Czy potrzebujesz wirtualnego asystenta? Sztuczna inteligencja i życie codzienne

Od dawna marzymy o maszynach, które będą nam pomagać w codziennym życiu. Kino jest pełne takich wyobrażeń – pomyśl choćby o Jarvisie z Iron Mana czy bohaterce Her.

Czy grozi Ci, że zakochasz się w swojej wirtualnej asystentce (czy wirtualnym asystencie)?

Dziś jeszcze nie: trudno zapałać szczególną sympatią do Cortany czy Siri, ale to może się niedługo zmienić. 

 

Nawiasem mówiąc: poniższe opisy dotyczą głównie asystentów w ich oryginalnych wersjach językowych i krajach pochodzenia – w takich warunkach aplikacje osiągają pełnię swoich możliwości. Polski odbiorca ma więc mniejsze możliwości testowania asystentów.


Wszystko, co marketer powinien wiedzieć o internecie rzeczy. Pobierz darmowego ebooka


Google assistant, 2016

W zasadzie stanowi przedłużenie i rozwinięcie projektu Google Now, który ma dawać użytkownikowi wrażenie uczestnictwa w konwersacji, gdzie aplikacja uczy się zachowania użytkownika oraz reaguje na zmienny kontekst. CEO Google, Sundar Pichai, na majowej konferencji prasowej omawiającej nowe rozwiązanie, podkreślał rolę doświadczenia dialogu między człowiekiem a maszyną.

Tak naprawdę jest więc assistant rozbudowaną i zaawansowaną wyszukiwarką, zorientowaną na przewidywanie i uprzedzanie potrzeb zamiast biernego oczekiwania aż użytkownik wpisze swoje hasła w wyszukiwarkę. Możesz ją również zintegrować z innymi aplikacjami i urządzeniami, jak Google Home (odpowiednik Echo Amazona – więcej o nim poniżej). Assistant ma również więcej wnioskować z kontekstu.

Nacisk położono na to, że nowe rozwiązanie jest po prostu kolejnym krokiem w ewolucji wyszukiwarki, która nie pokazuje nam już 10 niebieskich linków w odpowiedzi na wyszukanie, ale aktywnie uczestniczy w ro
zmowie.

Siri, 2011

Choć ludzie marzą o maszynach-asystentach od dawna, rozwój aplikacji tego typu, dostępnych na szerszą skalę, rozpocznyna się wraz z Siri Apple’a, wypuszczoną w 2011, która nastawiała budzik w iPhone, wyszukiwała informacje w sieci, a nawet rzucała czasem żartem. Dwa lata później Google wystartował z Google Now na An
droida.

 

Alexa, 2014

Jeff Bezos, założyciel i prezes Amazona, uważnie przyglądał się rozwojowi sytuacji i badał możliwości tej technologii. W 2014 wypuścił głośnik Echo, działający przez Bluetooth i podłączony do sieci. Za jego pomocą działa Alexa – wirtualny asystent Amazona.

Obsługiwanie urządzenia ma przypominać rozmowę z realną osobą: kierujemy pytania do głośnika, który kształtem przypomina czarny walec (wygląda jak paczka Pringlesów), zaś Alexa udziela nam odpowiedzi, które znajdzie w sieci, np. o pogodę. Możemy też ją poprosić głosowo o włączenie piosenek, zakup Audiobooka (oczywiście z Amazonowego Audible), zamówić samochód Ubera, zorganizować to-do listę… No i oczywiście doda do naszego koszyka zakupowego cokolwiek zechcemy.

W aplikacji możesz skonfigurować Alexę ze swoim telefonem: kontaktami, usługami, etc.

Cortana, 2015

Microsoft zaczął pracę nad wirtualnym asystentem w 2009 roku, i udostępnił go 6 lat później na Windows 10 (stacjonarne i mobilne). Cortana rozpoznaje głos użytkownika i utwory muzyczne oraz wykonuje standardowe czynności wirtualnych asystentów: wyszukuje informacje w sieci, ustawia przypomnienia czy alarmy i opowiada żarty.

Może również rzucić kostką lub monetą.

Przyszłość asystentów

Dr Chris Brauer bada zagadnienie wirtualnych asystentów i oczekiwania konsumentów wobec nich. Ustalił następujące trendy:

– ważnym aspektem jest możliwość mówienia do asystenta

– dziś nośnikiem asystentów są urządzenia mobilne czy wearables, ale będziemy ewoluować ku wszczepianiu takich urządzeń. Staniemy się cyborgami

– asystent będzie znał nas lepiej niż my sami siebie

– będziemy używać drobnych słuchawek w uchu (może wszczepianych na stałe), za pomocą których asystent będzie się z nami komunikował.

Brauer uważa, że nurt implantów będzie coraz silniejszy –  ponieważ to efektywniejsze i wygodniejsze niż noszenie urządzenia ze sobą.        

 

Pytanie, czy kolejnym krokiem w ewolucji osobistych asystentów nie będzie moment, w którym maszyny stają się częścią nas samych, wtapiają się w nas i nie jesteśmy już dłużej w stanie powiedzieć, gdzie przebiega granica między mną a moim wirtualnym asystentem?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]