33 darmowe źródła wiedzy dla marketerów (sprawdzone!)

Closed book and loupe on it.Marketerzy muszą radzić sobie z ogromną ilością wiedzy: ciągle się kształcić, ale i starannie oddzielać wartościowe źródła wiedzy od plew. Skąd czerpać naprawdę instruktywne i inspirujące informacje?

Jeśli też zmagacie się z tym problemem, przygotowaliśmy listę najlepszych darmowych źródeł wiedzy dla marketerów (czasem wymagana rejestracja). Aby ułatwić poszukiwania, podzieliliśmy źródła tematycznie i uwzględniliśmy różne formy edukacyjnych treści: teksty (posty, ebooki), webinary, filmy, dzięki czemu bez kłopotu znajdziecie nie tylko interesujący Was obszar, ale i najlepiej przyswajalną formę podawczą.

Większość z nich jest po angielsku, jednak zawarliśmy też kilka polskich stron, o których warto pamiętać.

Podstawy digital marketingu

Practical Ecommerce: wszystko o zarządzaniu i promowaniu ecommerce, w tekstach i webinarach. Bardzo konkretne i precyzyjne.

Alison: na Alison nauczysz się wszystkiego: od jogi po niemiecki. Między jednym a drugim zalicz kursy z marketingu. Forma wideo, wymagana rejestracja. Nierzadko są to nagrania kursów akademickich.


Stwórz z nami Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka


Udemy: są tu kursy darmowe i płatne, możesz przefiltrować po dziale i cenie, by wygodnie znaleźć to, co Cię interesuje (wyszukaliśmy dla Ciebie 65 darmowych o marketingu –  w linku). Istnieje także polski serwis działający na podobnej zasadzie – Infolia.

Coursera: działa podobnie. Ucz się wszystkiego, w tym marketingu, za darmo. Każdy kurs jest świetnie opracowany – sylabusy, bibliografia, etc.

Podcasty od American Marketing Association: sporo zróżnicowanych materiałów i szerokie spektrum tematów. Jeśli szukasz czegoś do słuchania w trakcie biegania, tu na pewno coś znajdziesz.

Stanford – kursy przedsiębiorczości: Uniwersytet Stanforda ma zachwycającą ofertę kursów on-line – odsyłamy w linku do „kącika przedsiębiorcy”, ale i inne materiały robią wrażenie. Profesjonalizm, ekspercka wiedza i świetna forma.

Content marketing, Copywriting

Copyblogger: artykuły, ebooki o webinary, kompleksowo podejmujące tematykę pisania w internecie. Dowiesz się wszystkiego: od tego, jak poprawić swój styl po optymalizację pod wyszukiwarki. Jeśli chcesz więc popracować nad swoim piórem (swoją klawiaturą?), zakop się w ich materiałach. Znajdziesz tam coś dla siebie, niezależnie od tego, czy jesteś początkującym adeptem marketingu treści czy mistrzem copywritingu.  Wymaga rejestracji.

Content Marketing Institute: instytut oferuje dużo analiz, raportów oraz konkretnych porad i obejmują całe spektrum działań związanych z tworzeniem treści. Artykuły, webinary, podcasty, eventy (te ostatnie już płatne).

Po polsku:

Content King: o pisaniu w internecie, social media i ogólnie marketingu digital.

Social media

Blogów i portali o tej tematyce jest naprawdę sporo! My polecamy Wam serdecznie szczególnie dwa, najbardziej klasyczne:

Razor Social

Social Media Examiner

Po polsku:

Why so social: dużo konkretów, zawsze aktualnie i w punkt.

Social Press: obszernie, wyczerpująco, z dużym naciskiem na praktyczne zastosowanie narzędzi.

Pijaru Koksu: świetne pióro, spore doświadczenie, imponująca wiedza. Konkrety i inspiracje, a do tego regularne podsumowania tygodnia, więc nic Wam nie umknie.

Trendy, inspiracje

Trendwatching: raporty o najnowszych trendach – wyczerpujące, oparte na profesjonalnie prowadzonych badaniach, wskazujące najnowsze zjawiska. My zainspirowaliśmy się jednym z nich we wpisie o konsumpcji postdemograficznej. Przydatne, gdy chcesz zyskać szerszą perspektywę. Pobranie raportu wymaga rejestracji.

Alexis Madrigal: codzienny newsletter z  porcją ok. 5 dobrych linków o technologiach, innowacjach i komunikacji. Lubimy, bo newlsetter jest minimalistyczny i czysty, niezawalony linkami czy banerami. Poznaliśmy dzięki spotkaniu z Lisą Nirell i bardzo polubiliśmy.

Seth Godin: dla jednych guru, dla innych Paulo Coelho marketingu. Pisze krótkie, aforystyczne wpisy, codziennie. Można dostawać je przez newsletter. Jeśli Was przekona Seth, znajdziecie bez problemu jego książki bądź płatne kursy online.

MIT Technology Review: blog MIT o innowacjach technologicznych.

Fast Company: dużo tekstów o nowych biznesach (w tym ekscentrycznych, jak koszulki z materiału, który się nie brudzi albo pisanie poezji na eventach za pieniądze). Masa pomysłów i inspiracji.

Podcast Freekonomii: pokochaliśmy.

TED Talks: przedstawiać nie trzeba. W linku te dotyczące marketingu.

Po polsku:

Paweł Tkaczyk: blog o opowiadaniu historii – inspirujący, ekspercki i pięknie napisany.

Marketing przy kawie: marketingowe newsy, analizy i case studies.

Dane, statystyki, raporty, analizy

Marketing Profs: łączą analizy z perspektywą praktycznych zastosowań.

Marketing Sherpa: szeroki zakres badań, niektóre materiały (w tym kursy online) płatne.

Econsultancy: wszystko, co powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmy w sieci.

Know This: kejsy, analizy, kursy, słowniczek… Róg obfitości!

Technologia marketingu i analityka

Datafloq: agregat wiedzy o big data – dobre, wartościowe posty oraz płatny kurs online.

KISSmetrics: blog o analityce marketingu. Gęste, pisane przez praktyków. Choć to blog firmowy, spodziewajcie się najwyższej jakości!

Marketing Tech Blog: dużo newsów, głównie teksty. Zwróćcie uwagę na fajne recenzje różnych narzędzi, w tym darmowych.

ChiefMarTec: Scott Brinker wyczerpująco o tym, jak technologia zmienia marketing. Ma bardziej eksperckie, naukowe podejście, więc znajdziecie tu insighty, prognozy, analizy najwyższej próby.

Po polsku:

Marketing Automation blog: zaglądajcie też do nas :)

 

Dorzucajcie swoje typy w komentarzach: gdzie zaglądać po soczystą wiedzę?

Przeczytaj tez nas post 42 darmowe narzędzia dla marketerów

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]