Na temat pozyskiwania kontaktów z mediów społecznościowych napisano już bardzo dużo. Spotykamy się z różną oceną jakości leadów pozyskiwanych tym kanałem. Niemniej portale społecznościowe należą do najistotniejszych narzędzi pozwalających na generowanie leadów, szczególnie w sektorze B2C. Według statystyk z 2012 roku 77% firm przyznało, że pozyskało faktycznych klientów poprzez social media1. Oznacza to, że portale społecznościowe z wiodącym prym Facebook’iem, stały się jednymi z kluczowych narzędzi zaznaczania swojej obecności.
Taka sytuacja niesie ze sobą pewne zagrożenia. Musimy pamiętać, że portal społecznościowy nie może stać się jedynym i głównym sposobem pozyskiwania klientów i generowania zysków. Zamiast tego, należy go zintegrować w ramach kompleksowej strategii marketingowej, aby wyzwolić jego pełen potencjał. Należy zadać pytanie co zrobić i jakie zastosować podejście, aby kontakty pozyskiwane tym kanałem zamieniały się w klientów?
Po pierwsze Lead Nurturing
Kontakty pozyskane za pomocą portali społecznościowych bardzo często wiedzą za mało o naszym produkcie lub usłudze. Przez co faktycznie nie są jeszcze gotowe do podjęcia decyzji zakupowych. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie kompletnego progamu Lead Nurturingu. Dzięki poprawnej identyfikacji potencjalnych klientów oraz dostarczeniu im pożądanych treści w odpowiednim czasie możemy znacznie zwiększyć ilość potencjalnych klientów gotowych do podjęcia decyzji zakupowych. To co powinniśmy zrobić to:
- zidentyfikować kluczowe zachowania kontaktów świadczące o ich zainteresowaniu;
- stworzyć profil idealnego klienta;
- wyodrębnić kontakty, które trafiły do nas przypadkiem;
- dobrać najlepiej sprawdzające się treści;
- wychwycić najważniejsze momenty w procesie konwersji;
- zautomatyzować komunikację z konsumentami.
Zwiększymy skuteczność działów marketingu i sprzedaży, dzięki zoptymalizowaniu i zautomatyzowaniu procesu edukacji i rozpoznania potencjalnego klienta. W efekcie dział sprzedaży zyska czas na dokładniejsze zaopiekowanie się zainteresowanymi klientami a dział marketingu będzie mógł skupić się na doskonaleniu treści i procedury obsługi kontaktów.
Inbound Marketing to nie wszystko
Działania z zakresu Inbound są bardzo ważne, jednakże jeśli nie wesprzemy ich dodatkowymi płatnymi działaniami promocyjnymi, to najprawdopodobniej nie uda nam się przebić z naszymi treściami poza grupę znajomych naszych znajomych na portalu społecznościowym. Taka promocja pozwoli na wyjście do szerszej publiczności i zwiększenie zasięgu oddziaływania na portalu społecznościowym.
Monitoring i kontrola
Jeśli chcemy wiedzieć czy nasze działania są skuteczne i efektywne to musimy mieć możliwość zbadania, które i jak pozyskane kontakty stają się naszymi klientami. Używając narzędzi Marketing Automation możemy dokładnie sprawdzić skąd pochodzą kontakty, po jakim czasie stają się naszymi klientami i jakich akcji dokonują w trakcie procesu sprzedażowego. Na podstawie pełnego obrazu źródeł potencjalnych klientów będziemy wstanie określić efektywność i koszty generowania kontaktów z portali społecznościowych.
Podsumowując, najważniejszym jest potraktowanie Social Media jako jednej z ważniejszych składowych kompletnej strategii marketingowej Twojej firmy. Musimy pamiętać, że pozyskiwanie potencjalnych klientów za pomocą portali społecznościowych nigdy nie będzie w pełni darmowe. Wymaga ono również pewnego wysiłku pracowników i zaangażowania kapitału. Jednakże, jeśli prowadzone działania będą odpowiednio osadzone w całej strategii i wsparte odpowiednim narzędziem Marketing Automation, to można być spokojnym o słuszność poczynionych inwestycji.