5 niedrogich i skutecznych kampanii marketingowych (przykłady).

Czy napięty budżet uniemożliwia przygotowanie świetnej kampanii? Czy też przeciwnie  – brak środków wzmaga kreatywność? Ograniczenia finansowe często wymagają przekroczenia standardów komunikacji marketingowej i podjęcia ryzyka. Poniżej przedstawiamy 5 przykładów niecodziennych, pomysłowych i niedrogich działań, które odniosły spektakularny sukces – nie tylko jako treści wirusowe, ale także jako narzędzia generowania zysku.

 

Miesiąc w Muzeum, czyli jak urządzić konkurs

 

Case: „Przyciągnięcie młodzieży do muzeum”: to nie brzmi jak projekt, który uwzględnia nowatorskie pomysły marketingowe. A jednak!

Muzeum Nauki i Techniki w Chicago ogłosiło konkurs, w którym nagrodą było spędzenie miesiąca w muzeum – jak w pokoju hotelowym. Osoba, która napisała najciekawszy esej miała zamieszkać w muzeum i relacjonować to doświadczenie w social media. Chętnych na tę niecodzienną przygodę w pierwszej edycji konkursu w 2011 znalazło się ponad 1500, a proces wyłaniania zwycięzcy zaangażował ponad 400 blogów i podwoił ilość fanów muzeum na Facebooku.

 

Pomysł: Przykład muzeum pokazuje, w jaki sposób należy organizować konkursy.

– Proces zdobywania nagrody musi być równie ważny jak sama nagroda – angażujący i atrakcyjny.

– Nagroda musi być związana bezpośrednio z Twoją ofertą.

– Wykorzystaj zasoby, które masz. Pomyśl, co niezwykłego możesz zaoferować, a nigdy przedtem nie pomyślałeś o tym, jako o zasobie. Kontakty z ciekawymi ekspertami, z którymi możesz urządzić warsztaty? Niezwykle położone biuro? Twoje produkty da się wykorzystać w nieoczekiwany sposób? Wysil wyobraźnię i rozejrzyj się wokół siebie raz jeszcze!

W samolocie konkurencji

 

Case: Przewoźnik samolotowy Germanwings konkuruje z innym tanim przewoźnikiem, Ryanairem i zdecydował się na agresywną kampanię: do samolotów konkurencji wsadzono pasażerów, którzy z nagrywali i komentowali warunki panujące u innego przewoźnika. Na konieczność płacenia za toaletę czy walkę pasażerów o miejsca reagowano zabawnymi planszami („Powyglądam sobie przez okno. Przynajmniej to jest za darmo”). Filmiki zyskały ogromną popularność wśród internautów.

 

Pomysł: Zaczepianie konkurencji to miecz obosieczny i zawsze budzi wiele kontrowersji. To właśnie stanowi jego największą siłę: pobudza do dyskusji, wywołuje sprzeczne opinie, generuje emocje. W każdym budzi się ekspert ds. marketingu, który musi koniecznie zająć stanowisko.

 

Buzz może stać się świetnym wehikułem dla marki – o ile jesteś pewien, że potrafisz go wykorzystać i moderowacć w taki sposób, by rozmowa o kampanii nie przyćmiła samego produktu. I o ile jesteś gotów na odwet konkurencji.

 

Sobota dla małego biznesu

 

Case: American Express promuje swoją markę przy pomocy idei zakupów lokalnych – ruchu wspierania nie wielkich koncernów, ale mniejszych przedsiębiorców. Protegowanie małego biznesu zaowocowało akcją Small Business Saturday. To coroczna impreza, podczas której uczestnicy chwalą się w mediach społecznościowych zakupami u małych przedsiębiorców za pomocą hasztagów, a ci mają okazję się zaprezentować.

 

Pomysł: Zacznij myślenie od innej strony – nie od Twojego produktu, ale od Twoich realnych klientów. Kim oni są? Czego potrzebują? W jaki sposób możesz ich wesprzeć? Postaraj się zobaczyć ich motywacje i wykorzystaj swój marketingowy budżet na zrobienie dla nich czegoś dobrego. (Pomóc Ci w tym może stworzenie Buyer Persona – tu znajdziesz nasz darmowy ebook na ten temat).

Akcje takie jak ta można z powodzeniem zrobić na mniejszą skalę, zyskując sporo earned media – rozgłosu, za który nie musisz płacić.

 

Nie masz budżetu, musisz znaleźć odwagę

 

Case: Aby zdobyć klientów, Michael Dubin, założyciel Dollar Shave Club, postanowił po prostu z właściwą sobie swadą opowiedzieć o oferowanym produkcie (tanie żyletki dostarczane co miesiąc do subskrybenta). Film zatytułowany wymownie  “Our Blades are F***ing Great” kosztował 4,500 dolarów i odnotował:

– ponad 18 milionów wyświetleń na YouTube.

– 200 tysięcy udostępnień na Facebooku, ponad 80 tysięcy komentarzy i 1 100 000 lajków

 

Pomysł: Czasem wystarczy prostota i gotowość do złamania konwenansów. Sukces Dubina polegał na zlekceważeniu tradycyjnych zasad mówienia o produkcie i odwołaniu się do bezpośredniej komunikacji: oglądając film, czujemy, jakbyśmy rozmawiali z zabawnym kumplem.

Tego typu kampanie wymagają spełnienia dwóch warunków: po pierwsze, odpowiedniego produktu (trudno wyobrażać sobie skuteczność takiego podejścia w B2B) oraz wrodzonej, naturalnej charyzmy. To coś, co trudno zagrać lub udać. Jeśli widzisz taki potencjał w swoich pracownikach lub w sobie – rozważ tę opcję!

 

Dziel poczucie humoru swoich klientów

 

Case: Browar Samuel Adams postanowił wykorzystać Prima Aprilis do działań promocyjnych. Wypuścili na YouTube film opowiadający o wprowadzeniu piwa gazowanego helem. Bohaterowie „reklamy” cieniutkimi głosikami opowiadali o tym, jak dzięki helowi piwo przekształca się w super-płyn.

Pomysł: Ponownie koszty produkcji filmu okazały się nieproporcjonalnie niskie w porównaniu do rozgłosu, jaki zyskał ten szalony pomysł, budząc spekulacje, czy takie piwo jest w ogóle możliwe do otrzymania. Kluczem do sukcesu była gotowość do żartowania, budowania więzi przez śmiech.

Nie trzeba wielkich środków

 

Aby stworzyć świetną kampanię, nie potrzebujesz wielkiego budżetu. Wykorzystując w mniej konwencjonalny sposób posiadane już zasoby oraz skupiając się na potrzebach konkretnych klientów, możesz osiągnąć rewelacyjne wyniki! Ważna jest tu również odwaga – by się wyróżnić i skupić uwagę bez wielkich nakładów finansowych, musisz zrobić coś nieco szalonego. Jak widać, świetnym wehikułem dla takich projektów są media społecznościowe, które uwielbiają autentyczne, zuchwałe i niekonwencjonalne treści. Odważysz się?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.