Landing Pages to nieocenione narzędzie, które pozwala zwiększyć skuteczność działań, wciąż jednak niedoceniane przez marketerów. 44% kampanii B2B prowadzi na stronę główną, nie na docelową (Marketing Sherpa). A przecież umiejętnie stosowane Landing Pages mogą zwiększyć konwersję nawet o 300%. Muszą jednak spełnić 4 podstawowe warunki: mieć precyzyjnie określoną grupę odbiorców, jeden konkretny cel (działanie, do którego zachęcają), teksty muszą być zwięzłe, a sama strona – responsywna. Warto też je testować. Poniżej wyczerpujące kompendium wiedzy o tworzeniu landing pages.
Co to jest Landig Page (strona docelowa)?
Landing page (strona docelowa) to specjalnie przygotowana strona, która ma skłonić użytkownika do konkretnego działania: np. zakupu, zapisu na newsletter, wzięcia udziału w konkursie, zamówienia wersji testowej, wypełnienia formularza, pobrania materiału.
Krótko mówiąc: komunikuje jedną i tylko jedną propozycję wartości.
Nie jest to strona główna czy strona produktu, lecz miejsce przygotowane specjalnie da wymogów danej kampanii.
Cechy dobrej strony docelowej
- Przedstawia esencję danej kampanii – masz jedynie 8 sekund na zwrócenie uwagi czytelnika
- Promuje 1 konkretne działanie: pobranie materiału, zapis do newslettera, zakup produktu
- Zawiera mało treści
- Budzi zaufanie
- Jest precyzyjnie targetowana (np. do osób, które pobrały danego ebooka, do danego segmentu bazy, do którego wysłano mailing z daną kampanią)
- Jest responsywna
7 powodów, dla których potrzebujesz Landing Page
- Wyższa konwersja nawet o 300% (case Della)
- Więcej leadów: firmy, które korzystają z większej ilości dedykowanych stron docelowych (powyżej 30), generują 7 razy więcej leadów
- Wsparcie SEO
- Można je szybko i łatwo testować metodą A/B
- Ułatwiają analitykę: czytelne wskazanie, ile osób kupiło produkt właśnie przez konkretną kampanię.
- Wyższe ROI: nawet o 291% (jak u Axway)
- Segmentacja klientów: Dzięki landing pages możesz dopasować treść do źródła, z którego przychodzi Twój klient, np. ma on inne oczekiwania, kiedy trafia z mailingu (po kliknięciu „Kup” czy „Zamów”), a inne gdy przychodzi z social media.
Co musi zawierać Landing Page?
Landing Page musi zawierać 3 elementy:
- Nagłówek: strona docelowa powinna skupiać się wokół jednej, mocno wyeksponowanej i czytelnej frazy, która skupia jak w soczewce nasz komunikat i przedstawia ofertę. W nagłówku możesz albo odwołać się do uczuć klienta i jakiejś ogólnej idei, albo przeciwnie, zdecydować się na konkret. Rolą nagłówka jest przyciągnąć uwagę odbiorcy.
- Argumenty: dlaczego ktoś ma wykonać żądaną przez nas akcję? Uzasadnij, dopasowując argumenty do planowanego odbiorcy oraz rodzaju oczekiwanej akcji. Argumentami do zakupu mogą być wypunktowane Unique Selling Points, opinie lub liczba poprzednich klientów, korzystne opcje dostawy czy gwarancji, promocyjna cena. Z kolei do zapisu na newsletter przekona nas raczej informacja o rodzaju treści, jakie będziemy otrzymywać, ekskluzywnych ofertach dla subskrybentów czy możliwość odebrania kodu zniżkowego za zapis. Rzecz w tym, by podać TYLKO te argumenty, które dotyczą danej akcji. Jeśli chcesz, by użytkownik zapisał się na newsletter, nie uzasadniaj, czemu warto kupić Twój produkt.
- CTA: musi być wyraźne i jedno. Jeśli na jednej stronie docelowej zaproponujesz skorzystanie z darmowej wersji i pobranie ebooka, odbiorca musząc wybierać między dwoma linkami, może po prostu wyjść ze strony. Użyj jasnego, zrozumiałego czasownika, np.:
- Kup (Kup taniej, Kup teraz)
- Zapisz się (Zapisz się i odbierz prezent)
Wyróżnij je kontrastowym kolorem.
Najważniejsze zasady tworzenia Landing Pages
- Fundament – targetowanie. Istotą Landing Page jest to, że doskonale wiesz, kto na nią trafi. Bazując na tej wiedzy możesz więc wybrać najważniejsze informacje dla tej właśnie grupy. Np.:
- Do osób, które uczestniczyły w webinarze, możesz wysłać mail odwołujący się do tematyki webinara, nie musisz zaś tłumaczyć podstawowych właściwości produktu ani tego, kim jesteś. Stwórz krótkie copy nawiązujące do przedstawionej wiedzy i korzyści i zaoferuj darmowa wersję próbną. Nic więcej nie jest potrzebne.
- Do klientów, którzy skorzystali z promocji na damy produkt/ grupę produktów, możesz skierować ofertę komplementarną. Wówczas wystarczy nawiązać do korzyści z nabycia poprzedniego produktu oraz wskazać
- Byłych gości Twojego hotelu, którzy odwiedzili Cię latem, a Ty chcesz w newsletterze zachęcić ich do przyjazdu zimą. Skupiasz się więc na przywoływaniu przyjemnych wspomnień z poprzedniego wyjazdu i wskazujesz na plusy zimowego pobytu (tu więcej niż tysiąc słów wyrazi zdjęcie).
- Zwięzłość: jak widziałeś na przykładach powyżej, sugerowane teksty na Landing Pages są krótkie. Postaraj się o zwięzłość i usuń ze strony wszystkie informacje, które nie są potrzebne do wykonania żądanej akcji. Dlatego redukuj każdy element, który nie prowadzi do zaplanowanego działania. Pamiętaj też, że „zwięźle” nie znaczy „krótko”. Czasem potrzebny jest dłuższy tekst (np. by wyjaśnić, na czym polega przewaga naszego produktu nad konkurencją, adresowana do osób, które słabo znają naszą markę), jednak powinien być on maksymalnie skoncentrowany.
- Spójność: zadbaj o spójność wizualną z resztą materiałów, z estetyką brandu i komunikatem danej kampanii. Tu szczególnie weź pod uwagę obrazki – to je przede wszystkim przyswaja Twój klient. Unikaj niespójności: nie dawaj szpilek na banerze, a adidasów na landingu, gdyż klient zanim przeczyta tekst, wyczuje niespójność i opuści stronę.
- Minimalizm: krótkie, treściwe komunikaty, punkty, liczby, sugestywne ikony, loga poprzednich klientów wystarczą. Pamiętaj, że najważniejsze elementy powinny zmieścić się w leksji – czyli pierwszym widoku, bez przewijania. Spójrz na stronę i zaklasyfikuj jej elementy jako prowadzące do sprzedaży i nieprowadzące do sprzedaży. Te drugie usuń. Dotyczy to np. zdjęć. Wszystko, co nie prowadzi do konwersji, rozprasza.
- Estetyka. Landing Page nie może wyglądać tanio czy nieschludnie, bo wtedy nie wzbudzi zaufania. Chodzi i monimalizm, nie o efekt ubóstwa. Strona ma być ładna i wyglądać na przemyślaną. Jej wiarygodność obniżą słabej jakości zdjęcia, toporne czcionki, niefunkcjonalność. Pamiętaj jednak, że zawsze funkcja jest ważniejsza niż uroda.
- Responsywność. Większość użytkowników sprawdza maile na smartfonie, Facebook jest częściej oglądany na smartfonie niż na pulpicie komputera, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoi użytkownicy będą oglądać Twoja landing page na urządzeniu mobilnym. Responsywność strony docelowej podnosi jej skuteczność o 153% (wg Ion Interactive). Aby stworzyć w pełni responsywną landing page nie musisz posiadać zaawansowanej wiedzy technicznej – wystarczy nowy kreator responsywnych maili i landing pages SALESmanago.
- Testy. Jak pisaliśmy powyżej, landingi świetnie nadają się do testów A/B, więc możesz posłużyć się nimi do wypróbowania nowych rozwiązań. Np. co Twoi klienci myślą o video? Według Eyeview video na stronach docelowych zwiększa konwersję o 86%. Może animacja?
- Marketing Automation. Jak pisaliśmy, skuteczność stron docelowych jest warunkowana przez precyzję targetowania, a to właśnie narzędzia automatyzacji marketingu pozwalają na segmentację klientów i optymalne dopasowanie komunikacji.
Jak widać, korzyści ze stosowania Landing Pages są nieocenione – a wciąż tak niewielu marketerów z nich korzysta. Dzięki nowemu kreatorowi responsywnych landing pages w SALESmanago stosowanie ich jest jeszcze prostsze – nawet bez specjalistycznej wiedzy stworzysz piękne i responsywne kreacje dla każdej kampanii.