Dlaczego Twoja firma nie potrzebuje działu HR? (według SALESmanago)

Bez żadnych wątpliwości zasoby ludzkie to największy atut każdej firmy. Wśród wielu innych czynników, które w istotnym stopniu wpływają na rozwój firmy (by wymienić choćby fachową wiedzę, rozpoznanie rynku, inwestorów…), prawdziwym kluczem do sukcesu są ludzie, którzy codziennie wkładają cały swój talent i wysiłek w wykonywane obowiązki. Posiadane narzędzia czy najbardziej zaawansowana technologia to nie wszystko – bez zgranego zespołu kompetentnych pracowników nie zostaną one odpowiednio wykorzystane. Ci, którzy są świadomi, jak ważną rolę odgrywa kapitał ludzki, zwykli mówić, że niezbędne jest posiadanie działu HR, który zajmie się takimi zadaniami jak rekrutacja, wynagrodzenia, benefity pracownicze, szkolenia czy też motywowanie, kontrolowanie, ocenianie pracowników oraz pozostałymi zadaniami związanymi z administracją personalną.

Niemniej jednak, czy jest możliwe inne podejście? Może działy HR wcale nie są niezbędne, także w większych firmach? Zgłębiliśmy temat i znaleźliśmy 5 powodów, dla których firmy bez HR lepiej radzą sobie z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

 


Poznaj SALESmanago – jedną z najszybciej rosnących firm w Europie


 

1. Dlaczego nie powinieneś delegować „paniom z HR” odpowiedzialności za jakość twojego zespołu?

 

Firmy bez HR zazwyczaj poznają swoich pracowników lepiej, ponieważ nie delegują procesu rekrutacji. Rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami to niezwykle cenny, acz krótki czas, który zbyt często jest marnowany przez rekruterów zadających nic nie wnoszące pytania w rodzaju “Gdzie widzisz siebie za 5 lat?”. Bardzo często mają listę kwestii, które poruszają na każdym spotkaniu, zamiast nawiązać z kandydatem rozmowę z prawdziwego zdarzenia, by poznać jego osobowość, ambicje i wartości. Wyobraź sobie, że to osoba bez doświadczenia w HR, która nie trzyma się takich utartych schematów, przeprowadza rozmowę. Zada szczere i bezpośrednie pytania, co stworzy atmosferę o wiele bardziej sprzyjającą autentycznej rozmowie. Niech to dyrektorzy, managerowie i team leaderzy prowadzą rozmowy kwalifikacyjne z potencjalnymi współpracownikami. Przekonasz się, że dzięki nim prawdziwe diamenty dołączą do twojej firmy.

 

2. Pytanie o książki, które kandydat ostatnio przeczytał, powie o nim więcej, niż typowe pytania rekrutacyjne

 

Jeśli się nad tym zastanowić, delegowanie rekrutacji przypadkowemu headhunterowi, który niewiele wie na temat sposobu pracy w konkretnym dziale y zadaje szablonowe pytania, nie ma większego sensu. Przyszli pracownicy mogą przygotować odpowiedzi na tego rodzaju standardowe pytania. Firmy bez HR mają szansę lepiej poznać swoich pracowników, bo planują proces rekrutacji samodzielnie. Kto będzie wiedział lepiej, jaki profil pracownika jest potrzebny na dane stanowisko, jeśli nie bezpośredni przełożony? Umożliwi mu to zadanie własnych pytań i posłużenie się swoimi strategiami rekrutacyjnymi, które dadzą mu możliwość lepszego poznania kwalifikacji i umiejętności kandydata. Będzie on także świadom tego, że gdy popełni błąd i zatrudni nieodpowiednią osobę, w konsekwencji ucierpi wydajność zespołu. 

 


Polub nas na Facebooku, by otrzymywać na bieżąco najciekawsze porady!


 

3. 15-minutowa rozmowa jest lepsza niż 2-miesięczny proces rekrutacyjny. Miłość od pierwszego wejrzenia albo nic

 

Działy HR trzymają się zbyt sztywno oficjalnych wymagań i nie przykładają wagi do innych czynników, takich jak chemia między pracownikiem a pracodawcą. Zapominają, że ważna jest także intuicja, a kandydat może mieć ogromny potencjał mimo niespełniania konkretnych wymagań. Powiedzmy, że jesteś świeżym absolwentem bez większego doświadczenia, ale szybko się uczysz i jesteś zmotywowany. Niestety, wiele “poważnych” korporacji nawet nie spojrzy na twoją aplikację. Będą one wymagać co najmniej roku doświadczenia na podobnym stanowisku lub z innych powodów nie będą chętne zatrudnić kandydata świeżo po studiach. Ale… dlaczego? Kandydaci bez wieloletniego doświadczenia to również wartościowi pracownicy. Uwierz w ich możliwości. Mogą zacząć pracę na jednym z niższych stanowisk, ale przyglądaj im się uważnie – może wykażą jakieś szczególne umiejętności lub wyjątkowy talent? Jeśli tak, to nie wahaj się zaproponować im awansu! Może masz w firmie specjalistę ds. obsługi klienta, który uwielbia grafikę komputerową i po godzinach pracuje nad swoimi projektami? Awansuj go na stanowisko, które uwolni jego potencjał. Niewątpliwie będzie wdzięczny i zmotywowany, by się wykazać.

 

 

4. Ocenianie pracowników w czasie rzeczywistym poprzez kontroling biznesowy jest o wiele lepsze niż coroczne oceny przeprowadzane przez HR

 

Firmy bez HR zazwyczaj rezygnują ze sztywnych ocen okresowych i większą uwagę przykładają do oceniania wyników pracowników w czasie rzeczywistym. To podejście pozwala na niemal natychmiastowe wychwycenie każdej zmiany w wydajności personelu, a co za tym idzie – na szybką reakcję. W ten sposób możesz lepiej pomóc i doradzić pracownikom, gdy napotykają na jakieś problemy zawodowe. Słabe punkty personelu są także słabościami firmy, więc nie ryzykuj, powierzając ocenianie w ręce działu HR, lecz kontroluj realizację KPI w czasie rzeczywistym. Coraz więcej firm z rankingu Fortune 500, takich jak Accenture, rezygnuje z tradycyjnych metod oceniania, sugerując się badaniami, według których aż 95% managerów nie jest zadowolonych z działania ocen okresowych w swoich organizacjach.

 

5. Dobrze dobrani pracownicy nie potrzebują HR-u, by integrować się między sobą – oni po prostu się lubią!

 

Doktor Maynard Brusman, konsultant w dziedzinie psychologii specjalizujący się w tematyce zawodowej, podkreśla wagę socjalizacji w biurze: “Współczesne miejsca pracy stały się centrum społeczności, czy inaczej mówiąc – domem poza domem, gdzie ludzie zaspokajają wiele swoich potrzeb społecznych (źródło).” Zostało to potwierdzone badaniem przeprowadzonym przez Google, nazwanym Project Aristotle. Badanie przeprowadzone wśród pracowników giganta z Silicon Valley dowiodło, że najbardziej efektywne zespoły charakteryzują się kilkoma wspólnymi cechami: empatią, zaufaniem międzyludzkim, bezpieczeństwem psychologicznym oraz współczuciem między ich członkami. Jak możesz osiągnąć taką atmosferę w twojej firmie? Po prostu mądrze wybierz personel. Jeśli twoje biuro jest pełne ludzi o podobnej mentalności, na pewno będą uwielbiać spędzać razem czas w pracy i po godzinach, a praca zespołu będzie o wiele bardziej efektywna.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]