Długofalowy sukces programu lojalnościowego: weź pod uwagę te 4 czynniki

Loyalty puzzleTak właściwie to dlaczego Twój klient  miałby być wobec Ciebie lojalny? Ma w portfelu 21 kart lojalnościowych, zbiera punkty w 30 sklepach internetowych (z czego w 20 nieświadomie). Bardziej prawdopodobne, że odejdzie z hukiem, kiedy popełnisz błąd, niż że Twoja świetna obsługa zachęci go do lojalności, o pochwałach nie mówiąc. Mimo pogłębiania się nielojalności wśród konsumentów, program lojalnościowy wciąż może potężnie wpłynąć na Twoją sprzedaż – o ile jest dobrze zaprojektowany i wdrożony. Wzrost retencji o 5% generuje wzrost zysku o 25% – 95%.

 

Dlatego zebraliśmy dla Was 4 czynniki, na które trzeba zwrócić uwagę przygotowując go. Zaczynamy od zrozumienia, czym w ogóle taki program jest.

1 Program lojalnościowy jest bodźcem, który trzeba dobrze dobrać:

Celem programu jest zaszczepienie przekonania, że opłaca się kupować właśnie nasze produkty/ usługi, a tym samym prowadzić do kolejnych zakupów. Istnienie programu lojalnościowego jest bodźcem – komunikatem o dodatkowej korzyści płynącej z zakupu.

Aby właściwie działał, bodziec musi być odpowiednio dobrany:

– zbyt mocny może wywołać znużenie i przyzwyczaić klienta do standardów, których nie jesteśmy w stanie spełnić

– zbyt słaby nie wywoła zainteresowania,

– zbyt częsty (częste przypomnienia, agresywna komunikacja na stronie) zniechęci

– zbyt rzadki zostanie łatwo zapomniany

2 Clou tkwi w proporcjach – policz, jaki program partnerski Ci się opłaca

Każdy program lojalnościowy jest trochę podobny: polega na nagradzaniu zakupów (zniżką, upominkem, cashbackiem, dostępem do materiałów premium). Nie ma tu wielkiej filozofii ani specjalnego pola dla oryginalności: wiesz, co możesz dać, w jakiej ilości, może rozważasz jakiś układ partnerski.

Diabeł tkwi w szczegółach. Rzecz w tym, by wyważyć różne czynniki:

– atrakcyjne korzyści dla klienta

– proporcjonalność nagrody do wysiłku (czyli nie oferuj stałego rabatu -3% albo długopisu za rok aktywnych zakupów – jeżeli inaczej Ci się to nie kalkuluje, to zastanów się nad sensownością wdrażania programu lojalnościowego)

– dynamikę danego rynku (okresy większej i mniejszej sprzedaży)

– wielkość sezonowych rabatów i obniżek, jakie oferujesz

3 Grywalizacja – etapy programu lojalnościowego

Program lojalnościowy powinien się rozwijać wraz ze wzrostem lojalności naszych klientów – na przykład za pomocą grywalizacji, czyli zastosowania mechanizmów z gier w Twoim programie. Może być to kolekcjonowanie (np. punktów), rankingi, nagrody, ale szczególnie zwróć uwagę na poziomy, które użytkownicy będą kolejno osiągać. Bazując na wiedzy, którą już masz o swoich klientach, ustal, ile progów lojalności możesz włączyć i jakie kryteria jej mierzenia przyjąć (ilość zakupów, wydana kwota, staż, scoring?).

Przechodzenie z etapu do etapu jest dodatkowym bodźcem. Podświadomie cieszymy się, kiedy dowiadujemy się o naszym progresie (nawet tak drobnym).

Jak wykorzystać progi lojalności klienta: automatyzacja

Nie chodzi o to, byś splajtował dając klientom coraz wyższe zniżki na poszczególnych progach. Wykorzystaj etapy przede wszystkim do komunikacji:
–  przygotuj osobne szablony newsletterów i mailingów dla poszczególnych grup. Mogą się różnić jakimś drobiazgiem, np. tekstem w stopce, elementem kolorystycznym.

– dostosuj kontent na stronie do poziomu kontaktu w programie lojalnościowym.

Taka komunikacja, odnosząca się do przechodzenia na kolejne progi (gratulacje z powodu przejścia na kolejny poziom, ile zostało do następnego) dostarcza kolejnego bodźca i buduje skojarzenie między przyjemnym poczuciem tryumfu a zakupami.

Sporo zależy tu od dobrego copywriterskiego konceptu, który musi być oryginalny i dopasowany do oczekiwań Twoich odbiorców.
ramie.

4 Upraszczaj i automatyzuj

Wykorzystaj Marketing Automation do naliczania punktów czy wysyłania komunikatu o możliwości wykorzystania ich czy przejściu na kolejny etap. Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, rozważ beacony dla programu lojalnościowego tak, by klient nie musiał nawet wyjmować w Twoim sklepie karty.

To generalna zasada: jeśli możesz usunąć jakiś krok na drodze zakupowej klienta, usuń go. Redukuj wybory. Rób to za niego. Badania dowodzą, że dla klientów prostota użytkowania jest ważniejsza od jakości obsługi klienta.

Nie każdy potrzebuje programu lojalnościowego

Wyzwól się z niezdrowej fantazji „Każdy ma program lojalnościowy, więc ja też muszę”.

Lepiej nie mieć programu lojalnościowego niż mieć program zły. Zły oznacza:

– nieatrakcyjny dla konsumenta,

– nieintuicyjny, ze skomplikowanymi zasadami,

– nieusytuowany w długofalowej strategii rozwoju firmy,

– źle skalkulowany.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, kiedy przygotowuje się program lojalnościowy?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]