6 przykładów wykorzystania Small Data w Marketing Automation

Analiza Big Data zdominowała bieżące rozmowy o wykorzystaniu danych w firmach. Większość zwróciła swoją uwagę na duże zbiory, szybko pojawiających się i niestandaryzowanych danych, których analiza w czasie rzeczywistym to dość abstrakcyjne i skomplikowane zjawisko. Tymczasem każda firma codziennie zbiera całkiem sporo danych z zakresu Small Data.  W tych „małych” i zdecydowanie łatwiejszych w analizie zbiorach danych tkwi regularnie nie wykorzystywany potencjał. Podpowiadamy gdzie znaleźć Small Data i jak je wykorzystać z Marketing Automation.

Na sam początek postarajmy się zdefiniować pojęcie Small Data. Czytając na ten temat trafimy na wiele różnych definicji. Jedną z nich jest definicja przygotowana przez Small Data Group:

„Small Data łączy ludzi z aktualnymi, istotnymi spostrzeżeniami (wynikającymi z Big Data i/lub innych źródeł), które są zorganizowane i opakowane. Często w wizualnej formie, tak aby były łatwo dostępne, zrozumiałe i gotowe do wykorzystania w codziennym działaniu.”

Analizując ten temat trafimy też na definicję rozróżniającą Big i Small Data. Według jednej z wielu definicji Big Data to wszystkie zbiory danych, którymi nie sposób zarządzać w tabeli. Dane takie pojawiają się bardzo często, mają różny format i mogą być na pierwszy rzut oka nie powiązane. Dlatego wymagają wykorzystania specjalnych narzędzi pozwalających na ich analizę i wyciąganie wniosków w czasie rzeczywistym.

Definicja Small Data

Analogicznie Small Data to będą dane, które spokojnie zgromadzimy i wykorzystamy przy użyciu tabeli. W ten sposób jesteśmy w stanie całkiem sprawnie analizować i opierać się o nie w codziennej pracy. Small Data to wykorzystanie różnych, często posiadanych, informacji o klientach do skuteczniejszej sprzedaży. Do danych tego typu możemy zaliczyć tak proste informacje, jak to czy dana osoba jest już klientem naszej firmy.

Potencjał Small Data

Dobrym przykładem ignorowania takich informacji jest jeden z czołowych na polskim rynku operatorów komórkowych, którego jestem klientem. I tak od wspomnianej firmy otrzymuje średnio raz w tygodniu ofertę mailową zakupu  abonamentu lub telefonu. Oczywiście otrzymuje je na adres mailowy wykorzystywany do logowania się w panelu klienta na stronie operatora, a wszystkie wiadomości mają na celu zachęcenie osób zmieniających operatora. W ten sposób raz w tygodniu otrzymuje ofertę z której nie mogę skorzystać bo wiąże mnie umowa ale mogę zobaczyć co fajnego przez to tracę. Nie potrzebujemy Big Data do prostej segmentacji naszej bazy adresowej na klientów i potencjalnych klientów. Mimo, że to tak oczywiste to nadal zdarza się, że duże poważne firmy zaniedbują tak podstawowe działanie.

W takich informacjach tkwi potencjał Small Data. Mój operator wie z jakiego telefonu korzystam, jakie połączenia wykonuje i kiedy. Posiada też informacje o wybranym przeze mnie pakiecie i umowie jaką podpisałem. Czy nie było by lepiej, gdyby podesłał mi ofertę zmiany telefonu na lepszy, tym bardziej że oglądałem interesujące mnie telefony na jego stronie WWW? Możliwość dokupienie pakietu dodatkowych usług pasujących do mnie lub rabatu za polecenie znajomym była by dla mnie ciekawsza niż oferta dla osób przenoszących numer do mojego operatora. Z jednej strony zyskał by lojalnego klienta i przy odrobinie szczęścia prawdziwego adwokata marki. Tymczasem posiadając odpowiednie informacje świadomie rezygnuje z ich wykorzystania i korzyści jakie niosą.

Działanie na takich „małych” ale bardzo ważnych informacjach pozwala wykorzystać potencjał nagromadzonych w firmie danych. Często poszukując nowych możliwości i rozwiązań zagłębiamy się w coraz bardziej skomplikowane działania. Tymczasem wiele korzyści i odpowiedzi może dać nam wykorzystanie tych najprostszych informacji  gromadzonych przez firmę. Dopiero kiedy będziemy pewni, że w sprawny sposób wykorzystujemy to co mamy. Wtedy zacznijmy planować wdrożenie Big Data.

6 przykładów wykorzystania Small Data z Marketing Automation

1. Segmentacja behawioralna potencjalnych klientów

Każda firma wykorzystująca Marketing Automation ma do dyspozycji informacje o zachowaniu osób odwiedzających stronę WWW. Wiedza o tym co oglądala dana osoba pozwala w prosty i dokładny sposób przypisać ją do danego segmentu. Od tej pory będzie mogła otrzymywać wysyłki dopasowane do jej zainteresowań.

2. Proste alerty sprzedażowe

Informacje o zachowaniu osób na stronie WWW pojawiają się w systemie w czasie rzeczywistym. Dzięki temu wiemy, że w danej chwili skorzystała z wersji demo, pobrała materiał dodatkowy lub zapoznała się z cennikiem. Takie zachowania mogą świadczyć o chęci dokonania zakupu i konieczności kontaktu ze strony sprzedawcy. Szczególnie jeśli osoby dokonujące tych zdarzeń posiadały wysoki scoring. W takiej sytuacji sprzedawcy mogą automatycznie dostawać powiadomienie o konieczności kontaktu z konkretną osobą.

3. Segmentacja na aktualnych i potencjalnych klientów

W większości wypadków prowadzimy spis osób, które stały się naszymi klientami. Ta prosta informacja pozwoli nam automatycznie podzielić bazę kontaktową na potencjalnych i aktualnych klientów. Niezależnie czy fakt zostania klientem odnotowuje system ERP czy odznaczamy go ręcznie w CRM. Podział na dwie podstawowe grupy pozwoli nam wykluczyć potencjalnych klientów z otrzymywania treści przeznaczonych tylko dla aktualnych klientów i odwrotnie.

4. Automatyczna wysyłka predefiniowanych ofert

Kolejna informacja związana z monitorowaniem i identyfikowaniem osób odwiedzających stronę WWW firmy. Jeśli przygotujemy kilka predefiniowanych ofert do poszczególnych grup produktów lub, to będziemy mogli je automatycznie wysłać do osób zainteresowanych konkretnymi grupami. Zamiast wysyłania jednej bardzo ogólnej oferty, jesteśmy w stanie przekazywać oferty odpowiadające na rzeczywiste potrzeby poszczególnych osób.. W praktyce dla osób zainteresowanych kredytami, wysyłamy ofertę kredytu, a osób zainteresowanych lokatami oczywiście lokat. Lepsze dopasowanie to wyższa skuteczność.

5. Przypomnienie o porzuconym koszyku

Kolejnym przykład wykorzystania prostej wiedzy zbieranej przez firmę. Praktycznie każde e-Commerce spotkało się z przypadkami, gdy potencjalny klient dodawał produkty do koszyka ale już go nie wykupił. Monitorując zachowanie osób odwiedzających sklep internetowy doskonale wiemy, kto nie wykupuje zapełnionego koszyka. Tylko od nas zależy czy i jak zareagujemy. Wachlarz mamy dość szeroki od prostej informacji wysłanej sms-em lub mailem po przesłanie całej zawartości koszyka drogą mailową. Tak czy inaczej uruchamiając proste przypomnienie mamy wpływ na ograniczenie ilości porzuconych koszyków.

6. Komunikacja po sprzedażowa – cross-selling i up-selling

Chwila, w której potencjalny klient dokonuje zakupu to nie koniec, a jedynie jeden z etapów naszej pracy. Gromadząc informacje dotyczące dokonywanych zakupów możemy realizować działania z zakresu cross i up-sellingu. Zależnie od sytuacji możemy automatycznie dosłać ofertę na produkt/usługę uzupełniającą dotychczasowy zakup lub zaproponować po pewnym czasie produkt/usługę o wyższym standardzie. Na przykład osoba, która wzięła kredyt na samochód na pewno będzie zainteresowana ofertą ubezpieczenia OC i jeśli ją zakupi to możemy zaoferować również ubezpieczenia NW, nieruchomości, itp.

Podsumowanie

Podsumowując Small Data, to informacje które możemy w prosty sposób analizować i wyciągać z nich wnioski potrzebne do dalszych działań lub podejmowania decyzji. Small Data to również umiejętność wykorzystania podstawowych ale bardzo ważnych informacji posiadanych przez firmę do osiągania lepszych rezultatów.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]