Klienci odchodzą? 6 porad, jak ich zatrzymać (z użyciem Marketing Automation)

145H-2Głównym powodem, dla którego tracisz klientów, jest Twoje niewłaściwe podejście lub brak zainteresowania odbiorcą. 68% konsumentów deklaruje, że to jest powód, dla którego przestaje kupować czy korzystać z usług danego dostawcy. Ta liczba wyda się szczególnie duża, gdy zestawimy ją z liczbą odbiorców, którzy odchodzą skuszeni ofertą konkurencji – to jedynie 14% (Business Brief).

Innymi słowy, klientów tracisz z własnej winy – nie z powodu szczególnie atrakcyjnej kampanii konkurencji. No dobrze, ale co możesz usprawnić, by zapewnić tę pożądaną opiekę istniejącym klientom?


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona, by zrozumieć swoich klientów. Pobierz ebooka za darmo


 

1. Dbaj o opiekę posprzedażową

Zakup to nie koniec pracy marketera, lecz początek nowego etapu. To również kluczowy moment, jeśli chodzi o doświadczenie zakupowe i o budowanie relacji. Odbiorca czuje się zlekceważony, kiedy po transakcji zostawiasz go samemu sobie lub zalewasz masowymi newsletterami. Zamiast tego zadbaj, by po zakupie klient czuł się wciąż dostrzegany i traktowany wyjątkowo. Służą temu m.in.:

 

– Maile wysyłane po zakupie z poradami czy podziękowaniem za zakup oraz prośbą o recenzję,

– Przypomnienie, gdzie można znaleźć więcej wskazówek (Twój blog, Twoje social media) oraz jak skontaktować się z działem obsługi klienta, przygotowanie zestawu wpisów z bloga dla początkujących użytkowników,

– Spersonalizowane oferty, zawierające produkty komplementarne bądź podobne (np. z wykorzystaniem mechanizmu SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI).

 

Pamiętaj: relacja jest ważniejsza niż pojedyncza transakcja!

 

2. Miej świetną obsługę klienta

Po prostu. Tego nie da się zastąpić ani zautomatyzować.

Świetna obsługa klienta to taka, która potrafi przekuć frustrację i kryzys w zachwyt. To pracownik, który rozumie niezadowolonego konsumenta i potrafi dać mu tyle uwagi oraz jakiś dodatkowy bonus, by nieoczekiwanie zwiększyć zaangażowanie.

Więcej pisaliśmy o tym w poście Pokochaj nieznośnych klientów.

 

3. Rozmawiaj, nie prowadź monologu

Co Twoi klienci o tym sądzą? Co uważają na temat danego produktu, rozwiązania, nowego modelu płatności czy posta? Nie wiesz, bo cały czas nawijasz o tym, co dla Ciebie ważne, i dopóki nie dostaniesz negatywnego wpisu na Facebooku, nie widzisz reakcji odbiorców.

A możesz ją poznać. Ich kliknięcia, odwiedzone podstrony i czas spędzony na stronie, czyli dane, które pozyskasz z analityki w platformie Marketing Automation, pozwolą się dowiedzieć, jak poszczególni klienci korzystają z Twojej strony. Dotyczy to również aplikacji mobilnych: dzięki zaawansowanej analityce, oferowanej przez narzędzia takie jak APPmanago, widzisz, jakie moduły Twojej aplikacji są używane częściej, a jakie rzadziej.

Oprócz narzędzi analitycznych, zachęcaj odbiorców do wyrażania swojego zdania. Promuj komentowanie czy zamieszczenie opinii o produktach. Rób ankiety – nie tylko w social media.

 

4. Rewiduj i testuj regularnie

Twoi klienci się zmieniają. Rynek jest bardzo dynamiczny, trendy pojawiają się i giną, a odbiorcy są poddani tak dużej ilości bodźców, że nic dziwnego, że ewoluują. Dlatego pamiętaj, że Buyer Persona, którą stworzyłeś na początku swojej działalności, może po roku nie być już aktualna. Tak samo tryb wysyłania maili, który wypracowałeś metodą prób i błędów przez długie miesiące, może się zdezaktualizować – ponieważ Twoja grupa odbiorcza zmieni zwyczaje albo zmieni się jej skład.

Dlatego nie zakładaj, że raz wypracowany model komunikacji (rytm maili i postów na blogu oraz w social media), polityka zwrotów, standard obsługi czy asortyment, są stałe.

 

5. Pozostawiasz niezadowolonych klientów samym sobie

Wyobraź sobie grupę niezadowolonych klientów.

  • Zaledwie 6% z nich poskarży Ci się bezpośrednio.
  • 31% opowie o negatywnych wrażeniach rodzinie i znajomym
  • 48% będzie unikać Twojego sklepu podczas kolejnych zakupów (Wharton School of Business research via nomi.com).

Wniosek? Masz dużo więcej niezadowolonych klientów, niż myślisz. To właśnie dlatego tak istotne są wszystkie działania posprzedażowe – pozwolą one ich zidentyfikować oraz zatrzeć złe wrażenie. Jeśli czyjaś przesyłka szła dłużej lub mógł mieć trudności z płatnością, nie czekaj, aż sam Ci to powie: wyślij kod zniżkowy czy przeproś jak najszybciej.

 

System Marketing Automation pozwoli Ci również wyłapać klientów, którzy przestali Cię odwiedzać czy kupować – to w dużej mierze oni, milczący niezadowoleni. Dzięki segmentacji, możesz przygotować specjalną kampanię dla nieaktywnych.

 

6. Używaj segmentacji i komunikatów 1-do-1

Klienci czują się zlekceważeni, kiedy oferujesz im masowe wiadomości: banery i newslettery, które krzyczą: „Wysyłamy wszystkim to samo!”. A w prosty sposób można tego uniknąć.

Posegmentuj swoją bazę zgodnie z zainteresowaniami poszczególnych odbiorców. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie do tego wiadomości powitalnej – to w niej możesz zapytać wprost, jakie kategorie produktów interesują daną osobę. Wykorzystaj też dane behawioralne oraz wiedzę o zakupach.

Dopasuj też ofertę do historii indywidualnego użytkownika: dynamiczne maile z porzuconym koszykiem czy komplementarny produkt wyświetlony na banerze nie tylko zwiększają sprzedaż, ale też wysyłają odbiorcom sygnał „Widzimy, co Cię interesuje, i chcemy Ci ułatwić zakupy u nas”. Na podobnej zasadzie możesz personalizować treści.

 

Podsumowanie

Najczęstszym powodem utraty klienta jest nasz własny błąd: ignorowanie konsumenta po pierwszej transakcji. Dlatego zadbaj o spersonalizowaną komunikację: maile posprzedażowe, oferty dopasowane do zainteresowań odbiorcy (dzięki segmentacji i wiadomościom dynamicznym), testy oraz regularne pogłębianie wiedzy o użytkownikach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]