Klienci mają dość Twojego marketingu? Zastosuj te 4 porady

Exhausted young man in the office with the laptop on his front

Proszę, przestań! Nie chcę już tego słuchać, wciąż powtarzasz to samo! Więcej nie wytrzymam! W koło Macieju o jednym!

To zdarza się codziennie. W domach, w zakładach pracy, w środkach komunikacji miejskiej. Na komputerach stacjonarnych i na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy mają dość nachalnych marketingowych komunikatów. Wszyscy zgodnie deklarują, że otrzymują ich za dużo, więcej, niż mogą przetrawić.

Zjawisko nazywa się zmęczeniem marketingowym (marketing fatigue): kiedy odbiorcy są znużeni jednostajnymi wiadomościami od marki i zaczynają albo je ignorować, albo traktować ze złością.

W większości przypadków kończy się to wypisaniem, oznaczeniem nadawcy jako spamu lub emocjonalnym opt outem: wtedy odbiorca po prostu przestaje reagować na nasze wiadomości, ignoruje je, nawet nie otwiera, ale machinalnie przenosi do kosza.


Wygraj Zero Moment of Truth. Pobierz darmowego ebooka


 

Jak sobie z tym poradzić?

 

1. Dostarcz wartość

Co to znaczy? Wciąż o tym, czytamy, wciąż to powtarzamy, a tak naprawdę to ogólne hasło nic nie znaczy. Wartość wydaje się nam abstrakcją, a tymczasem można ją sprowadzić do 3 czynników:

– właściwa wiadomość

– do właściwej osoby

– we właściwym czasie.

Innymi słowy: Twój przekaz powinien być nie tylko ciekawy i atrakcyjny, ale i odpowiadać na potrzebę konkretnego odbiorcy i pojawiać się w preferewanym przez niego czasie, tj. wtedy kiedy danego produktu szuka albo wtedy, kiedy lubi czytać wiadomości od marek.

 

Czy Twoje komunikaty spełniają te wymagania?

  • Social media: czy stosujesz targetowanie? Czy nie publikujesz za często?
  • Email marketing: czy korzystasz z wiadomości dynamicznych czy wiadomości do segmentów? Jeżeli wszystkie kampanie wysyłasz do wszystkich, prawdopodobnie nie trafia w konkretną potrzebę.

 

2. Zróżnicuj komunikaty

Jednym z podstawowych powodów zmęczenia odbiorców jest, obok niedopasowania wiadomości, ich monotonia, szczególnie gdy wszystkie po kolei są próbą sprzedażową. Spójrz na swoje emaile z boku: czy nie wydaje Ci się, że wszystkie wyglądają identycznie?

 

Dlatego zatroszcz się o to, by obok wiadomości sprzedażowych zamieszczać także edukacyjne. Marketing treści nie tylko sposób na poszerzenie wiedzy klienta, wsparcie procesu podejmowania decyzji zakupowej, budowanie relacji, pozyskiwanie nowych odbiorców czy SEO. Posiadanie szerokiego wachlarza treści, które możesz podsyłać, zapobiega również zmęczeniu komunikacyjnemu.

 

Zadbaj o zróżnicowanie nie tylko pod względem tematu (oferty, materiały edukacyjne), ale i formalne. Nie pisz jedynie postów, ale otwórz się też na:

  • wywiady
  • prezentacje
  • wideo
  • podcasty
  • infografiki

 

3. Less is more

Ile wiadomości tygodniowo otrzymuje Twój odbiorca? Czy nie ma tego zbyt wiele? Efekt nadmiaru najczęściej nie wynika z realnej ilości. O ile nie wysyłasz więcej niż 4 wiadomości w skali tygodnia, powinieneś szukać przyczyn gdzie indziej – na przykład w niskiej jakości czy monotonii komunikatów albo w ich niedopasowaniu do sytuacji odbiorcy. To jest realny powód.

 

Oczywiście, daj opcje otrzymywania mniejszej ilości wiadomości oraz przetestuj rzadszą wysyłkę. Jednak nie zapominaj, że częstotliwość jest najczęściej pochodną jakości (np. jeśli wysyłasz mailingi często, to są one często podobne i masowe).

 

Jeśli wykorzystujesz wiadomości dynamiczne, zaznacz, ile wiadomości dziennie/ tygodniowo może otrzymać dany kontakt.

4. Monitoruj symptomy zmęczenia

Zmęczenie klientów nie jest czymś, co następuje znienacka. Masz cały zasób metryk, przy pomocy których możesz badać, czy odbiorcy nie tracą zainteresowania. Zwiększona liczba opt-outów czy niskie CTR to sygnały, których nie powinieneś lekceważyć.

 

Ponadto klienci sami często mówią o swoim niezadowoleniu. Czy reagujesz na ich fedback? Kiedy ktoś pisze, że dostaje zbyt dużo wiadomości, może wyraża też doświadczenie innych?

 

Wielu marketerów wypiera fakt, że klienci mogą reagować w ten sposób. Wolą tkwić w świecie swoich wyobrażeń i odmawiają konfrontacji z faktami. Nie popełniaj tego błędu!

 

Podsumowanie

Konsumenci czują się zmęczeni wiadomości, kiedy:

  • jest ich za dużo,
  • nie są dopasowane do ich potrzeb, mają masowy charakter,
  • są monotonne i mało zróżnicowane,
  • gdy nie reagujesz na sygnały, jakie Ci wysyłają.

 

Aby tego uniknąć:

  • targetuj wiadomości we wszystkich kanałach
  • wykorzystuj emaile do segmentów i 1-do-1
  • wykorzystuj komunikację punktową też w innych kanałach, np. personalizuj banery na stronie www czy w sieciach RTB. Zrobisz to za pomocą systemu Marketing Automation
  • bądź krytyczny wobec swoich komunikatów. Czy naprawdę są wartościowe? Czy są warte czasu Twojego klienta?
  • kiedy korzystasz z technologii marketingu, ogranicz ilość wiadomości, jaką kontakt może otrzymać tygodniowo
  • reaguj na sygnały, które wysyłają Ci odbiorcy
  • wiedz, że to samo dotyczy marketingu mobile, szczególnie w aplikacjach. Wykorzystuj dane do personalizacji powiadomień push czy emaili z aplikacji.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]