7 rzeczy, które musisz zawrzeć w wiadomości powitalnej (przykłady)

businesswoman working in park and waving hello

Dzień dobry. Cześć! Miło, że jesteś z nami. Właśnie zmieniłeś swoje życie!

Istnieje wiele sposobów na to, by przywitać Twojego klienta. 74,4% z nich spodziewa się wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter czy dodaniu adresu do bazy – tak, jak spodziewają się, że sprzedawca przywita ich w sklepie. To jednak nie tylko kwestia uprzejmości: mail powitalny może zwiększyć skuteczność innych Twoich wiadomości, ponieważ redukuje późniejsze opt-outy.

Wysyłamy 140 miliardów e-maili dziennie. Spróbuj wyobrazić sobie takie morze tekstu! Nic dziwnego, że wszyscy jesteśmy w nim trochę zagubieni: tak marketerzy, jak klienci. Wiadomości powitalne to sposób na porządkowanie strumienia danych: dzięki temu użytkownik wie, że zapisał się na newsletter i dowiaduje się, jakie materiały będzie otrzymywał.


Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe: pobierz darmowego ebooka i zmień swój e-sklep


 

Czemu wysyłać wiadomość powitalną?

Istnieją 4 podstawowe powody, by zdecydować się na włączenie wiadomości powitalnej do swojego arsenału.

  • Ponieważ ma o 86% wyższe OR i o 196% wyższe CTR w porównaniu z tradycyjnymi mailami (Social Mounths),
  • By zrobić dobre pierwsze wrażenie,
  • By klient nie zapomniał o zapisaniu się na listę, co redukuje ilość opt-outów
  • By zrobić wstępną segmentację klientów (poproś w mailu o wybór opcji, np.: kobieta/ mężczyzna), można też wykorzystać wiadomość do ustalenia preferowanej przez użytkownika ilości i częstotliwości maili.

Uwaga: dla wygody czytelników zamieszczamy fragmenty wiadomości email, nie całe kreacje.

 

1. Wyjaśnij, co odbiorca będzie dostawał

Jedną z najczęstszych przyczyn oznaczania wiadomości jako spam albo wypisań jest różnica między oczekiwaniami klienta w zawartością wiadomości. Dlatego dobrze jest uprzedzić, co dokładnie masz zamiar wysyłać i jaki charakter mają Twoje wiadomości. To też dobry moment, by podkreślić charakter marki.

Te 2 role spełnia świetnie wiadomość powitalną od Fab: połączono tu informację o planowanych wysyłkach z charakterystyką marki.

 

fab

Wiadomość powitalna od Fab: zapoznanie z działalnością marki i charakterem newslettera.

2. Personalizuj

Dobrze zawrzeć – w temacie i/lub w treści – imię odbiorcy. To pozwoli od razu zwrócić uwagę i zawiązać więź. Zobacz, jak świetnie wygląda wiadomość powitalna od Marie Forleo (zwróciliśmy na nią uwagę dzięki świetnemu tekstowi Ashley Hockney na blogu Fedora). Dzięki użyciu imienia w temacie i w treści czytelnik od razu czuje się częścią wspólnoty:

 

 

Jednak pamiętaj, że personalizacja – szczególnie w zakresie emaili – nie polega na wstawianiu imienia w temacie. To kompleksowe działania, które maja na celu dostarczanie odbiorcy tego, czego potrzebuje i co go interesuje. Ale skąd wiedzieć, co ciekawi odbiorcę? Jednym ze sposobów jest analityka behawioralna i demograficzna, która – dzięki zastosowaniu systemu Marketing Automation – pozwala Ci segmentować klientów oraz wysyłać im spersonalizowane wiadomości dynamiczne 1-do-1. Ale to nie jedyny sposób. Jak widzisz poniżej, Buzzfeed przy zapisie na newsletter prosi o wybór tematów, które Cię interesują

 

buzzfeed okno wyboru

Buzzfeed pyta klientów, co ich ciekawi

Pytaj swoich klientów, co ich interesuje! Podobną strategię zastosował Buyometrics (opisywaliśmy ich pomysł w poście 21 rad: Jak zwiększyć Click Through Rate Twoich e-maili?).

To dygresja, ale pamiętaj, by nie ryzykować pozornej personalizacji.

3. Podziękuj

To proste i bardzo ludzkie, a jednak często zapominane: podziękuj swojemu odbiorcy za to, że poświęca Ci swój czas i chce wygospodarować dla Ciebie miejsce w swojej zatłoczonej skrzynce. Tak, to jest coś, za co wypada być wdzięcznym!

 

buzzfeed welcome

Buzzfeed dziękuje i informuje dokładnie o rytmie i tematyce wysyłek

4. Jedno proste CTA

Kluczem do każdej wiadomości email jest wykorzystanie skupienia odbiorcy, dlatego tak kluczowe jest ograniczanie wyborów i oferowanie jednego, czytelnego CTA. Nie marnuj wiadomości powitalnej na samo podziękowanie – zachęć do zapoznania się z ofertą, wizyty na blogu czy zakupu. Tak robi platforma e-learningowa General Assembly:

 

General assembly welcome

Fragment wiadomości od General Assembly

5. Kod zniżkowy

Klienci kochają zniżki. Zapisuja się na newsletter po to, by je otrzymać. Dlatego w momencie, kiedy ktoś zapisuje się na Twój newsletter – a więc prawdopodobnie jest zainteresowany ofertą – warto kuć żelazo, szczególnie w e-commerce. Wyślij bon rabatowy, by zachęcić do pierwszego zakupu.

Jeśli przygotowujesz kod rabatowy, zadbaj o to, by dało się go wygodnie skopiować i wkleić.

toryburch welcome

Tory Burch: wiadomość powitalna z kodem zniżkowym.

 

 

6. Wskaż korzyść

Yves Rocher w swojej wiadomości powitalnej nie tylko dziękuje, ale i wyjaśnia dokładnie, co będzie otrzymywał subskrybent. Zwróć uwagę na język korzyści, którym się posługują: ekskluzywne, porady, prezenty, niespodzianki…

Kiedy czytasz taką wiadomość powitalną, nie możesz się doczekać kolejnych wiadomości! Ten dokładnie efekt chcemy osiągnąć.

yves rocher

Mail powitalny od Yves Rocher: nieprzegadany, komunikatywny i skuteczny

 

7. Pokaż coś wyjątkowego

Wiadomość powitalna powinna zapadać w pamięć, więc im więcej w niej oryginalności i ducha marki, tym lepiej. Warby Parker, producent okularów, zawiera w mailu gifa z tańczącymi, radosnymi ludzikami:

hello and welcome warby

Tańczące ludziki od Warby Parker

Jeśli potrafisz rozśmieszyć odbiorcę, to odniosłeś sukces – klienci kochają się śmiać (przeczytaj więcej na ten temat w poście o najzabawniejszych kampaniach marketingowych).

 

Podsumowanie: zasady kreacji skutecznej wiadomości powitalnej

Jak wskazaliśmy powyżej, kluczem do skutecznej wiadmości powitalnej jest:

– poinformowanie odbiorcy o treściach, jakie masz zamiar wysyłać,

– personalizacja (której nie powinieneś ograniczać do używania imienia użytkownika),

– podziękowanie klientowi za zapis,

– jedno, jednoznaczne i czytelne CTA (użyj maila powitalnego do zacieśnienia relacji z klientem – to nie ma być po prostu podziękowanie),

–  kod zniżkowy, który pozwoli rozbudzić już tlącą się intencję zakupową,

– wskazanie korzyści z otrzymywania wiadomości, dzięki czemu odbiorca czuje, że podjął dobrą decyzję,

– osobisty sznyt, który prezentuje osobowość marki. Może to być zabawne zdjęcie, styl copy, kolorystyka – zastanów się, co w wypadku Twojej firmy będzie wyrażać jej charakter.

 

Mechanika wysyłki

Powyżej skupiliśmy się na kreacji wiadomości: ale przecież to nie sama kreacja definiuje doświadczenie użytkownika. Dlatego pamiętaj ponadto o:

– Responsywności: co oczywiste, wiadomość powinna się nadawać do czytania na urządzeniach mobilnych,

– Real-Time: wysyłaj wiadomość powitalną w przeciągu 24 godzin, a najlepiej od razu po zapisie użytkownika: ponieważ to właśnie wtedy na tę wiadomość czekamy,

– Social media: zawrzyj buttony i linki, dzięki którym odbiorca łatwo znajdzie Cię w innych kanałach,

– Rozpoznawalny nadawca: poświęć chwilę namysłu temu, co wyświetli się w polu nadawcy. Użytkownik musi skojarzyć tę nazwę z  firmą, na której newsletter się zapisał.

 

A Ty stosujesz wiadomości powitalne? Które z kreacji powyżej podobają Ci się najbardziej?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.