Czemu nikt nie ufa marketerom?

Image of stretched human hand ready for a handshake

W ciągu ostatniej dekady społeczne zaufanie do marketerów spadło dramatycznie: branża postrzegana jest jako jedna z najmniej godnych zaufania. Ale to nie tylko zdanie klientów, lecz także przełożonych. 80% dyrektorów nie ufa marketerom („nie ufa marketerom i nie jest zadowolone z pracy przez nich wykonywanej”, by zacytować słowa samych zainteresowanych). Dlaczego?

 

Mierzalność

Dyrektorzy mówią, że nie ufają marketerom, ponieważ ci nie potrafią dostarczyć metryk, które pozwalałyby oceniać ich pracę. Przez to nie sposób wskazać, w jaki sposób przyczyniają się do sukcesu firmy, ani co naprawdę robią.


Dowiedz się, jak stworzyć niezwykłe doświadczenie zakupowe. Pobierz darmowego ebooka


Tu z pomocą przychodzi Marketing Automation, który pomaga marketerom wykazać swoją wartość przez precyzyjny monitoring działań oraz dostarczenie im wspólnego języka z działem sprzedaży oraz kadrą zarządzającą.

 

Precyzyjne wyznaczniki sukcesu

Kreatywność jest ogromną wartością marketera, ale jednocześnie stanowi on element rachunku ekonomicznego: jest kosztem, który powinien przynosić zyski. Dlatego potrzebuje precyzyjnych, obiektywnych wyznaczników swojego sukcesu, który pozwoli mu udowodnić swoją wartość dla firmy.

 

Niezależnie od przyjętej koncepcji, nawet w najbardziej kreatywnych czy humanistycznych odmianach, marketing jest sztuką definiowania i osiągania celów, które muszą być określone w na tyle jasny i precyzyjny sposób, by można było wykazać niezbicie, co zostało osiągnięte. To istotne nie tylko z punktu widzenia dyrektorów, ale i samych marketerów: dzięki temu nie tylko zyskują potrzebna wiedzę i mogą lepiej wykonywać swoją pracę, ale i czują się bardziej komfortowo, bezpieczniej, widząc, że efekty ich działań można wykazać w twardych liczbach, że są one ewidentne, widoczne  dla kierownictwa.

Choć w marketingu pojawia się wiele mód, staraj się zawsze oddzielać istotne wskaźniki od mniej ważnych. Do istotnych należą:

Cost Per Lead (CPL) = przeciętny koszt pozyskania leada, najczęściej liczony dla poszczególnych kanałów

Cost Per Acquisition (CPA) = koszt pozyskania klienta, również liczony najczęściej dla poszczególnych kanałów

Lifetime Value of a Customer (LTV) = średnia wartość klienta przez okres całej współpracy z firmą

Return on Investment (ROI) = wskaźnik rentowności danego działania.

 

Marketing Automation dostarcza marketerom narzędzi do mierzenia wszystkich KPI, o jakich tylko zamarzą. A problem mierzenia skuteczności poszczególnych działań jest bardzo powszechny: dziś jedynie 1/3 firm B2B poprawnie mierzy ROI swoich działań marketingowych. Nic więc dziwnego, że dyrektorzy oskarżają marketerów o oderwanie od spraw finansowych.

 

Precyzyjna definicja środków do osiągnięcia celu

Kiedy widzisz wzrost, musisz też wiedzieć, z czego on się bierze: w przeciwnym wypadku nie będziesz umiał go powtórzyć ani uniknąć szkodliwych praktyk. Właśnie dlatego jeszcze przed rozpoczęciem działań marketer musi wiedzieć, co chce osiągnąć i w jaki sposób, dzięki czemu testowanie nowych rozwiązań jest łatwiejsze i skuteczniejsze.

Spora część pracy marketera to wymyślanie nowych pomysłów na lepszą komunikację z klientem i testowanie ich. Dlatego prowadzenie rejestru prowadzonych działań podjętych dla osiągnięcia danego celu stanowi kluczowy element codziennej pracy marketera. Kiedy testujesz spontanicznie i chaotycznie, zysk z Twojej pracy jest przypadkowy i doraźny, bo nie daje wiedzy na temat tego, co naprawdę działa.

Kluczowe wskaźniniki

„78% dyrektorów uważa, że marketerzy nie widzą swojej prawdziwej pracy (czyli generowanie popytu w mierzalny sposób”, a 69% CEO w branży B2C twierdzi, że marketerzy przeinwestowują miękkie wskaźniki (jak lajki), które może i są interesujące, ale z pewnością nie kluczowe.

Łatwo marketerom rozproszyć się wśród tak wielu możliwych rozwiązań. Mają tak wiele narzędzi do dyspozycji, tak wiele opcji do wypróbowania, że czasem tracą właściwą perspektywę i  zbyt dużą część ich uwagi zajmują zjawiska czy wskaźniki mało istotne z punktu widzenia całości działań firmy.

Inna rzecz to fakt, że marketing jest dyscypliną, która bardzo dynamicznie się zmienia. Jeszcze 10, 15 lat temu obejmował zupełnie inne działania. Cały czas polega na testowaniu i próbowaniu nowych rozwiązań – ale jednocześnie przez to trudniej się skupić na tym, co ważne dla przełożonych.

 

Co na to marketerzy?

Powyższe oskarżenia brzmią dość poważnie. Czy marketerzy są naprawdę tak lekkomyślni? Nie. Choć zgadzają się z zastrzeżeniami, nie zmieniają swojego zachowania – najczęściej dlatego, że brak im narzędzi do mierzenia efektywności swoich działań. Potrzebują systemu Marketing Automation! Jednocześnie działa tu logika błędnego koła: dyrektorzy nie chcą inwestować więcej w marketing, skoro nie widzą efektów, a bez zakupu systemu klasy Marketing Automation wykazanie efektów jest jeśli nie niemożliwe, to bardzo utrudnione i niezwykle pracochłonne.

 

Umożliwienie mierzenia działań marketingowych to cecha, którą entuzjastycznie podkreślają wszystkie firmy korzystające z rozwiązań Marketing Automation. Daje on również wspólny język działom marketingu i sprzedaży, dzięki czemu ich działania są bardziej przejrzyste dla obu stron, a zarządzanie leadami przebiega sprawniej i skuteczniej. Automatyzacja marketingu pozwala także dyrektorom zobaczyć, jak ciężko pracują ich marketerzy i wycenić wartość ich pracy.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]