Każdy natknął się gdzieś na takie pojęcia jak personalizacja, dynamicznie dopasowana treść lub dynamic content. Bardzo często tego typu określenia używane są zamiennie lub po prostu błędnie. Oczywiście najczęściej dotyczą one e-mail marketingu. Jednak, co tak naprawdę oznaczają i gdzie leży granica pomiędzy personalizacją a dynamiczną treścią?
Wśród marketerów krąży przekonanie, że zwrócenie się w wiadomości e-mail „Cześć Marku”, to wszystko co kryje się pod pojęciem personalizacji. Tymczasem jest to jedynie bardzo podstawowy sposób jej wykorzystania. Personalizacja, to tak naprawdę umieszczenie dowolnej informacji, którą posiadamy o odbiorcy, w treści wiadomości lub jej temacie. To może, być miasto, w którym odbiorca mieszka, data urodzin, nazwa firmy lub dane przypisanego konsultanta. Wszystko to ma spowodować, że wiadomość będzie wyglądała na kierowaną bezpośrednio do adresata, a nie do szerokiej publiczności. Im większa jest nasza wiedza o klientach, tym ciekawiej możemy personalizować wysyłane wiadomości. Na personalizację w wiadomościach e-mail pozwala praktycznie każdy system do e-Mail Marketingu lub posiadający taki moduł.
Dynamic content, czyli jak działa dynamiczna treść?
Dynamiczna treść, oznacza możliwość automatycznego dostosowywania całej zawartości lub poszczególnych elementów wiadomości e-mail w oparciu o zestaw reguł i w odniesieniu do indywidualnego odbiorcy. Co to oznacza, w praktyce? Siła dynamicznych treści polega na tym, że wystarczy przygotować jeden szablon, wybrać zasady doboru treści i ich bazę. Gdy wyślemy taką wiadomość do naszej bazy adresowej, w efekcie każdy adresat dostanie wiadomość składającą się z treści pasujących do jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Jeśli pójdziemy o krok dalej i taka wiadomość będzie automatycznie wysyłana w reakcji na zachowanie odbiorców, to dodatkowo odbiorca otrzyma interesującą go treść, w chwili gdy jej potrzebuje najbardziej.
Personalizacja i dynamiczna treść w jednej wiadomości e-mail
Zarówno wykorzystanie personalizacji i dynamicznej treści powoduje wzrost wszystkich parametrów wiadomości e-mail. Takie wiadomości są po prostu lepiej odbierane przez klientów i częściej interakcja z nimi kończy się dokonaniem zakupu. Najlepsi wykorzystują oba rodzaje treści jednocześnie, poniżej kilka przykładów personalizacji i dynamicznej treści.
Personalizacja
Dynamiczna treść
Każdy z adresatów otrzymuje w wiadomości e-mail oferty dopasowane do jego indywidualnego profilu.
Cała wiadomość
Jeśli w wiadomości e-mail zobaczymy “Cześć Marek” to będzie personalizacja, natomiast jeśli zobaczymy w niej produkty dopasowane do nas lub takie, które faktycznie oglądaliśmy na stronie WWW, wtedy będzie do dynamiczna treść.
Podsumowanie
Obie wymienione wyżej metody dostosowywania treści do odbiorcy pozwalają marketerom docierać do odbiorców z ciekawszym i istotniejszym komunikatem. Dzisaj konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, mają coraz mniej czasu i oczekują efektywniejszej komunikacji. Na rynku wygrywają Ci, którzy są w stanie swoim potencjalnym klientom dostarczyć oczekiwanych treści, w odpowiednim momencie i kanale komunikacji. W systemach Marketing Automation personalizacja i dynamiczna treść może być użyta w wiadomościach e-mail, na stronie WWW i wielu innych kanałach komunikacji, dzięki czemu konsument w każdym punkcie styku z firmą trafi na istotny dla niego komunikat. Z drugiej strony musimy pamiętać, że te mechanizmy zadziałają tak dobrze jak dobra będzie nasza baza danych. Dlatego powinniśmy zwracać uwagę na jakość i aktualność naszej bazy.