Dzisiaj wszystko toczy się wokół klienta, jego potrzeb i sposobu w jaki chce kupować. Dlatego bardzo ważnej staje się dokładne poznanie potencjalnych klientów. Prawidłowe zrozumienie konsumenta pozwala tak przygotować proces marketingowo-sprzedażowy, żeby naprawdę prowadził go do decyzji zakupowej. Marketingsherpa zdecydowało się sprawdzić w jaki sposób firmy uczą się swoich konsumentów.
W swoim badaniu Marketinsherpa zadało bardzo proste pytanie: „Które z wymienionych metod są wykorzystywana przez Twoją firmę, w celu poznania konsumentów”? Wyniki badania w tabeli poniżej.
Najpopularniejsze okazało się wykorzystanie wewnętrznych danych i przeprowadzanie testów A/B opartych na zmianie jednego tylko czynnika. Odpowiednio 69% i 59% ankietowanych zaznaczyło taką opcję. Co to oznacza w odniesieniu do Marketing Automation? Jeśli wykorzystujemy system tego typu to oprócz klasycznych danych ilościowych na temat ruchu użytkowników na stronie WWW (Google Analytics) lub otwarć i kliknięć z e-Mail Marketingu. Dostajemy dane jakościowe. Każda wizyta na naszej stronie WWW, otwarcie lub kliknięcie wiadomości e-mail, pobranie materiału dodatkowego czy interakcja z social media są identyfikowane i przypisywane do konkretnej osoby. Przez co informacje o potencjalnych klientach mamy dużo dokładniejsze. Wewnątrz systemu SALESmanago Marketing Automation powstaje profil każdego zidentyfikowanego potencjalnego i aktualnego klienta, składa się on z danych behawioralnych(zachowanie) i transakcyjnych(historia zakupów). Analizując takie profile możemy dokładnie dowiedzieć się kim są nasi potencjalni klienci i jakie mają wobec nas oczekiwania. Łącząc te dane z testami A/B (dostępne w Marketing Automation) sprawdzamy dokładnie co i jak działa na każdego z konsumentów i jak zmienia ich zachowanie.
Wykorzystaj dane i dowiedz się co będzie jutro!
Analizując dane łatwo jest określić co się stało i dlaczego. Trudniejsze zadanie to próba określenia co się stanie w przyszłości. Dzięki Marketing Automation i możliwości analizy zachowania klientów i dokonywanych przez nich zakupów. Jesteśmy w stanie określać co może wydarzyć się niebawem. Prostym przykładem jest wykrycie okresowości w zakupach. Często kupowane przez nas produkty mają określoną żywotność i wymagają wymiany lub uzupełnienia elementów eksploatacyjnych. W takiej sytuacji możemy automatycznie reagować zanim jeszcze dana rzecz będzie wymagała zakupu i przekazać konsumentowi odpowiednią ofertę.
Proces poznawania klientów nigdy się nie kończy
Zachowanie klientów zmienia się w czasie, coś co działało wczoraj, nie koniecznie będzie działać jutro. Dlatego proces testowania i poznawania klientów jest ciągły. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego narzędzia. Systemy Marketing Automation identyfikują i monitorują zachowanie kontaktów cały czas, dzięki czemu na bieżąco aktualizują ich profile i mogą automatycznie reagować na zmianę lub nowe zachowanie uruchamiając odpowiednią akcję marketingową lub sprzedażową. Dzięki czemu wyniki analizy zbieranych informacji możemy praktycznie natychmiast zamienić na konkretne działania.