Badania przeprowadzone przez Marketing Sherpa jasno wskazują, że korespondencja e-Mail jest najczęściej monitorowany i wykorzystywanym kanałem przez marketingowców, co potwierdziło 67% respondentów badania. Jednakże, żeby nasze kampanie były skuteczne musimy zdecydować jakie parametry wysyłki należy śledzić i jak pozyskana wiedza powinna wpływać na kształt kolejnych działań.
Oczywiście, najczęściej monitorowanymi parametrami są kliknięcia i otwarcia wiadomości. Niestety, nie oddają one w pełni skuteczności naszych działań. Pojawia się pytanie: Jak mierzone kliknięcia i otwarcia wpływają na wielkość sprzedaży lub czy wpływają na treści zawarte w następnych wysyłkach? Na to pytanie odpowiadają skutecznie systemy Marketing Automation. To dzięki nim możemy dokładnie połączyć potencjalnego klienta z serią działań i ich efektem. Dodatkowo bardzo ważnym jest, aby stale analizować posiadane dane i na ich podstawie realizować kolejne działania. Dlatego też, przedstawiamy 4 proste sposoby, które szybko powinny zwiększyć skuteczność działań eMail Marketingowych:
1. Zastosowanie oprogramowania, które pozwoli Ci łatwo mierzyć parametry wysyłek i analizować dane;
Posiadanie odpowiedniego narzędzia pozwalającego na poprawne określenie parametrów wysyłki jest ekstremalnie ważne dla udoskonalenia procesu. Dane jakie będą potrzebne na rzecz optymalizacji działań eMail Marketingowych to: OR, CTR oraz historia kliknięć i otwarć wiadomość e-mail. Dla przykładu w systemie SALESmanago dane prezentowane są w następujący sposób:
Po pierwsze podstawowe statystyki
Po drugie historia otwarć i kliknięć
Dodatkowo podział kliknięć na linki z listą osób, które je kliknęły
Jeśli posiadamy takie podstawowe wiadomości o wysyłce, to możemy zacząć optymalizować nasze działania. Więcej na temat udoskonalania eMail Marketingu, dzięki Marketing Automation można przeczytać tutaj.
2. Testowanie wszelkich wysyłek;
Podawanie wszystkich wysyłek testowaniu powinno stać się częścią codziennej pracy. Testowanie wiadomości pod kątem filtrów spamowych, czasu wysyłki, wyglądu graficznego, czy też testy A/B powinny być tak oczywiste jak ustawienie tematu wiadomości. Dzięki temu z biegiem czasu uda się określić najważniejsze parametry do testowania oraz dokładnie dowiedzieć się co, kiedy i w jakiej formie wysyłać.
Przykładowy test wiadomości pod kątem filtrów spamowych w systemie SALESmanago
3. Podejmowanie decyzji i dokonywanie modyfikacji zawsze w oparciu o dane.
Skoro gromadzisz duże ilości danych to nie pozwól aby były one marnotrawione. Nie ma chyba nic gorszego niż świadoma rezygnacja z danych i działanie po omacku. Tym bardziej, że podejmowanie kolejnych działań w oparciu o już pozyskane informacje pozwala osiągać dużo lepsze rezultaty. Korzystając ze statystyk już zrealizowanych kampanii dużo łatwiej jest wybrać najefektywniejsze treści i metody ich dostarczenia. Podejmowanie decyzji w oparciu o konkretne dane powinno być fundamentalną zasadą dokonywania zmian lub tworzenia nowych procesów. Wpływ działania na podstawie zgromadzonych danych docenił raport firmy Lenskold Group, więcej informacji tutaj.
4. Określenie własnych optymalnych parametrów dla wysyłek.
Opracowanie własnych docelowych parametrów wysyłek jest bardzo ważne. Pamiętajmy, że każda firma jest inna i działa w odmiennych realiach. Dlatego też ciężko jest mówić o uniwersalnym prawidłowym wskaźniku OR czy CTR. W tworzeniu standardów, dla realizowanych kampanii, należy również uwzględnić takie czynniki jak sezonowe zmiany lub duże wydarzenia branżowe. W sytuacji idealnej znajdziesz wskaźnik, który obiektywnie powie Ci jak dobra była Twoja kampania, a będzie Ci on potrzebny, aby stale monitorować poziom prowadzonych działań
Wymienione sposoby, to oczywiście pierwsze kroki, od których powinno się zacząć doskonalenie swoich działań. Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie wszystkich dostępnych możliwości, to możesz liczyć na znaczny wzrost skuteczności kampanii e-Mail Marketingowych.