Dzień dobry. Cześć! Miło, że jesteś z nami. Właśnie zmieniłeś swoje życie!
Istnieje wiele sposobów na to, by przywitać Twojego klienta. 74,4% z nich spodziewa się wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter czy dodaniu adresu do bazy – tak, jak spodziewają się, że sprzedawca przywita ich w sklepie. To jednak nie tylko kwestia uprzejmości: mail powitalny może zwiększyć skuteczność innych Twoich wiadomości, ponieważ redukuje późniejsze opt-outy.
Wysyłamy 140 miliardów e-maili dziennie. Spróbuj wyobrazić sobie takie morze tekstu! Nic dziwnego, że wszyscy jesteśmy w nim trochę zagubieni: tak marketerzy, jak klienci. Wiadomości powitalne to sposób na porządkowanie strumienia danych: dzięki temu użytkownik wie, że zapisał się na newsletter i dowiaduje się, jakie materiały będzie otrzymywał.
Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe: pobierz darmowego ebooka i zmień swój e-sklep
Czemu wysyłać wiadomość powitalną?
Istnieją 4 podstawowe powody, by zdecydować się na włączenie wiadomości powitalnej do swojego arsenału.
- Ponieważ ma o 86% wyższe OR i o 196% wyższe CTR w porównaniu z tradycyjnymi mailami (Social Mounths),
- By zrobić dobre pierwsze wrażenie,
- By klient nie zapomniał o zapisaniu się na listę, co redukuje ilość opt-outów
- By zrobić wstępną segmentację klientów (poproś w mailu o wybór opcji, np.: kobieta/ mężczyzna), można też wykorzystać wiadomość do ustalenia preferowanej przez użytkownika ilości i częstotliwości maili.
Uwaga: dla wygody czytelników zamieszczamy fragmenty wiadomości email, nie całe kreacje.
1. Wyjaśnij, co odbiorca będzie dostawał
Jedną z najczęstszych przyczyn oznaczania wiadomości jako spam albo wypisań jest różnica między oczekiwaniami klienta w zawartością wiadomości. Dlatego dobrze jest uprzedzić, co dokładnie masz zamiar wysyłać i jaki charakter mają Twoje wiadomości. To też dobry moment, by podkreślić charakter marki.
Te 2 role spełnia świetnie wiadomość powitalną od Fab: połączono tu informację o planowanych wysyłkach z charakterystyką marki.
2. Personalizuj
Dobrze zawrzeć – w temacie i/lub w treści – imię odbiorcy. To pozwoli od razu zwrócić uwagę i zawiązać więź. Zobacz, jak świetnie wygląda wiadomość powitalna od Marie Forleo (zwróciliśmy na nią uwagę dzięki świetnemu tekstowi Ashley Hockney na blogu Fedora). Dzięki użyciu imienia w temacie i w treści czytelnik od razu czuje się częścią wspólnoty:
Jednak pamiętaj, że personalizacja – szczególnie w zakresie emaili – nie polega na wstawianiu imienia w temacie. To kompleksowe działania, które maja na celu dostarczanie odbiorcy tego, czego potrzebuje i co go interesuje. Ale skąd wiedzieć, co ciekawi odbiorcę? Jednym ze sposobów jest analityka behawioralna i demograficzna, która – dzięki zastosowaniu systemu Marketing Automation – pozwala Ci segmentować klientów oraz wysyłać im spersonalizowane wiadomości dynamiczne 1-do-1. Ale to nie jedyny sposób. Jak widzisz poniżej, Buzzfeed przy zapisie na newsletter prosi o wybór tematów, które Cię interesują
Pytaj swoich klientów, co ich interesuje! Podobną strategię zastosował Buyometrics (opisywaliśmy ich pomysł w poście 21 rad: Jak zwiększyć Click Through Rate Twoich e-maili?).
To dygresja, ale pamiętaj, by nie ryzykować pozornej personalizacji.
3. Podziękuj
To proste i bardzo ludzkie, a jednak często zapominane: podziękuj swojemu odbiorcy za to, że poświęca Ci swój czas i chce wygospodarować dla Ciebie miejsce w swojej zatłoczonej skrzynce. Tak, to jest coś, za co wypada być wdzięcznym!
4. Jedno proste CTA
Kluczem do każdej wiadomości email jest wykorzystanie skupienia odbiorcy, dlatego tak kluczowe jest ograniczanie wyborów i oferowanie jednego, czytelnego CTA. Nie marnuj wiadomości powitalnej na samo podziękowanie – zachęć do zapoznania się z ofertą, wizyty na blogu czy zakupu. Tak robi platforma e-learningowa General Assembly:
5. Kod zniżkowy
Klienci kochają zniżki. Zapisuja się na newsletter po to, by je otrzymać. Dlatego w momencie, kiedy ktoś zapisuje się na Twój newsletter – a więc prawdopodobnie jest zainteresowany ofertą – warto kuć żelazo, szczególnie w e-commerce. Wyślij bon rabatowy, by zachęcić do pierwszego zakupu.
Jeśli przygotowujesz kod rabatowy, zadbaj o to, by dało się go wygodnie skopiować i wkleić.
6. Wskaż korzyść
Yves Rocher w swojej wiadomości powitalnej nie tylko dziękuje, ale i wyjaśnia dokładnie, co będzie otrzymywał subskrybent. Zwróć uwagę na język korzyści, którym się posługują: ekskluzywne, porady, prezenty, niespodzianki…
Kiedy czytasz taką wiadomość powitalną, nie możesz się doczekać kolejnych wiadomości! Ten dokładnie efekt chcemy osiągnąć.
7. Pokaż coś wyjątkowego
Wiadomość powitalna powinna zapadać w pamięć, więc im więcej w niej oryginalności i ducha marki, tym lepiej. Warby Parker, producent okularów, zawiera w mailu gifa z tańczącymi, radosnymi ludzikami:
Jeśli potrafisz rozśmieszyć odbiorcę, to odniosłeś sukces – klienci kochają się śmiać (przeczytaj więcej na ten temat w poście o najzabawniejszych kampaniach marketingowych).
Podsumowanie: zasady kreacji skutecznej wiadomości powitalnej
Jak wskazaliśmy powyżej, kluczem do skutecznej wiadmości powitalnej jest:
– poinformowanie odbiorcy o treściach, jakie masz zamiar wysyłać,
– personalizacja (której nie powinieneś ograniczać do używania imienia użytkownika),
– podziękowanie klientowi za zapis,
– jedno, jednoznaczne i czytelne CTA (użyj maila powitalnego do zacieśnienia relacji z klientem – to nie ma być po prostu podziękowanie),
– kod zniżkowy, który pozwoli rozbudzić już tlącą się intencję zakupową,
– wskazanie korzyści z otrzymywania wiadomości, dzięki czemu odbiorca czuje, że podjął dobrą decyzję,
– osobisty sznyt, który prezentuje osobowość marki. Może to być zabawne zdjęcie, styl copy, kolorystyka – zastanów się, co w wypadku Twojej firmy będzie wyrażać jej charakter.
Mechanika wysyłki
Powyżej skupiliśmy się na kreacji wiadomości: ale przecież to nie sama kreacja definiuje doświadczenie użytkownika. Dlatego pamiętaj ponadto o:
– Responsywności: co oczywiste, wiadomość powinna się nadawać do czytania na urządzeniach mobilnych,
– Real-Time: wysyłaj wiadomość powitalną w przeciągu 24 godzin, a najlepiej od razu po zapisie użytkownika: ponieważ to właśnie wtedy na tę wiadomość czekamy,
– Social media: zawrzyj buttony i linki, dzięki którym odbiorca łatwo znajdzie Cię w innych kanałach,
– Rozpoznawalny nadawca: poświęć chwilę namysłu temu, co wyświetli się w polu nadawcy. Użytkownik musi skojarzyć tę nazwę z firmą, na której newsletter się zapisał.
A Ty stosujesz wiadomości powitalne? Które z kreacji powyżej podobają Ci się najbardziej?