego jasno przykład aplikacji Clik, która miała potężną kampanię marketingową i wywołała sporo szumu. Jednak nie przełożyło się to na konwersję, gdyż aplikacji nie dało się wyszukać. Użytkownicy dochodzili do piątej strony w wynikach i poddawali się.

Ale nie bój się – poniżej kilka trików, które pomogą Ci zostać asem ASO.

 

Tytuł

 

Tytuł jest kluczowym wyznacznikiem pozycji Twojej aplikacji. Jakie warunki musi spełniać, by wypchnąć ją wysoko na listach wyszukiwania?

 

  1. Słowa kluczowe. Powinien zawierać słowa kluczowe – czyli hasła, po których użytkownicy będą szukali Twojej aplikacji (więcej o nich poniżej). Jeśli w tytule pojawia się słowo kluczowe, podnosisz prawdopodobieństwo znalezienia aplikacji o 10,3%, mówi Robi Ganguly,
  2. Zwięzły. Powinien mieć max. 25 znaków – a przynajmniej najważniejsze słowa muszą znajdować się na początku, by były dobrze widoczne,
  3. Oryginalność. Powinien być oryginalny, dzięki czemu nie wyląduje wśród setek podobnych. Skoncentruj się na tym, co w Twojej aplikacji wyjątkowe, a jeśli nie potrafisz wskazać jej unikalności, to znak poważnych kłopotów,
  4. Komunikatywny. Nie wybieraj wydumanej, abstrakcyjnej nazwy. Kiedy robisz aplikację kulinarną, nie nazywaj jej „Dekonstrukcja smaku” czy „Awangarda podniebienia”. Tytuł powinien dawać jasne wyobrażenie o tym, co aplikacja robi.

 

Opis

 

ASO wymaga zrozumienia dla Twojego użytkownika i tego, czego on poszukuje. Tak jak w wypadku content marketingu nie piszesz tekstów pod wyszukiwarki i abstrakcyjne wymogi SEO, tak i pisząc opis dla appstore’a nie szpikuj go słowami kluczowymi, ale po prostu napisz dobrą charakterystykę Twojej aplikacji z użyciem haseł, których będzie używał odbiorca.

  • Pochwal się! Jeśli stworzyłeś już popularną aplikację lub masz inne dokonania, które mogą zwiększyć zaufanie klientów, zawrzyj to w widocznym miejscu,
  • Co robi? Aplikacja z definicji tym się wyróżnia, że wykonuje jakieś zadanie, działa (w przeciwieństwie np. do statycznej strony internetowej, która zawiera treści). Dlatego opisując aplikację dotrzyj do samego rdzenia i odpowiedz na pytanie, co ona robi: kalkuluje? Zmienia coś w coś? Komunikuje? Planuje? Integruje?

 

Oceny i recenzje

 

Aktywnie zachęcaj użytkowników do oceniania Twojej aplikacji – nie licz, że zrobią to sami z siebie. Dobrze jest posegmentować klientów pod kątem ich aktywności i tym zaangażowanym zaproponować wystawienie oceny –przy pomocy powiadomień push i emaili. Recenzje i oceny jako dowód społeczny mają ogromne znaczenie dla realnych użytkowników, którzy chętniej pobiorą aplikację lubianą przez innych.

Jednak, jak dowodzi Neil Patel, w kwestii ASO rola recenzji i ocen jest drugorzędna w stosunku do obecności słów kluczowych w opisie i tytule aplikacji. Powinieneś o nie dbać, ale nie oczekuj, że entuzjazm odbiorców zrobi całą robotę za Ciebie. Podobnie jest z liczbą pobrań.

 

Ilość pobrań

 

Apple już w 2012 roku zaobserwował, że niektórzy twórcy oszukują. Na forach pojawiały się oferty zwiększenia ilości pobrań aplikacji dzięki projektowaniu botów, które ściągając apkę sztucznie zwiększały ilość jej pobrań.

 

Za takie praktyki nałożone są surowe kary, ale jednocześnie to właśnie jest powód, dla którego kryteria pobrań czy recenzji nie są pierwszoplanowymi wyznacznikami wyszukiwania aplikacji.

 

ASO: jak znaleźć słowa kluczowe

 

Póki co wyszukiwarki appstorów są dość prymitywne i – jak widać z powyższej listy – najistotniejszym czynnikiem są słowa użyte w tytule i w opisie.

Ale jak je znaleźć?

Ekspert ds. ASO, Evaldo Rossi poleca następujące działania.

  1. Zrób burzę mózgu. Spisz wszystkie słowa, które kojarzą Ci się z Twoją aplikacją: z jej tematyką, mechaniką, zastosowaniem. Wypisz ich jak najwięcej.
  2. Skorzystaj ze słowników wyrazów bliskoznacznych. Zamiast zakładać, że na pewno masz najbogatsze słownictwo na świecie, zobacz, czy nie umknął Ci jakiś synonim, który może nieoczekiwanie dobrze zadziałać w Twoim przypadku.
  3. Użyj Google AdWords Keywords Planner (w zakładce Narzędzia).
  4. Przejrzyj aplikacje konkurencji. Spisz słowa kluczowe.
  5. Wykorzystaj autouzupełnianie, czyli sugestie wyszukiwarki. Metoda brzmi prostacko, ale może przynosi dobre wyniki, bo mówi nam o wyszukiwaniach realnych użytkowników.
  6. Ubersuggest. I inne narzędzia wykorzystywane przez specjalistów SEO świetnie się nadadzą do wyszukiwania słów kluczowych.
  7. Monitoring na bieżąco. Pamiętaj, że słowa kluczowe nie są stałe i ustalone raz na zawsze. Konieczny jest regularny monitoring.

 

Narzędzia do ASO

 

Podobnie jak do SEO, tak i do ASO możecie znaleźć przydatne narzędzia, które pomogą Wam znaleźć i planować słowa kluczowe. Przygotowaliśmy dla Was taką listę, którą znajdziecie w osobnym poście – Niezbędnik Mobile Marketera, czyli 7 narzędzi do tworzenia, promowania i pozycjonowania aplikacji mobilnej.

 

Aby Twoja aplikacja była łatwo do wyszukania, zadbaj o obecność słów kluczowych w tytule i opisie, a w dalszej kolejności zajmij się recenzjami.

Więcej na temat mobile dowiedz się z naszego darmowego ebooka: Mobile Marketing Automation i przyszłość kanału mobilnego.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.