Czy maszyny zastąpią marketerów?

Chcielibyśmy Was uspokoić i powiedzieć: nie, człowiek jest wyjątkowy i żaden algorytm nie jest w stanie go zastąpić. Ale to nieprawda. Jak pisze Kyle Gibson, dzięki rozwojowi uczenia maszynowego (machine learning), roboty mogą już dziś rozwiązywać z powodzeniem wiele problemów, które kiedyś mógł rozwikłać jedynie człowiek. Nie tylko marketerzy powinni się tym przejąć: do 2025 maszyny przejmą 1/3 ludzkich zawodów, w tym anestezjologów, analityków, pracowników obsługi klienta, chirurgów czy prawników.

Jakie zadania marketerów już dziś świetnie wykonują maszyny?

 

Segmentacja klientów

 

W artykule Big Data-Driven Marketing: How machine learning outperforms marketers’ gut-feeling badacze opisali intrygujący eksperyment. Porównano, jakie wyniki przy segmentacji bazy klientów osiągną ludzcy marketerzy i maszyna – chodziło o wybranie adresatów konkretnej akcji promocyjnej, przeprowadzanej przez operatora sieci komórkowej.

Konwersja w grupie wyselekcjonowanej przez ludzi wynosiła 0,5%, maszyny osiągnęły 6,42%. Kompetencje ludzkich marketerów okazały się zupełnie nieprzydatne, a umiejętność wczucia się w sytuację odbiorców – zawodna.

 

Twórcza dusza robota

 

Maszyna nie napisze za mnie copy? Mit! To właśnie w tym obszarze pojawia się najwięcej rozwiązań, pozwalających zaadaptować Big Data i uczenie się maszyn. I nie mówimy tu bynajmniej o produkowaniu mechanicznych tekstów, ale o oryginalnych treściach. Na MIT opracowano DeepBeat – algorytm, który generuje poezję rymowaną, czyli po prostu rapuje na zadany temat, dbając o odpowiedni rytm oraz nawiązując do innych utworów.

 

Oto przykład utworu o miłości:

For a chance at romance I would love to enhance

But everything I love has turned to a tedious task

One day we gonna have to leave our love in the past

I love my fans but no one ever puts a grasp

I love you momma I love my momma – I love you momma

And I would love to have a thing like you on my team you take care

I love it when it’s sunny Sonny girl you could be my Cher

I’m in a love affair I can’t share it ain’t fair

Haha I’m just playin’ ladies you know I love you.

 

Robi wrażenie! Jednak twórczość maszyn to nie tylko tłuste bity, ale również teksty o charakterze marketingowym. Jak zauważa David Raab, to dość ironiczne, ale wbrew obiegowym opiniom o braku kreatywności maszyn, to właśnie z tworzeniem treści radzą sobie one rewelacyjnie. Jedna rzecz to zaawansowane programy do pisania, które masę pracy wykonują za autora i skutecznie wspomagają proces (Automated Insights), druga to maszyny, które same generują treści. Np. Persado wykorzystuje zebrane dane, by tworzyć jak najbardziej perswazyjne teksty. Ekonomista i autor Phil Parker przyznaje, że jego książki powstają dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu.

 

Okazuje się, że właśnie twórcze zawody, które uznalibyśmy za najtrudniejsze do zastąpienia, będą musiały ustąpić miejsca maszynom. Być może poetów i pisarzy też nie będzie nam potrzeba?

 

Przewidywanie – zamiast ankiet

 

Dobra maszyna zastąpi nawet Twojego klienta, tę krnąbrna istotę, która udziela Ci nie dość precyzyjnych odpowiedzi w ankietach. Jak dowodzi artykuł Improving Preference Prediction Accuracy With Feature Learning, skuteczniejszą metodą przewidywania trendów i tego, czego będą potrzebować Twoi odbiorcy, jest badanie danych o ich wcześniejszych zachowaniach. Pozwala to na sporą oszczędność: zamiast zdobywać nowe dane o preferencjach odbiorców, pracujemy na już zgromadzonym materiale. Nie mówiąc o wyższej skuteczności takich działań w porównaniu do wysiłków ludzkich badaczy trendów czy interpretacji ankiet.

 

Personalizacja

 

Kolejnym paradoksem jest personalizacja: aby pokazać naszym odbiorcom, że traktujemy ich indywidualnie, musimy się odwołać do algorytmu i zastosować platformę Marketing Automation (nawet jeśli ręcznie wysyłasz dedykowane wiadomości każdemu użytkownikowi – co zdaje się czasochłonną rozrywką – wciąż masz mniejsze prawdopodobieństwo trafienia  w gust użytkownika z ofertą niż algorytm, który szybko przeprocesuje większą ilość danych). To maszyna umożliwia nam naprawdę ludzką, zaangażowaną komunikację.

 

Będzie taniej

 

Maszyny są wydajniejsze, bardziej precyzyjne i tańsze niż ludzie. Braxton McKee odkrył, że np. z analityką finansową algorytm poradzi sobie nieskończenie lepiej i taniej niż ludzki pracownik. Jego narzędzie, Ufora, analizuje ogromna ilości danych by pomagać inwestorom podejmować decyzje. Kosztuje 10 dolarów.

To właśnie analitycy finansowi obok marketerów najczęściej wystąpują na listach zawodów zagrożonych przez rewolucję technologiczną.

 

Człowiek potrzebny do koordynacji?

 

Organizacje, które stosują rozwiązania tego typu i wykorzystują Big Data, wykazują lepsze wyniki, jak dowodzą badania. Jednak czy to właśnie w adaptacji takich rozwiązań tkwi klucz do sukcesu? Cytowany już Raab powiada, że choć poszczególne działania marketingowe mogą wykonywać roboty, to wciąż nie potrafią one same ich zaplanować i koordynować. Być może to niedługo będzie ostatni bastion ludzkich marketerów – a może w ogóle staniemy się niepotrzebni? I czy dalej możemy dobrodusznie mówić: „Nie trzeba się bać maszyn, to tylko narzędzia?”

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]