Wiele razy wspominaliśmy o znaczeniu treści oraz jej jakości w marketingu. Samo stworzenie treści to dopiero początek. Drugim krokiem jest jej dopracowanie. Dlatego dzisiaj skupimy się na pracy copywritera oraz każdego odpowiedzialnego za treści w firmie. Edycja treści jest bardzo ważna, ponieważ pozwala uniknąć negatywnego wpływu błędów w przekazie na skuteczność marketingu. Podpowiadamy jak edytować, aby uzyskać najlepsze rezultaty.
Każdy błąd zmniejsza skuteczność treści, a w skrajnych przypadkach może wywołać spadek przychodów w firmie. Szczególnie kiedy zniesmaczeni klienci zwrócą się ku naszej konkurencji. Nikt nie ma ochoty na rozszyfrowanie najeżonego błędami tekstu, więc jako odbiorcy zamiast marnować czas poszukamy czegoś lepiej napisanego i łatwiejszego w odbiorze. Sama tematyka może być ciekawa ale treść musi być przyjemna w odbiorze. Edytując i poprawiając powinniśmy uważać. O ile w wypadku publikacji online (strona WWW, blog, social media) możemy szybko poprawić błędy to w wypadku mediów drukowanych nie jest to już możliwe. Przekonała się o tym jedna z codziennych gazet kiedy czytelnicy przy śniadaniu spotkali się poniższym artykułem.
Podobnych wpadek jest oczywiście znacznie więcej. Jeszcze dwa przykłady:
W każdym z tych wypadków zabrakło odpowiedniej edycji i sprawdzenia tekstu przez publikacją. Jeśli chcemy uniknąć takich błędów i tworzyć lepsze treści to warto wykorzystać poniższe porady/triki w codziennej pracy.
1. Ujednolić wygląd tworzonych treści
Określając styl tworzonych w firmie treści najważniejsza jest konsekwencja. Spójny sposób formatowania wszystkich tekstów może zadziałać podobnie jak logo. Warto stworzyć jednolite standardy, tak aby różne formy treści przybierały ten sam format. Niektóre firmy tworzą własny styl. W jego ramach gromadzą typowe słowa, zwroty i standard ich zapisu. W takim „podręczniku” możemy umieścić słowa pożądane w nagłówkach i tematach. Dzięki temu tworzone treści staną się cechą charakterystyczną dla firmy, chociażby od strony graficznej.
2. Sprawdzaj czytając na głos
Po napisaniu dowolnego tekstu najczęściej sprawdzamy go czytając raz jeszcze. W 99% przypadków robimy to w pamięci. Jeśli wskoczymy na następny poziom i będziemy czytać na głos to wyłapiemy więcej błędów i przekonamy się czy nasz tekst dobrze brzmi. Co jest wbrew pozorom bardzo ważne.
3. Uważaj na objętość treści
Zdolność koncentracji u odbiorców jest teraz wyjątkowo krótka. Dzisiaj chłoniemy więcej informacji i szybciej niż kiedykolwiek. Dlatego jeśli chcemy się przebić przez szum wiadomości nasz komunikat musi być maksymalnie zwięzły i konkretny. Poprawiając tekst usuwajmy zbędne słowa i pilnujmy jasności przekazu.
4. Przeczytaj raz jeszcze opublikowany materiał
Praca copywriter’a nie kończy się na przycisku „publikuj”. Nawet najdokładniejsze sprawdzenie tekstu przed publikacją nie daje 100% skuteczności. Patrząc „świeżym okiem” złapiemy błędy, które umknęły nam wcześniej. Trzeba pamiętać, że na to pozwala tylko cyfrowa publikacja. Jeśli puścimy coś do druku to już nie damy rady tego poprawić.
5. Nie bądź własnym copywriterem
Jeśli nie ma innej możliwości lepiej samemu sprawdzić i zatwierdzić własny tekst niż w ogóle to pominąć. Jednak spojrzenie kogoś innego pozwoli tak naprawdę zweryfikować napisany tekst i wychwycić większą liczbę błędów. W sytuacji, w której musimy sami weryfikować nasze teksty dobrym pomysłem będzie odłożenie ich na kilka dni i dopiero po pewnym czasie sprawdzenie. Dzięki temu podejdziemy do tekstu z większym dystansem.
6. Przeczytaj przygotowany tekst od końca do początku
Nasz umysł lubi chodzić na skrót. Dlatego jeśli czytam „standardowo” dokonuje on pewnych uproszczeń, szczególnie jeśli dobrze znamy tekst. Czytanie od końca zmusi umysł do większej koncentracji i ułatwi znalezienie takich błędów jak: interpunkcja, podwójne lub dodatkowe słowa.
Jednym ze wspomnianych uproszczeń jest czytanie całego słowa od razu, zamiast każdej z liter po kolei. Oto dowód:
” Zdognie z najwoymszi baniadami perzporawdzomyni na Uwinetyesice Cmabrigde nie ma zenacznia kojnoleć ltier pzry zpiasie dengao sołwa. Nwajżanszie jset, aby prieszwa i otatsnia lteria błya na siwom mijsecu. Ptzosałoe mgoą być w niaedziłe i w dszalym cąigu nie pwinono to sawrztać polbemórw ze zozumierniem tksetu. Dzijee się tak datgelo, że nie czamyty wyszistkch lteir w sołwie, lcez cłae sołwa od rzau”
7. Obejrzyj cały tekst z dystansu
Na koniec spójrz na gotowy tekst całościowo. Zadaj sobie pytanie:
- czy dobrze wygląda;
- czy jeśli było 5 powodów to rzeczywiście wymienione jest 5;
- czy odnośniki działają.
Sprawdzenie tych elementów pozwoli nam się upewnić, że czytelnik zobaczy to co chcieliśmy mu pokazać.
Na koniec fajny przykład celowego wykorzystania błędów w treści reklamy: