Wiadomości e-mail wysyłane w sposób automatyczny i w reakcji na określone zdarzenie według raportu Epsilon Email Benchmark osiągają do 70% więcej otwarć i ponad 100% więcej kliknięć. Wysyłki wyzwalane w oparciu o zachowanie odbiorców online osiągają tak dobre wyniki, ponieważ dużo lepiej trafiają w preferencje odbiorców, przez co są dla nich ważniejsze. Wyjaśniamy zasady działania tego mechanizmu.
Po pierwsze i najważniejsze wiadomości, które wysyłane są w reakcji na konkretne zachowanie indywidualnej osoby posiadają jedną ważną cechę: są istotne dla odbiorcy. Wiadomość istotna dla adresata dużo skuteczniej angażuje go.
Skuteczność automatycznych wiadomości bazuje na trzech kluczowych czynnikach:
1. Treść
Głównym zadaniem wiadomości e-mail jest dostarczenie odbiorcy treści dla niego istotnej. Skoro wysyłkę wiadomości możemy inicjować na podstawie zachowania odbiorców, to na tej samej podstawie możemy dopasować jej zawartość. Ich zachowania świadczą o ich zainteresowaniu.
2. Czas
Dopasowanie odpowiedniego momentu wysyłki jest bardzo ważne dla jej rezultatu. W tradycyjnym e-Mail Marketingu szukaliśmy najlepszego momentu na wysłanie masowej wiadomości. Przy użyciu Marketing Automation wysyłka inicjowana jest na podstawie zachowania kontaktu, więc zawsze trafia w moment, w którym odbiorca potrzebuje danych informacji.
3. Odbiorca
Budowanie targetowanych baz i realizowanie tylko wstępnie dopasowanych wysyłek miało sens kiedyś. Dzisiaj z Marketing Automation baza adresowa dokonuje automatycznego targetowania poprzez segmentację w oparciu o zachowanie potencjalnych klientów. Co ważne takie targetowanie jest w pełni automatyczne i odbywa się indywidualnie dla każdego klienta. Segmentacja jest tak pewna jak zachowania klientów, które monitorujemy.
Dlaczego to jest skuteczne? Przede wszystkim docieramy z właściwą treścią, do właściwej osoby i we właściwym czasie. Ciężko jest skuteczniej realizować e-Mail Marketing, ponieważ taka wiadomość jest po prostu istotna dla odbiorcy i chętnie przyjmowana. Zastosowań dla automatycznych wiadomości jest praktycznie nieograniczona liczba. Zależnie od branży i segmentu klientów możemy automatycznie realizować przeróżne akcje od programów Lead Nurturing przez wiadomości przypominające o porzuconym koszyku po przypomnienia o terminie kolejnej wizyty w gabinecie lekarskim czy konieczności odwiedzenia serwisu na okresowy przegląd. Wszystko wysłane zostanie automatyczne w określonym czasie.
Wykorzystując automatyczną wysyłkę wiadomości e-mail musimy pamiętać o jednej istotnej rzeczy. Nie możemy po prostu ustawić reguł wysyłki i zapomnieć. Skuteczność naszych działań zależy od ich optymalizacji. Każda wysłana wiadomość dostarcza nam nowych informacji o naszych potencjalnych klientach. Powinniśmy je wykorzystywać, aby tworzyć lepiej dopasowane wiadomości i dokładniejsze zasady ich wysyłania. Pamiętajmy, że potrzeby naszych odbiorców nie są stałe i będą się zmieniać w czasie, a za nimi powinny podążać zmiany w naszych działaniach. Wprawdzie fundamentem jest istotność komunikatu dla odbiorcy i to powinno być naszym największym zmartwieniem.
Pełne połączenie zachowania kontaktów i wysyłania wiadomości e-mail możliwe jest przy wykorzystaniu systemu Marketing Automation, których kluczową funkcjonalnością jest możliwość monitorowania i identyfikowania zachowania kontaktów online. Dodając do tego zintegrowany moduł e-Mail Marketingu, CRM i automatyzacji otrzymujemy kompletne narzędzie do realizowania automatycznych wysyłek.