Skuteczne wdrożenie rozwiązania typu Marketing Automation w firmie wymaga odpowiedniego zgrania ze sobą wielu czynników. Błędy popełnione na którymś z kluczowy etapów mogą obniżać skuteczność systemu. Warto wiedzieć, jak się ich ustrzec. Dwa najważniejsze punkty, na których popełnia się najwięcej błędów, to analiza wymagań i przygotowanie contentu.
Analiza wymagań. Błędy popełnione na tym punkcie odpowiadają za większość nieudanych wdrożeń. Aby poprawnie sporządzić analizę wymagań, należy skrupulatnie wykonać każdy z poniższych punktów:
- Zdefiniować siebie i swoich odbiorców. Dowiedz się po co klientowi Twój produkt ( czy stanowi wypełnienie potrzeby, czy naprawia problem, czy wykorzystuje się go do osiągnięcia jakiegoś celu). Musisz wiedzieć, jakie korzyści odniesie klient decydujący się na zakup u Ciebie. Sednem Marketing Automation jest maksymalne dopasowanie oferty do oczekiwań klienta. Musisz poznać te oczekiwania.
- Poznać motywację klientów. Gdy już dowiesz się, jakim produktem interesuje się Twój potencjalny klient, musisz się także dowiedzieć, co powstrzymuje go od zakupu. Przeanalizuj statystyki, zrób wywiad środowiskowy, grupy fokusowe, ankiety – dowiedz się, jakie motywacje nim kierują. Jakie są powody, dla których zwleka z zakupem, dlaczego decyduje się na produkty konkurencji
- Poznać cykl koniunkturalny swojego rynku. Dowiedz się, w jakim okresie roku sprzedają się poszczególne produkty. Jakie promocje najlepiej działają na klientów. Sednem Marketing Automation jest możliwość spersonalizowania komunikacji z klientem. Część informacji zdobędziesz obserwując zachowanie leadów na stronie, jednak nie dowiesz się o motywacji, o swoim rynku czy o potrzebach klientów. Takie dane trzeba zdobyć w inny sposób.
Stworzenie wartościowego contentu. Właściwy content jest bardzo ważny. Jego odpowiednie przygotowanie umożliwia wyjaśnienie wątpliwości klientów, dzięki czemu można ich przenieść do kolejnych etapów lejka sprzedażowego. Content musi być wartościowy dla leadu, czyli odpowiadać na jego pytania i wątpliwości. Powinien być z każdą kolejną wiadomością bardziej indywidualny, w oparciu o zachowanie leadu na stronie. Wreszcie, powinien być konkretny, niosący dużo treści i jasny do zrozumienia.
Dopilnowanie dwóch powyższych punktów pozwoli na skuteczne i bezproblemowe działanie z systemem Marketing Automation.