
Automatyzacja marketingu i sprzedaży do szeroka dziedzina działań mających na celu lepsze zrozumienie potrzeb każdego pozyskanego kontaktu i doprowadzenie go decyzji go decyzji zakupowej. Obsługa całego procesu marketingowo-sprzedażowego wymaga od systemów Marketing Automation połączenia praktycznie wszystkich działań realizowanych od momenty pozyskania klienta do transakcji w jedną całość. Gdybyśmy mieli przedstawić nasz wzór na Marketing Automation, to mógłby wyglądać tak:
Łatwo zauważyć, że funkcjonalność autoresponderów jest jedynie składową jednego z elementów całej koncepcji automatyzacji marketingu i sprzedaży. Dlatego też, w naszej opini, samo ich zastosowanie to jeszcze nie jest Marketing Automation.
Systemy stworzone do automatyzacji marketingu i sprzedaży umożliwiają realizację takich działań jak: lead generation (pozyskiwanie kontaktów), segmentacja klientów, lead nurturing (program edukacyjne, które zwiększają gotowość zakupową klientów), scoring kontaktów, budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, akcje typu up-sell i cross-sell oraz dokładnie mierzenie wskaźników efektywności prowadzonych działań (ROI). Możliwe jest to, ponieważ posiadają pewien standardowy zestaw funkcjonalności, który można podsumować w trzech obszarach:
1. Wiedza
Marketing Automation to wspólne środowisko pracy dla działów marketingu i sprzedaży. Jest ono miejscem, w którym zbierane i przechowywane mogą być wszystkie dane marketingowo-sprzedażowe. System zbiera dane dotyczące klientów z wielu źródeł takich jak: CRM, ERP, Zachowanie kontaktów online, reakcja na otrzymywane wiadomości, portale społecznościowe, etc. Skompletowanie danych w jednym miejscu ułatwia do nich dostęp i umożliwia dokładną segmentację klientów i targetowanie wysyłek. System Marketing Automation można porównać do rejestratora gromadzącego wszelkie dane dotyczące klientów i interakcji z nimi, w całym ich cyklu życia.
2. Komunikacja
Marketing Automation to odejście od komunikacji masowej na rzecz spersonalizowanej komunikacji one-to-one. Systemy tego typu umożliwiają docieranie do klientów za pomocą wiadomości e-mail, sms, dynamicznych treści na stronie internetowej, progresywnych formularzy i call center. Mając szersze możliwość łatwiej jest dobrać kanał, po którego drugiej stronie mamy najwięcej odbiorców. Marketing Automation należy traktować jako narzędzie, w którym tworzymy, realizujemy oraz doskonalimy automatyczne procesy i komunikację marketingową z klientami.
3. Analityka
Marketing od wielu lat potrzebuje skutecznej metody mierzenia skuteczności prowadzonych działań i przedstawienia ich wpływu na generowany w firmie przychód. Łącząc każdy kontakt z działaniami, które pozwoliły go pozyskać i doprowadzić do zakupu, możemy dokładnie zmierzyć ich efektywność. Z jednej strony wiemy co i jakie efekty przynosi. Z drugiej strony zyskujemy wiedzę, która pozwala nam zrozumieć co działa dobrze, co nie lub co możemy jeszcze poprawić.

Follow