Jeśli nie pop-up, to co? Poznaj sidebary!

Zatrzymanie kontaktu, który właśnie opuszcza stronę, wyciągnięcie danych kontaktowych w zamian za drobny upust na zakupy, przedstawienie manifestu firmy – są sytuacje, w których najlepiej sprawdzi się pop-up. Jako pojawiający się znienacka przyciągacz uwagi nie ma on sobie równych. Czym jednak można go zastąpić, jeśli podskórnie czujesz, że to jeszcze nie czas na najcięższą artylerię?

Od razu odpowiem – pop-up ma młodszego brata. Sidebar, bo o nim mowa, to małe okienko wysuwające się z boku strony i zachęcające do podjęcia pewnych akcji. Żebyś nie musiał daleko szukać, przykład znajdziesz tutaj, po lewej stronie okna (lub na dole, jeśli czytasz te słowa na ekranie smartfona). Kolorowy pasek z ikonami social media, dzięki któremu możesz podzielić się ze znajomymi ciekawym artykułem to właśnie sidebar.

Mimo dość prostej konstrukcji to proste narzędzie z zakresu website marketingu czasem jest w stanie zdziałać dużo więcej niż jego bardziej krzykliwi pobratymcy. Wędrując po różnych stronach na pewno widziałeś różne przykłady jego zastosowania. Do najważniejszych i najefektywniejszych z nich można zaliczyć:

  • zdobycie danych kontaktowych, np. zapis do newslettera,
  • zaangażowanie czytającego w inne kanały przekazu używane przez markę,
  • poszerzenie kreowanego doświadczenia przez pokazywanie treści czy produktów komplementarnych do oglądanych,
  • ocieplenie wizerunku, np. poprzez przedstawienie sprzedawców, czy autorów tekstów,
  • profilowanie progresywne, czyli zbieranie brakujących na karcie kontaktu danych w tempie dostosowanym do poziomu zaangażowania użytkownika.

Teoretycznie wszystkie z tych rzeczy można “załatwić” dobrze skrojonym pop-upem dynamicznym. Jednak nie wszyscy odbiorcy zareagują na niego zgodnie z założeniem. Mając to na uwadze warto wesprzeć swoje działanie czymś nieco mniej krzykliwym i inwazyjnym.

 

Niewielkie okienko pojawiające się obok przeglądanych treści, mimo że nie angażuje całej uwagi kontaktu, to jednak jest cały czas obecne i czeka niczym usłużny lokaj na moment, kiedy dana osoba będzie gotowa skorzystać z jego pomocy. Na przykład znaleźć artykuł opisujący niezrozumiałe pojęcie w czytanym tekście, przykłady innych zastosowań oglądanego przedmiotu, czy informacje o autorze czytanego posta. Albo na przykład zostawić email, żeby na bieżąco dostawać powiadomienia o nowościach na stronie. Nic nie jest wymuszone – decyzja o skorzystaniu należy do samego użytkownika.

W tym miejscu widać pewną przewagę sidebara nad pop-upem: zostawiając maila przez pop-up często działamy pod wpływem impulsu, a później szybko zapominamy o swojej decyzji, albo zmieniamy zdanie – dlatego jakość leadów pozyskanych w ten sposób jest zmienna. Natomiast jeśli czytając stronę sami decydujemy, że chcemy się bardziej zaangażować to jest to z reguły przemyślana decyzja, którą podtrzymamy przy pierwszym, trzecim i dziesiątym z kolei mailingu.

 

Przed zaimplementowaniem kodu musisz zaplanować i zaprojektować następujące elementy okienka:

  • cel
  • rozmiar
  • położenie na stronie
  • kolory
  • grafika
  • formularz
  • przekierowanie

O ile konieczność zaplanowania elementów graficznych wydaje się naturalna i oczywista, o tyle planowanie celu może być nieco konfundujące. Spieszę z wyjaśnieniem.

Każdy “bajer” na stronie powinien mieć jakąś funkcję i być projektowany tak, aby ten cel osiągnąć. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy Twój sidebar będzie służył zbieraniu adresów email, promowaniu dodatkowych treści, czy przekierowaniu do social media. Ważnym jest, by każdy jego element stanowił spójną całość z wybranym i podkreślonym wezwaniem do działania. I to wszystko. Jeden element – jeden cel. Jeżeli dorzucisz coś więcej, to odwiedzający pogubią się i nie będą wiedzieli co mają w danym miejscu zrobić.

I to w sumie tyle. Sidebary są bardzo prostym narzędziem, zarówno do stworzenia jak i implementacji. Chcesz mieć Sidebar u siebie na stronie? Nic prostszego – zobacz jak stworzyć formularz i jak zaimplementować sidebar na stronie:

 

A jeśli szukasz inspiracji, to tutaj znajdziesz przykłady kreatywnego wykorzystania sidebarów:

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]