Klienci, których nie chcesz. Czemu powinieneś tworzyć negative Buyer Persona?

Businessman refusing by backing offKiedy wyobrażasz sobie swojego przyszłego klienta, tworzysz Buyer Persona czy opracowujesz strategię komunikacji, rzadko myślisz o tych, których NIE chcesz uwzględniać. Lekceważysz osoby, które NIE będą Twoimi klientami, do których NIE adresujesz swoich usług, które NIE będą zadowolone z tego, co oferujesz.

To błąd. Zrozumienie, czego (kogo) nie chcesz to klucz to realistycznego i precyzyjnego opisu Twojej grupy docelowej. Innymi słowy: aby dotrzeć do klienta, musisz wiedzieć, kto nim nie jest. Omówimy to na podstawie tworzenia tzw. negative Buyer Persona, które będziemy nazywać personami negatywnymi lub nie-klientami.

Co to jest Buyer Persona?

Buyer Persona to reprezentacja, obraz Twoich idealnych klientów. Tworzysz ją, zestawiając rozmaite dane o klientach, pozyskiwane zarówno z analityki, jak i z ankiet, badań fokusowych czy wywiadów prowadzonych bezpośrednio. Pozwala lepiej zrozumieć klientów, gdyż polega na interpretacji danych. Staramy się przełożyć Digital Body Language na wiedzę o ich zwyczajach, potrzebach, lękach i zahamowaniach. Tak pogłębiony obraz naszego odbiorcy znacznie optymalizuje komunikację.

Więcej na temat tego, czym jest Buyer Persona, jak ją stworzyć i wykorzystać, znajdziesz w naszym ebooku.

Persony negatywne, czyli nie-klienci: kogo nie chcesz?

Niezależnie od tego, czy tworzysz persony, czy w inny sposób starasz się określić adresata Twoich działań, musisz stanąć wobec trudnego pytania:

  • Do kogo NIE są adresowane moje produkty czy usługi?
  • Czyje zwyczaje zakupowe nie sprzyjają kupowaniu mojego produktu?
  • Dla kogo są one za drogie/ za tanie? Czym je zastąpi?
  • Kto ich nie zrozumie?
  • Dla kogo są skomplikowane, wydumane i zbędne?
  • Jak taka osoba robi zakupy? Czy robi research przed (i w ten sposób wyklucza mój produkt) czy raczej kupuje impulsywnie?
  • Co skłania taką osobę do zakupu?
  • Co skłania ją do przerwania zakupów?
  • Jak używa produktu?

Możesz zadać wszystkie pytania, jakie zadaje się podczas tworzenia person. Po co jednak budować obraz nie-klienta?

Persony negatywne chronią przed nierealistycznym idealizmem

Wielu przedsiębiorców wpada w pułapkę myślenia, że ich produkt jest dla wszystkich. Wyobrażenie o szerokiej grupie odbiorców daje im poczucie bezpieczeństwa i obiecuje zysk (często zupełnie nierealistyczne). Marzą, że ich produkt niczym epidemia rozpowszechni się po całym globie.  Chcą strzelać wysoko, mają ogromne ambicje.

Myśl o tym, że ktoś może nie chcieć naszego produktu (że on komuś nie odpowiada) albo że my możemy nie chcieć kontaktu z jakąś grupą klientów bywa nieprzyjemna, bo każe się nam skonfrontować z rzeczywistością: z ograniczeniami naszego produktu (mimo że go wypieściłeś, nie jest doskonały), z realiami rynku (z istnieniem różnych typów klientów), z obiektywnie istniejącymi problemami i wyzwaniami, jakie stoją przed nami na rynku.

Obrona przed myśleniem życzeniowym – korekta person

Założyłaś butik dla młodych, zbuntowanych, niezależnych, a tymczasem zażywne emerytki kupują sobie w nim wygodne szerokie spodnie, idealne do nordic walking?

Często marketerzy czy właściciele małych biznesów pozostają ślepi na swoich realnych klientów – adresują swoje produkty do grupy, która im odpowiada (np. ponieważ się z nią identyfikują lub aspirują do niej), na tym opierają komunikację, i lekceważą realnych klientów.

Klucz to dojrzeć problem: rozpoznać sytuację i przyjrzeć się jeszcze raz temu, dla kogo są Twoje produkty, a dla kogo nie, jakie cechy, zwyczaje, zachowania są istotne, co zaś dyskwalifikuje odbiorcę. Może coś istotnego łączy Twoje buntowniczki i seniorki? Może to nie wiek jest istotną cechą? Spojrzenie z dwóch stron –  przez pryzmat zarówno cech Twoich klientów, jak i ich negatyw, pozwoli Ci zyskać pełniejszy ogląd i oddzielić ważne jakości od nieistotnych.

Przeciw pozornemu profilowaniu

Twój klient jest: z dużego miasta, dba o zdrowie, ma między 30 a 40 lat, ceni wysoką jakość i jest gotów za nią zapłacić. Niby ktoś został tu opisany, niby wymieniono kilka cech, ale ta charakterystyka obejmuje zarówno zakochanego w siłowni kawalera, jak i joginkę-wegetariankę-matkę dwójki dzieci. Czy pomoże Ci to dobrać właściwe kanały komunikacji? Uważaj na takie pozorne informacje, bo nie tylko nic Ci nie dają, ale ponadto mogą w nich zaginąć naprawdę cenne dane.

Negatywne persony to świetny reality-check dla wszystkich takich ogólników, charakterystyk bez znaczenia. Jeśli skonfrontujesz swoją  personę z nie-klientem, z jej przeciwieństwem, zobaczysz łatwo, w których miejscach zabrakło Ci precyzji czy ostrości.

Punkt wyjścia

Naszkicowanie naszego nie-klienta stanowi rewelacyjny punkt wyjścia dla tworzenia Buyer Personas: zaczynamy bowiem od ograniczenia sobie pola działania przez eliminację typów klientów, do których nie adresujemy naszego produktu czy usługi.

Dzięki temu mają duże znaczenie, powiedzmy, terapeutyczne: pozwalają marketerom i przedsiębiorcom zrozumieć, że ich produkt nie jest adresowany do wszystkich i że trzeba się pogodzić z jego ograniczeniami. To oszczędza wielu frustracji, stresu i rozczarowań w przyszłości (choć nie oszczędza dylematów związanych z negatywnym feedbackiem od klientów czy znalezieniem optymalnego poziomu obsługi klienta).

Poznaj klienta przez jego przeciwieństwo

Negatywne persony to solidny reality-check dla wszelkich wysiłków, jakie podejmujesz, by przedstawić sobie klienta: czy będzie to proces tworzenia Buyer Persona, czy inna formuła poznawania grupy docelowej. To także świetne narzędzie, kiedy utkniesz w martwym punkcie podczas planowania komunikacji, Lead Nurturing, personalizacji z użyciem Marketing Automation, budowania person czy jakiegokolwiek innego  działania wymagającego precyzyjnego obrazu klienta – pozwala Ci spojrzeć na problem z innej strony i przez to inspiruje do działania.

Dlatego kiedy chcesz wiedzieć, kim jest Twój klient, zacznij od sprawdzenia, kim nie jest.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.