6 nowych trendów w analityce marketingu

business stat background60% marketerów mierzy skuteczność swoich kampanii online. Przeznaczają na to ok.  8% budżetów. Specjaliści chętnie inwestują w nowe rozwiązania, obserwują nowe możliwości monitoringu, ale widzą też ograniczenia. Czy im więcej danych posiadamy, tym więcej dostrzegamy luk, białych plamek, nieobjętych analizą? Wskazuje się przede wszystkim na potrzebę monitorowania sklepów stacjonarnych, wykorzystania usieciowionych przedmiotów (internet rzeczy) oraz bardziej precyzyjnej analityki zachowań na www. Zobacz, w jakim kierunku zmierza analityka marketingu.

1 Rosnąca przepaść

Econsultancy zaobserwowało ciekawą prawidłowość: firmy, które w 2012 używały stosunkowo dużej ilości narzędzi z zakresu technologii marketingu, dziś używają ich o 10% więcej, zaś ci, którzy przedtem używali ich niewiele, dziś używają jeszcze mniej (spadek o 8%). Oznacza to, że przepaść między firmami, które korzystają z takich rozwiązań, a tymi, które tego nie robią, powiększa się.

2 Pomiar uwagi: attention metrics

Marketerzy dostrzegają, że badanie kliknięć na stronie internetowej wciąż mówi nam zbyt mało o zachowaniu użytkownika na niej. Powstają w związku z tym bardziej zaawansowane rozwiązania, np. SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI – web beacon monitorujący, jak użytkownik przewija stronę, jak daleko ją zescrollował, czy zobaczył dany formularz czy zdjęcie.

Inny pomysł polega na stworzeniu narzędzi do mierzenia uwagi: co przykuwa uwagę klienta? Wydaje się, że uwagę trudno zmierzyć i przełożyć na dane, ale Mark Yackanich znalazł na to sposób, oparty m.in.: o analizę długości życia oraz oglądalności treści oraz części materiału, jaka została przyswojona, w zestawieniu z danymi behawioralnymi.

3 Sklepy stacjonarne: Beacony

Coraz więcej marketerów widzi tez potrzebę synergii między danymi z online i z offline. Jeśli klient czyta o naszym produkcie online, a potem kupuje go w sklepie stacjonarnym, brakuje nam w analityce kluczowej informacji o jego decyzji. Na te trudności odpowiadają rozwiązania mobilne: aplikacje i beacony. Rozmieszczone w sklepach stacjonarnych beacony pozwalają na monitoring zachowań klientów i połączenie tych informacji z danymi, które zgromadziliśmy z analityki zachowań online. Wiedzę tę możemy wykorzystać zarówno do uzupełnienia profilu klienta czy automatycznej komunikacji, jak i przekazać ją sprzedawcom w czasie rzeczywistym – dzięki temu będą potrafili lepiej doradzić danemu klientowi i dobrać produkty komplementarne.

4 Google Analytics dla sklepów stacjonarnych?

Poznańskie Lab4Motion oferuje pasywą metodę badania zachowań klientów w sklepie fizycznym – to niczym Google Analytics w realu. Kamery rejestrują ruchy klientów i sprzedawców, a na tej podstawie za pomocą map ciepła wylicza się, jakie miejsca w sklepie są najczęściej uczęszczane, gdzie jest tłok, a które są niezagospodarowane, ile czasu spędzają klienci w poszczególnych obszarach. To kolejna realizacja trendu szukania dobrych metod dla analityki w sklepach fizycznych.

5 Urządzenia mobilne

Jedynie 12% firm potrafi monitorować zachowanie użytkownika na różnych urządzeniach, a 7% deklaruje, że rozumie odmienność i specyfikę korzystania z poszczególnych urządzeń. Dane zawarte w smartfonach i tabletach naszych klientów wciąż pozostają kopalnia nieodkrytej wiedzy, choć istnieją rozwiązania monitoringu zachowania klientów w aplikacjach.

6 Internet rzeczy

Chcemy zbierać więcej danych, a nasi klienci chcą nam ich dostarczać. Według raportu Accenture z 2014 roku 32% klientów  chętnie przekazałoby swoje dane dostawcy usług czy produktów, jeśli mieliby pewność, że tylko on będzie z nich korzystał; kolejne 38% przekazałałoby je „raczej chętnie”. Oznacza to, że świadomi klienci będą traktować swoje dane jako walutę – wymieniają je na wygodę otrzymywania dopasowanych ofert czy zniżki.

Nowe możliwości w tym zakresie oferują sprytne przedmioty (smart objects) – podłączone do sieci sprzęty AGD, samochody, przedmioty codziennego użytku jak szczoteczki do zębów, a także wearables.

(przeczytaj naszego ebooka Internet of Things dla marketerów)

Mówiąc krótko: marketerzy szukają kolejnych obszarów, które mogliby monitorować, mierzyć i analizować. Jednak największym wyzwaniem pozostaje integracja danych z wielu źródeł.

Wykorzystujesz któreś z tych rozwiązań już teraz?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]