Czy maszyny zastąpią marketerów?

Chcielibyśmy Was uspokoić i powiedzieć: nie, człowiek jest wyjątkowy i żaden algorytm nie jest w stanie go zastąpić. Ale to nieprawda. Jak pisze Kyle Gibson, dzięki rozwojowi uczenia maszynowego (machine learning), roboty mogą już dziś rozwiązywać z powodzeniem wiele problemów, które kiedyś mógł rozwikłać jedynie człowiek. Nie tylko marketerzy powinni się tym przejąć: do 2025 maszyny przejmą 1/3 ludzkich zawodów, w tym anestezjologów, analityków, pracowników obsługi klienta, chirurgów czy prawników.

Jakie zadania marketerów już dziś świetnie wykonują maszyny?

 

Segmentacja klientów

 

W artykule Big Data-Driven Marketing: How machine learning outperforms marketers’ gut-feeling badacze opisali intrygujący eksperyment. Porównano, jakie wyniki przy segmentacji bazy klientów osiągną ludzcy marketerzy i maszyna – chodziło o wybranie adresatów konkretnej akcji promocyjnej, przeprowadzanej przez operatora sieci komórkowej.

Konwersja w grupie wyselekcjonowanej przez ludzi wynosiła 0,5%, maszyny osiągnęły 6,42%. Kompetencje ludzkich marketerów okazały się zupełnie nieprzydatne, a umiejętność wczucia się w sytuację odbiorców – zawodna.

 

Twórcza dusza robota

 

Maszyna nie napisze za mnie copy? Mit! To właśnie w tym obszarze pojawia się najwięcej rozwiązań, pozwalających zaadaptować Big Data i uczenie się maszyn. I nie mówimy tu bynajmniej o produkowaniu mechanicznych tekstów, ale o oryginalnych treściach. Na MIT opracowano DeepBeat – algorytm, który generuje poezję rymowaną, czyli po prostu rapuje na zadany temat, dbając o odpowiedni rytm oraz nawiązując do innych utworów.

 

Oto przykład utworu o miłości:

For a chance at romance I would love to enhance

But everything I love has turned to a tedious task

One day we gonna have to leave our love in the past

I love my fans but no one ever puts a grasp

I love you momma I love my momma – I love you momma

And I would love to have a thing like you on my team you take care

I love it when it’s sunny Sonny girl you could be my Cher

I’m in a love affair I can’t share it ain’t fair

Haha I’m just playin’ ladies you know I love you.

 

Robi wrażenie! Jednak twórczość maszyn to nie tylko tłuste bity, ale również teksty o charakterze marketingowym. Jak zauważa David Raab, to dość ironiczne, ale wbrew obiegowym opiniom o braku kreatywności maszyn, to właśnie z tworzeniem treści radzą sobie one rewelacyjnie. Jedna rzecz to zaawansowane programy do pisania, które masę pracy wykonują za autora i skutecznie wspomagają proces (Automated Insights), druga to maszyny, które same generują treści. Np. Persado wykorzystuje zebrane dane, by tworzyć jak najbardziej perswazyjne teksty. Ekonomista i autor Phil Parker przyznaje, że jego książki powstają dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu.

 

Okazuje się, że właśnie twórcze zawody, które uznalibyśmy za najtrudniejsze do zastąpienia, będą musiały ustąpić miejsca maszynom. Być może poetów i pisarzy też nie będzie nam potrzeba?

 

Przewidywanie – zamiast ankiet

 

Dobra maszyna zastąpi nawet Twojego klienta, tę krnąbrna istotę, która udziela Ci nie dość precyzyjnych odpowiedzi w ankietach. Jak dowodzi artykuł Improving Preference Prediction Accuracy With Feature Learning, skuteczniejszą metodą przewidywania trendów i tego, czego będą potrzebować Twoi odbiorcy, jest badanie danych o ich wcześniejszych zachowaniach. Pozwala to na sporą oszczędność: zamiast zdobywać nowe dane o preferencjach odbiorców, pracujemy na już zgromadzonym materiale. Nie mówiąc o wyższej skuteczności takich działań w porównaniu do wysiłków ludzkich badaczy trendów czy interpretacji ankiet.

 

Personalizacja

 

Kolejnym paradoksem jest personalizacja: aby pokazać naszym odbiorcom, że traktujemy ich indywidualnie, musimy się odwołać do algorytmu i zastosować platformę Marketing Automation (nawet jeśli ręcznie wysyłasz dedykowane wiadomości każdemu użytkownikowi – co zdaje się czasochłonną rozrywką – wciąż masz mniejsze prawdopodobieństwo trafienia  w gust użytkownika z ofertą niż algorytm, który szybko przeprocesuje większą ilość danych). To maszyna umożliwia nam naprawdę ludzką, zaangażowaną komunikację.

 

Będzie taniej

 

Maszyny są wydajniejsze, bardziej precyzyjne i tańsze niż ludzie. Braxton McKee odkrył, że np. z analityką finansową algorytm poradzi sobie nieskończenie lepiej i taniej niż ludzki pracownik. Jego narzędzie, Ufora, analizuje ogromna ilości danych by pomagać inwestorom podejmować decyzje. Kosztuje 10 dolarów.

To właśnie analitycy finansowi obok marketerów najczęściej wystąpują na listach zawodów zagrożonych przez rewolucję technologiczną.

 

Człowiek potrzebny do koordynacji?

 

Organizacje, które stosują rozwiązania tego typu i wykorzystują Big Data, wykazują lepsze wyniki, jak dowodzą badania. Jednak czy to właśnie w adaptacji takich rozwiązań tkwi klucz do sukcesu? Cytowany już Raab powiada, że choć poszczególne działania marketingowe mogą wykonywać roboty, to wciąż nie potrafią one same ich zaplanować i koordynować. Być może to niedługo będzie ostatni bastion ludzkich marketerów – a może w ogóle staniemy się niepotrzebni? I czy dalej możemy dobrodusznie mówić: „Nie trzeba się bać maszyn, to tylko narzędzia?”

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]