Higiena bazy danych w 5 prostych krokach

Im więcej, tym lepiej: jeden z największych marketingowych mitów, z którym walczy Marketing Automation. Dotyczy szczególnie listy kontaktów: czy naprawdę duża baza to zawsze atut? Nie! Lista pełna nieadekwatnych adresów nie tylko daje Ci fałszywy obraz sytuacji, ale może obniżyć Twoją reputację i dostarczalność Twoich maili. Krótko mówiąc, wylądujesz w spamie.

 

Jak wiele Twoich danych to śmieci?

 

Twoje dane dezaktualizują się w tempie ok. 2% miesięcznie, czyli co roku 25% z nich  nadaje się do wymiany. Według Sirius Decisions to nie jedyny  kłopot: 60% firm nie może polegać na swoich danych, 80% uznaje zebrane w bazie numery telefonów za wątpliwe, zaś według 61% firm nawet 35% ich danych jest niekompletne.

 

Jak nieaktualne dane szkodzą Twojej firmie

 

Kłopot w tym, że wybrakowane czy przeterminowane rekordy nie są tylko kwestią estetyczną, bałaganem w bazie, który nieco uprzykrza pracę. One realnie szkodzą Twojej firmie.

Zwiększają objętość bazy bez przynoszenia jakości: w związku z czym np. płacisz więcej za usługi rozliczane od ilości kontaktów czy objętości bazy i płacisz za obecność na Twojej liście adresów, z których i tak nie będzie zysku,

Zaciemniają obraz sytuacji: dając Ci nierealistyczną liczbę adresatów czy za niskie wskaźniki otwarć czy kliknięć, podważając wiarygodność Twojej analityki,

Obniżają Twoją reputację: wiele nieaktywnych adresów przekształca się w tzw. spam traps – pułapki na spamerów. Jeśli dany nadawca wysyła wiele maili na takie adresy, zostaje uznany za spamera,

Marnują czas Twoich sprzedawców: sprzedawca, który dostaje 12 nieprawidłowych adresów, traci 20 godzin. Wyobraź sobie, co produktywnego mógłby zrobić w tym czasie!

Dlatego nie traktuj czyszczenia bazy jako zbędnego luksusu, lecz przeprowadzaj je przynajmniej raz w roku.

 

Najpopularniejsze błędy

 

Najczęstsze problemy, jakie przydarzają się bazom to:

1) Braki, niekompletność danych

2) Przeterminowanie, przestarzałe informacje (np. wskutek przeprowadzek, zmian miejsca pracy, etc)

3) Duplikaty

4) Literówki, błędy ortograficzne

5) Niewłaściwe dane wpisane w niewłaściwym polu formularza

Skoro wiesz już, co złego przydarza się Twojej bazie, i jesteś świadom związanych z tym zagrożeń, pora przejść do środków zaradczych.

 

Jakość ważniejsza niż ilość

 

Dużo zdziała tu po prostu zmiana podejścia do danych i przejście od paradygmatu ilościowego (im więcej, tym lepiej) do jakościowego (ważniejsza jest jakość danych, nie objętość bazy) oraz uwrażliwienie pracowników na nieprawidłowości, które mogą zaobserwować podczas przeglądania bazy – jeżeli będą oni zwracać uwagę na napotykane błędy (np. rzuca się im w oczy literówka), to początek sukcesu. Ale oczywiście nie zastąpi to regularnego czyszczenia bazy – poniżej 5 pomysłów na to, jak doprowadzić ją do porządku.

 

1. Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli formularze

 

Zadbaj o to, by zawarte na Twojej stronie formularze kontaktowe czy pola zapisu sprzyjały podawaniu poprawnych danych. Możesz zastosować opcje sprawdzania formatu (np. emaila), podwójne opt-iny oraz progresywne profilowanie, dzięki czemu zmniejszysz ryzyko celowego podawania niewłaściwych informacji.

 

2. Źródła danych

 

Dodawanie do bazy danych z kupionej listy kontaktów?  Bardzo ryzykowne. Kiedy nie wiesz, jakie de facto adresy znajdują się na liście, ryzykujesz, że skończysz jako spamer i obniżysz swoją reputację, co zaowocuje niższą dostarczalnością wszystkich kolejnych wysyłek.

Pamiętaj: buduj bazę organicznie i wykorzystuj tylko adresy osób, które wyraziły na to zgodę.

 

3. Potrzebujesz CRM

 

Pamiętaj też, że potrzebujesz dobrego CRM – najlepiej takiego, który zbiera wszystkie informacje o kliencie w jednym miejscu – by móc właściwie zarządzać kontaktami. Możesz też skorzystać z SALESmanago CRM, który łączy tradycyjne funkcje CRM z automatyzacją marketingu, dzięki czemu na karcie kontaktów widzisz także dane behawioralne użytkownika – co jest szczególnie cenne dla sprzedawców, którzy w trakcie rozmowy mają łatwy dostęp do tej wiedzy i mogą nawiązać do tego, czego dany użytkownik szukał, czym się interesował, jakie materiały pobrał.

 

4. Kampanie re-angażujące

 

Wyglądają jak stawianie sprawy na ostrzu noża, ale mają głęboki sens. Polegają na tym, że użytkownikom nieaktywnym, o bardzo niskim scoringu, wysyłamy kilka emaili z ultimatum, zapowiadających wypisanie ich z listy – żeby na niej zostać, muszą kliknąć we wskazany link. Możesz zaoferować zniżkę lub atrakcyjny bonus.

Poniżej przykład Piperlime: mocna magenta i porówanie relacji klient – marka do romansu przykuwają wzrok. Jeśli Twój odbiorca nie zareaguje na takiego maila (albo kliknie „Zrywam z Wami”), to naprawdę i tak nic byś mu już nie sprzedał. Masz czystą sytuację. Usuń taki adres z listy.

 

5 Nie lekceważ zwrotek

 

Większość marketerów traktuje zwrotki jak zło konieczne: przychodzą, są uciążliwe, ale cóż począć?

Zwrotka to znak, że wiadomość nie została dostarczona. Wyznacza się dwa jej typy: twarda (kiedy występuje z powodów trwałych, np. dany adres nie istnieje) i miękka (gdy przyczyna jest przejściowa, np. pełna skrzynka użytkownika).

Adresy, z których dostajemy twarde zwrotki, usuwamy. Adresy, z których regularnie dostajemy zwrotki miękkie, również.

 

Czy na tym nie stracę?

 

Jeśli boisz się utraty adresów, pozbądź się złudzeń. Twoimi klientami nie zostaną osoby, którym od lat wpadasz do spamu (bo same Cię tak oznaczyły) ani ktoś, kto postanowi przypadkiem sprawdzić swoja starą, nieużywaną skrzynkę odbiorczą.

Utrata części klientów to naturalny proces, z którym powinieneś się po prostu oswoić. Wyrzucasz adresy, ale na ich miejsce  przychodzą nowi. Świadomość wymiany klientów oraz posiadanie danych, na których możesz polegać to bardziej stabilne podstawy skutecznej komunikacji i sprzedaży niż fałszywe miraże ogromnej listy mailingowej, z której zaledwie ułamek odbiorców jest aktywny.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]