Dlaczego powinieneś łączyć content marketing z Marketing Automation

Dziś marketerzy (i ich przełożeni) gubią się w dżungli sloganów, haseł i buzzwordów. Pośród nich poczesne miejsce zajmują szczególnie dwa: Marketing Automation i content marketing (marketing treści). Są dziś na ustach wszystkich! Które z nich wybrać?

Tak naprawdę potrzebujesz ich obu, ponieważ tylko w duecie pokażą Ci pełnię swoich możliwości.


Internet Rzeczy dla marketerów. Pobierz darmowego ebooka


Marketing treści, Marketing Automation: definicje i zestawienie

Marketing treści (content marketing) polega na wykorzystaniu atrakcyjnych treści (postów, ebooków, wideo, prostych gier czy quizów, raportów, podcastów, webinarów, kursów) do przyciągnięcia odbiorców na stronę www, edukowania ich oraz budowania relacji, tak z nowymi użytkownikami, jak i z obecnymi klientami.

 

Automatyzacja marketingu (Marketing Automation) to pojęcie obejmujące technologie, które pozwalają Ci personalizować komunikację z użytkownikiem we wszystkich kanałach. Uwzględniają one zazwyczaj monitorowanie aktywności użytkowników na stronie www, segmentację listy, emaile 1-do-1, dopasowanie strony do konkretnego odbiorcy w czasie rzeczywistym czy precyzyjne targetowanie reklam w social media czy sieciach RTB.  

 

Jak widzisz, te dwie metody są komplementarne: content marketing oznacza tworzenie angażujących materiałów, zaś automatyzacja odpowiada za wskazanie, czego potrzebuje Twoja publiczność oraz dostarczenie treści odpowiednim odbiorcom w optymalnym momencie. Innymi słowy, Marketing Automation pomoże lepiej dystrybuować i wykorzystać produkowane materiały, np. przy zastosowaniu kompleksowych, opartych na danych programów, takich jak Lead Nurturing. Ponadto oferuje Ci narzędzia do mierzenia skuteczności poszczególnych działań.

 

Zobacz, jak działają razem.

 

Dostarczanie treści do odpowiedniego odbiorcy

Cartoon Character Cute Robot Isolated on Grey Gradient Background. Writer. Vector EPS 10.

Twoja publiczność – to nie jest jednolita grupa. Jedni z nich są laikami w branży albo po raz pierwszy kontaktują się z Twoją marką, inni są lojalnymi klientami bądź zaawansowanymi czytelnikami. W systemie Marketing Automation znajdziesz profile swoich odbiorców. Dzięki nim zrozumiesz, jakie tematy ich interesują i jakiego rodzaju treści powinieneś tworzyć. Ale system też podpowie, jaki materiał będzie najbardziej odpowiedni dla danego odbiorcy: ponieważ monitoruje zachowanie poszczególnych osób na stronie, platforma może przefiltrować jej treść i zasugerować czytelnikowi posty, które będą dla niego najbardziej interesujące.

 

Dostarczanie treści w najlepszym momencie

W marketingu znalezienie odpowiedniego momentu jest kwestią fundamentalną. Ta sama oferta może spotkać się z zupełnie innym przyjęciem w zależności od tego, kiedy adresat ją otrzyma. To samo dotyczy treści: jakiś webinar może być teraz niezrozumiały dla użytkownika, ale za dwa miesiące ta sama osoba uzna go za bardzo przydatny.

Rozwiązanie? Obserwuj swoją publiczność, by wiedzieć, co i komu podsunąć (czyli monitoruj ich zachowanie przy pomocy systemu Marketing Automation) i wykorzystuj w dystrybucji segmentację, wiadomości 1-do-1 oraz targetowanie w mediach społecznościowych czy sieciach RTB, by upewnić się, że Twoje posty trafią do odpowiednich osób w odpowiednim czasie.   

 

Zmień ruch na stronie w leady

Powiedzmy jasno: Twoim celem nie jest pisanie najbardziej poczytnego bloga w branży ani pokonanie Wardęgi w wyścigu o tytuł władcy YouTube’a. Koniec końców chodzi o sprzedaż, prawda?

Z pomocą automatyzacji stworzysz złożone kampanie i lejki, które będą organizować, ujmować w ramy podróż zakupową klienta, zapewnią progres użytkowników od pierwszego kontaktu (np. zapoznania się z treścią) po zakup i będą ich wspierać na każdym etapie tej drogi.

 

Ważnym punktem w tej wędrówce jest pozyskiwanie leadów, czyli moment, kiedy użytkownik podaje Ci swoje dane kontaktowe. Marketing Automation dostarczy w tym zakresie świetne rozwiązania, takie jak sprytne formularze kontaktowe czy spersonalizowane pop-upy. Dzięki temu też będziesz mógł też wykazać mierzalne efekty działań. Skoro o tym mowa..

 

Mierzalne efekty i optymalizacja treści

Content marketing postrzega się często jako praktykę twórczą, której efekty trudno zmierzyć. Bo przecież chodzi o zaangażowania, relacje czy inspirowanie. Ale z zaawansowanymi narzędziami analitycznymi możesz zmierzyć je wszystkie i sprawdzić, jak treści przekładają się na pozyskiwanie leadów i sprzedaż.

Technologia marketingu pozwoli CI również przeprowadzać testy A/B/X: drobne zmiany w szablonie bloga czy na landing page mogą przynieść znaczące efekty.

 

Wsparcie dla działu sprzedaży

Rola sprzedawców ewoluuje: stają się oni raczej asystentami i konsultantami, którzy aktywnie wspierają klienta w znalezieniu najlepszej opcji. Treści przydadzą się im w utrzymywaniu relacji z potencjalnymi klientami: mogą polecić konkretny materiał danemu rozmówcy, z którego ten dowie się więcej na interesujący temat. Mogą również wykorzystać dane zebrane na karcie kontaktu w systemie: w ten sposób widzą historię danej osoby, to, czego szukała na stronie www, jakie materiały pobrała, jakie podstrony przejrzała, etc. Dzięki zapoznaniu się z tymi informacjami przed podniesieniem słuchawki sprzedawcy mogą lepiej przygotować się do rozmowy tak, by mówić o sprawach, które dana osobę ciekawią i wpasowują się w kontekst sytuacji.  

 

Podsumowując: potrzebujesz duetu

Content marketing i Marketing Automation najlepiej działają w duecie. Gdy zastosujesz obie metody, unikniesz powszechnych błędów związanych z wdrażaniem poszczególnych technik w izolacji, kiedy to albo przedkłada się produkcję treści nad jej dystrybucję, bądź kiedy usprawnia się proces dostarczania słabych treści (dobrze dystrybuowane słabe treści wciąż są słabe).

 

Michelle Aymold porównuje content marketing do serca marki, zaś automatyzację – do jej mózgu. Może to upraszczające, ale dobrze pokazuje, że w skutecznie działającej firmie potrzebne są oba komponenty, by zaadresować wszystkie problemy.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]