
Dlaczego klienci podają fałszywe dane?
Ponieważ nie są gotowi na podanie prawdziwych. Boją się, że będą nękani mailowym spamem albo telefonami. A oni po prostu chcieli przeczytać ebooka na temat, który brzmi obco. Może mało jeszcze wiedzą o tym, czym się zajmujesz, i na chwilę obecna nie bardzo ich to interesuje. Taki użytkownik mógłby stać się kiedyś klientem: kiedy dowie się więcej, będzie chciał zainwestować w nowe rozwiązania. Dlatego zabierz jedynie jego adres email i edukuj go powoli.
Jeżeli zażądasz więcej danych, niż użytkownik jest skłonny na danym etapie przekazać, albo zrezygnuje, albo wpisze fałszywe.
Jak zapobiegać podawaniu fałszywych danych?
Grzegorz Urban w swojej książce „Marketing wielkich możliwości” zaleca w tej sytuacji 2 strategie:
- weryfikację podawanych informacji przez dane z zewnętrznych baz. Wtedy możemy rozpoznać firmę, w której dany użytkownik pracuje, na podstawie domeny w adresie email, porównać podany numer telefonu i adres z tym, co zostaje znalezione w bazach. Oczywiście przeprowadza się to automatycznie.
- progresywne profilowanie: polega na dopasowaniu kształtu formularzy do wiedzy, którą mamy o danej osobie.
Przykłady zastosowania progresywnego profilowania
- Kiedy ktoś wchodzi na naszą stronę po raz pierwszy i chce pobrać ebooka, możemy bezpiecznie założyć, że nie wie jeszcze, czym zajmuje się nasza firma, i może nawet na chwilę obecną nie bardzo go to interesuje. To zrozumiałe, że nie chce podawać szczegółowych danych. Jeżeli pozwolimy mu pobrać ebooka za podaniem tylko adresu e-mail, istnieje możliwość, że temat zainteresuje go na tyle, że wróci po więcej.
- Kiedy nasz użytkownik jednak wraca na stronę i chce pobrać trzeciego ebooka, pora poprosić o konkretniejsze dane. Wtedy możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że zdążył zapoznać się z naszą ofertą i jest gotowy do rozmowy.
- Dobieraj ilość danych, których oczekujesz w formularzu, nie tylko do historii użytkownika, lecz też do typu materiału. Inaczej powinien wyglądać formularz przy pobraniu ebooka, a inaczej przy zapisie na próbny okres testowy.
Nie proś o więcej, niż trzeba
Kiedy ktoś podaje Ci adres w domenie służbowej, możesz automatycznie pobrać dane dotyczące firmy – pola formularza mogą się automatycznie uzupełniać. Nie zadawaj w formularzach (podobnie jak w ankietach) pytań dotyczących rzeczy, które możesz sam sprawdzić ani nie proś o dane, których nie wykorzystasz. Każde dodatkowe pole zwiększa szansę na to, że cierpliwość użytkownika się skończy.
——————–
A jak z Waszymi bazami danych? Skarżycie się na swoich klientów czy dobrze zaprojektowane formularze pozwalają zredukować to ryzyko do minimum? I czy wykorzystujecie Marketing Automation do progresywnego profilowania?
Follow