Jak Artificial Intelligence i Data Science zmienia Marketing Automation

Machine Learning to nie novum

Machine Learning, czyli uczenie maszynowe używane jest już przez niejedną ze znanych na całym świecie firm. Nie raz zetknąłeś się z jego potencjałem, korzystając np. z Netflixa. Wszystkie rekomendacje filmów, które wyświetlają ci się podczas używania aplikacji to właśnie efekt wdrożenia technologii Machine Learning. Facebook, Spotify, Google Maps czy Uber to tylko nieliczne przykłady pośród ogromu marek, które zastosowały to rozwiązanie w swoich codziennych praktykach.

 

SALESmanago Copernicus Machine Learning&AI

SALESmanago Marketing Automation rozwinęło swój własny projekt Sztucznej Inteligencji – SALESmanago Copernicus Machine Learning&AI. Już teraz firmy takie jak New Balance, Yves Rocher czy Sizeer wykorzystują go, aby dostarczać swoim klientom dopasowane i odpowiednio spersonalizowane treści.

 

Copernicus to jedna z najbardziej zaawansowanych technologii na rynku systemów Marketing Automation. Projekt ten powstał z myślą o klientach eCommerce, aby umożliwić im personalizację w czasie rzeczywistym czy też zaawansowaną segmentację. Copernicus pozwala na:

  • analizę Big Data wspieraną przez najbardziej zaawansowane algorytmy i struktury
  • predyktywne rekomendacje produktowe
  • personalizację omnichannel w czasie rzeczywistym
  • zbieranie i analizę wszystkich danych w obrębie jednej platformy
  • przetwarzanie, analizowanie oraz ulepszanie działań i wyników.

 

Marketing Automation wykorzystywany jest dzisiaj m.in. do tworzenia zaawansowanego systemu punktacji tzw. Lead Scoring, przygotowania kampanii Lead Nurturing, Workflows, Reguł Automatyzacji, a także segmentacji i w szeroko pojętych działaniach związanych z prowadzonymi kampaniami. Szkopuł tkwi w ogromie danych, które muszą zostać poddane analizie.

Dane analizowane w SALESmanago obejmują:

  • wizyty na stronach WWW
  • zakupione produkty
  • produkty dodane do koszyka
  • ścieżki konwersji
  • źródła konwersji
  • dane osobiste i demograficzne kupujących (CRM)
  • cechy produktów kupowanych
  • reakcje związane z direct marketingiem
  • wyszukiwane hasła
  • konwersacje prowadzone w czacie
  • wyświetlane produkty
  • wartość koszyka tj. produktów w nim umieszczonych
  • zachowania offline

 

Stosowana dzisiaj powszechnie technologia opiera się na wykonywaniu poleceń, działaniu w oparciu o zdefiniowane algorytmy. Ten prosty mechanizm dostosowuje podejmowane akcje, zgodnie z tym co zostanie mu zaprogramowane na początku. Uczenie maszynowe (machine learning) charakteryzuje się zupełnie odmienną strategią. Podobnie do istoty ludzkiej, jego potencjał pochodzi z doświadczenia, czy dokładniej, z bezustannie zbieranych i analizowanych informacji pochodzących z zewnątrz.

 

Typy Machine Learning

Supervised Machine Learning

Zakłada obecność ludzkiego nadzoru nad tworzeniem tych propcesów uczących się i weryfikację wychodzących danych na podstawie wejściowych parametrów. Zadaniem systemu jest nauczanie przewidywania prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie i generalizacja przypadków wyuczonych na przypadki, których system jeszcze nie zna.

 

 

Unsupervised Machine Learning

Stanowi przeciwieństwo uczenia nadzorowanego. Brak w nim nadzorcy – kogoś, kto powie nam jak interpretować wyniki. Podzielony jest na clustering i asocjację.

Clustering – dysponujemy danymi bez etykiet. Celem takiego uczenia jest znalezienie grup tych clustrów, w których skupione są dane. Te dane, które są pogrupowane, charakteryzują się pewnego typu podobieństwem.

Asocjacja – wykrywanie specyficznych zależności między danymi, które wielokrotnie występują wspólnie np. produkty kupowane wspólnie przez klientów.

 

Reinforcement Machine Learning (Deep Learning)

To najbardziej zaawansowana odmiana Machine Learning. Stosowana jest w technologiach najbardziej rozwiniętych i rozbudowanych. Związany z dużym kosztem i długim czasem implementacji. Używany jest w najbardziej zaawansowanych gałęziach przemysłu.

 

Ten rodzaj Machine Learning przystosowany jest do rozwiązywania problemów o najwyższym stopniu komplikacji, takich jak:

  • robotyka i automatyzacja branży przemysłowej
  • przemysł samochodowy
  • zdrowie i medycyna
  • systemy bazujące na tekście, mowie czy dialogach

 

Etapy implementacji

Projekt składa się z 5 etapów:

1. Określenie celów, wskaźników i limitów

Musisz skupić się na rezultatach, które chcesz osiągnąć i wyobrazić sobie restrykcje i ograniczenia, z którymi zmierzy się projekt.

2. Gromadzenie i ocena danych

3. Szkolenie modelu

Budowa i szkolenie modelu projektowego.

4. Integracja i testowanie

5. Monitorowanie modelu

Poprzez monitorowanie wyników będziesz w stanie dostosować model do założonych wymagań i uzyskać najlepsze rezultaty.

 

Machine Learning w Marketing Automation

Inteligentna segmentacja

Grafiki produktów

Segmentacja to proces polegający na dzieleniu szerokiego spektrum danych na podgrupy (segmenty) na podstawie zdefiniowanych cech wspólnych dla danych elementów.

Twoja baza danych podzielona zostanie na sekcje z uwzględnieniem przeróżnych czynników i charakterystyk. Jeżeli np. klient zainteresowany jest obuwiem w kolorze czerwonym, dostarczysz mu rekomendacje butów właśnie w tym kolorze. Jeżeli jednak ten sam klient szuka czerwonych butów, które dodatkowo ozdobione są trzema białymi paskami, dzięki uczeniu maszynowemu automatycznie dostarczysz rekomendacje produktów spełniających powyższe założenia.

 

Ilość transakcji

Możesz analizować liczbę dokonywanych zakupów i dzielić bazę danych w oparciu o ilość transakcji przeprowadzonych przez klientów z różnych grup jak np. kobiety, które dokonały przynajmniej 10 zakupów lub klientów będących po 30-stce bez historii zakupowej w twoim sklepie. Na tej podstawie dobierzesz odpowiednie działania i skierujesz odpowiednie kampanie do każdej z wyodrębnionych grup.

 

Wartość koszykowa

Wykorzystując segmentację, wyselekcjonujesz cechy charakterystyczne konkretnych segmentów – wartość koszykową według wieku, częstotliwości zakupu (RFM) czy wielkości zamieszkiwanego miasta.

 

Analiza przywiązania

Analiza zapewniająca dane o zainteresowaniu kontaktu danymi tematami czy produktami.

 

Dynamic Pricing

Dynamiczna wycena produktów umożliwia zastąpienie manualnego przeprowadzania tego procesu. Podjęcie decyzji o przyznanej obniżce warunkowane będzie prawdopodobieństwem dokonania zakupu, zwiększając tym samym przychody pozyskane od każdego z  klientów.

 

Zwiększenie retencji

Zapobieganie churnowi – kompleksowa analiza zachowań i interakcji identyfikująca klientów o wysokim współczynniku churn.

 

Rekomendacje Produktowe

W przeciwieństwie do mechanizmów rekomendacji produktowych dostępnych w większości platform Marketing Automation, rekomendacje AI nie są oparte jedynie na produktach samych w sobie.

  • ciągła analiza danych z zakresu odbytych wizyt na stronie czy dokonanych transakcji
  • wyniki bezustannie analizowane i zmieniające się w zależności od zmian w zachowaniach klienta
  • analiza statystyczna dostarczająca informacji o prawdopodobieństwie współwystępowania zdarzeń (jeżeli A to B)
  • w celu obliczenia siły zależności danych system używa systemu wagowego i ilości wystąpień

 

Rekomendacje AI w SALESmanago Copernicus

1. Collaborative filtering – wspólna filtracja, czyli rekomendacje udzielane na podstawie zachowania innych klientów

2. Najczęściej kupowane po wizycie

3. Najczęściej wyświetlane razem

4. Najczęściej współkupowane (kupowane razem)

5. Mixed statistics with weight – statystyki połączone z rangą

 

Rekomendacje dostarczane mogą być:

  • Strona Internetowa (ramki produktowe, pop-up, sidebar)
  • E-mail Marketing
  • Powiadomienia Web Push
  • Media Społecznościowe
  • Dynamiczny remarketing.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]