Co musisz wiedzieć o Customer Lifetime Value, czyli jak poznać prawdziwą wartość swojego klienta

SONY DSC

Ile wart jest Twój klient? Jeśli nie wiesz, ile może u Ciebie wydać przez cały okres Waszej relacji, trudno Ci znaleźć punkt odniesienia dla mierzenia skuteczności Twoich działań. O efektywności kampanii nie decyduje jedynie zysk z pojedynczego zakupu, który był jej następstwem, ale i pozyskiwanie nowych klientów w Twojej bazie. Jeżeli jeszcze nie obliczyłeś Customer Lifetime Value, dowiedz się najpierw, dlaczego warto to zrobić.

 

Po co obliczać Customer Lifetime Value?

Istnieje 6 powodów:

  1. Ponieważ pozwala zyskać inną perspektywę. Marketerzy zafiksowani na miesięcznych i kwartalnych targetach tracą z linii wzroku to, co przesądza o ich sukcesie – czyli długoterminowe relacje z klientami.

 

  1. Często koszt pozyskania klienta czy skłonienia go do pierwszego zakupu przekracza zysk z zakupu, a nawet wartość koszyka, jednak opłaca się, jeśli weźmiemy pod uwagę całość relacji z klientem. CLV pozwala to dostrzec oraz opisać.

 


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka!


  1. Obliczanie długookresowej wartości klienta pozwala Ci uodpornić się sezonowe mody i obiegowe mądrości.

 

  1. Dzięki znajomości CLV łatwiej będzie zoptymalizować pracę działu i środki na marketing.

 

  1. CLV powinieneś zwiększać: obliczenie wartości w chwili obecnej pozwoli monitorować rozwój firmy. To punkt wyjścia dla działań.

 

  1. Nieumiejętność obliczenia relacji między kosztem pozyskania klienta a zyskiem z niego w długoterminowej perspektywie jest najczęstszym powodem porażek nowych firm (jak słusznie twierdzi David Skok). Często okazuje się, że prowadzony przez nas model biznesowy nie ma prawa zadziałać – i to właśnie CLV jest ważnym kryterium, które pozwala to obliczyć.

 

 

Jakie dane uwzględnić podczas obliczania Customer Lifetime Value?

 

Mamy 2 typy danych, które należy uwzględnić:

  1. Zmienne:
  • wartość koszyka
  • ilość zakupów w jednostce czasu (np. miesięcznie)
  • wartość klienta w jednostce czasu.

Wartości te należy uśrednić z wszystkich naszych odbiorców.

 

  1. Stałe:
  • okres, przez który klient pozostaje klientem (The Average Customer Lifespan).
  • wskaźnik retencji: procent klientów, którzy w przyjętej jednostce czasu zrobią ponownie zakupy
  • marża per klient (obliczona bądź w przyjętej jednostce czasu, bądź w całym okresie relacji z klientem).

(Ładnie pokazuje je infografika KISSmetrics).

Sposoby liczenia Customer Lifetime Value

Najprostszy sposób obliczania CLV polega na oszacowaniu, ile klient wyda u nas w przeciągu całego życia. Jeżeli ustaliliśmy, że miesięcznie robi 2 zakupy o średniej wartości 30 zł, a zostaje z nami przez 5 lat, to liczymy, że rocznie wydaje 12 x 2 x30 = 2760 zł, co przez 5 lat daje nam 13 800 zł.

 

Drugi tryb liczenia uwzględnia przeciętną wartość koszyka (30 zł w naszym wypadku), ilość wizyt w jednostce czasu (2/ miesiąc) oraz marżę (załóżmy – 15%).

Teraz chcemy się dowiedzieć, ile zyskamy w przeciągu całego okresu relacji: mnożymy więc 5 (lat) x 12 (ilość miesięcy w roku) x 2 (ilość wizyt w miesiącu) x 30 (wartość koszyka) x 0.15 (marża) = 540 zł.

Ten model skupia się na naszym czystym zysku – po odliczeniu kosztów nabycia towaru.

 

Berger i Nasr (Customer Lifetime Value: Marketing Models and Applications, “Journal of Interactive Marketing”, Winter 1998) proponują prostszy schemat: wartość klienta to dla nich różnica pomiędzy wartością generowanych przez klienta przychodów, a kosztami sprzedaży, obsługi i pozyskania klienta.

 

Modele liczenia CLV zawsze budzą wiele kontrowersji (np. w artykule na blogu Conversion XL) i potrafią być bardzo skomplikowane. W sieci znajdziesz sporo kalkulatorów, które liczą CLV za Ciebie, np. Customer Lifetime Value : wpisujesz obowiązkowo średnią zawartość koszyka, częstotliwość i opcjonalnie koszt pozyskania.

 

Obliczenie CLV dla segmentów

Źródłem ważnych informacji może być obliczenie CLV dla klientów z różnych segmentów, zauważa Alex McEachern. Np.

  • w zależności do kanału pozyskania: czy nie okaże się, że Twoi klienci z Facebooka wydają dużo mniej?
  • w zależności od podejmowanych działań: czy klienci z programu lojalnościowego realnie kupują więcej?

Zwiększanie CLV

Zwiększenie długookresowej wartości klienta pozwoli Ci pomnożyć zyski: marketerzy często skupiają się na zwiększaniu ilości klientów, a przecież możesz spróbować zarobić więcej na tych, których już masz.

Dokonuje się to przez szereg zróżnicowanych działań, takich jak:

  • Spersonalizowane kampanie email, np. upselling, cross-selling z wykorzystaniem Marketing Automation,
  • Budowanie nawyku, np. przez maile czy powiadomienia przypominające o potrzebie odnowienia abonamentu, uzupełnienia zapasów czy kolejnych zakupów,
  • Wygodne i praktyczne programy lojalnościowe,
  • Budowanie relacji przez oddawanie klientom głosu, słuchanie ich opinii, stwarzanie okazji do dialogu i reakcje na ich uwagi.

 

Długookresowa wartość klienta to jedna z najważniejszych metryk, jakie musi wziąć pod uwagę marketer. Pozwoli Ci realnie pracować nad utrzymywaniem relacji oraz zwiększyć dochody.

 

Jeśli chcecie poczytać o tym więcej i przydałby się Wam kompleksowy wpis o sposobach liczenia CLV, pokazujący przekrojowo różne metody, dajcie nam znać w komentarzach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]