Marketerzy muszą radzić sobie z ogromną ilością wiedzy: ciągle się kształcić, ale i starannie oddzielać wartościowe źródła wiedzy od plew. Skąd czerpać naprawdę instruktywne i inspirujące informacje?
Jeśli też zmagacie się z tym problemem, przygotowaliśmy listę najlepszych darmowych źródeł wiedzy dla marketerów (czasem wymagana rejestracja). Aby ułatwić poszukiwania, podzieliliśmy źródła tematycznie i uwzględniliśmy różne formy edukacyjnych treści: teksty (posty, ebooki), webinary, filmy, dzięki czemu bez kłopotu znajdziecie nie tylko interesujący Was obszar, ale i najlepiej przyswajalną formę podawczą.
Większość z nich jest po angielsku, jednak zawarliśmy też kilka polskich stron, o których warto pamiętać.
Podstawy digital marketingu
Practical Ecommerce: wszystko o zarządzaniu i promowaniu ecommerce, w tekstach i webinarach. Bardzo konkretne i precyzyjne.
Alison: na Alison nauczysz się wszystkiego: od jogi po niemiecki. Między jednym a drugim zalicz kursy z marketingu. Forma wideo, wymagana rejestracja. Nierzadko są to nagrania kursów akademickich.
Stwórz z nami Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka
Udemy: są tu kursy darmowe i płatne, możesz przefiltrować po dziale i cenie, by wygodnie znaleźć to, co Cię interesuje (wyszukaliśmy dla Ciebie 65 darmowych o marketingu – w linku). Istnieje także polski serwis działający na podobnej zasadzie – Infolia.
Coursera: działa podobnie. Ucz się wszystkiego, w tym marketingu, za darmo. Każdy kurs jest świetnie opracowany – sylabusy, bibliografia, etc.
Podcasty od American Marketing Association: sporo zróżnicowanych materiałów i szerokie spektrum tematów. Jeśli szukasz czegoś do słuchania w trakcie biegania, tu na pewno coś znajdziesz.
Stanford – kursy przedsiębiorczości: Uniwersytet Stanforda ma zachwycającą ofertę kursów on-line – odsyłamy w linku do „kącika przedsiębiorcy”, ale i inne materiały robią wrażenie. Profesjonalizm, ekspercka wiedza i świetna forma.
Content marketing, Copywriting
Copyblogger: artykuły, ebooki o webinary, kompleksowo podejmujące tematykę pisania w internecie. Dowiesz się wszystkiego: od tego, jak poprawić swój styl po optymalizację pod wyszukiwarki. Jeśli chcesz więc popracować nad swoim piórem (swoją klawiaturą?), zakop się w ich materiałach. Znajdziesz tam coś dla siebie, niezależnie od tego, czy jesteś początkującym adeptem marketingu treści czy mistrzem copywritingu. Wymaga rejestracji.
Content Marketing Institute: instytut oferuje dużo analiz, raportów oraz konkretnych porad i obejmują całe spektrum działań związanych z tworzeniem treści. Artykuły, webinary, podcasty, eventy (te ostatnie już płatne).
Po polsku:
Content King: o pisaniu w internecie, social media i ogólnie marketingu digital.
Social media
Blogów i portali o tej tematyce jest naprawdę sporo! My polecamy Wam serdecznie szczególnie dwa, najbardziej klasyczne:
Po polsku:
Why so social: dużo konkretów, zawsze aktualnie i w punkt.
Social Press: obszernie, wyczerpująco, z dużym naciskiem na praktyczne zastosowanie narzędzi.
Pijaru Koksu: świetne pióro, spore doświadczenie, imponująca wiedza. Konkrety i inspiracje, a do tego regularne podsumowania tygodnia, więc nic Wam nie umknie.
Trendy, inspiracje
Trendwatching: raporty o najnowszych trendach – wyczerpujące, oparte na profesjonalnie prowadzonych badaniach, wskazujące najnowsze zjawiska. My zainspirowaliśmy się jednym z nich we wpisie o konsumpcji postdemograficznej. Przydatne, gdy chcesz zyskać szerszą perspektywę. Pobranie raportu wymaga rejestracji.
Alexis Madrigal: codzienny newsletter z porcją ok. 5 dobrych linków o technologiach, innowacjach i komunikacji. Lubimy, bo newlsetter jest minimalistyczny i czysty, niezawalony linkami czy banerami. Poznaliśmy dzięki spotkaniu z Lisą Nirell i bardzo polubiliśmy.
Seth Godin: dla jednych guru, dla innych Paulo Coelho marketingu. Pisze krótkie, aforystyczne wpisy, codziennie. Można dostawać je przez newsletter. Jeśli Was przekona Seth, znajdziecie bez problemu jego książki bądź płatne kursy online.
MIT Technology Review: blog MIT o innowacjach technologicznych.
Fast Company: dużo tekstów o nowych biznesach (w tym ekscentrycznych, jak koszulki z materiału, który się nie brudzi albo pisanie poezji na eventach za pieniądze). Masa pomysłów i inspiracji.
Podcast Freekonomii: pokochaliśmy.
TED Talks: przedstawiać nie trzeba. W linku te dotyczące marketingu.
Po polsku:
Paweł Tkaczyk: blog o opowiadaniu historii – inspirujący, ekspercki i pięknie napisany.
Marketing przy kawie: marketingowe newsy, analizy i case studies.
Dane, statystyki, raporty, analizy
Marketing Profs: łączą analizy z perspektywą praktycznych zastosowań.
Marketing Sherpa: szeroki zakres badań, niektóre materiały (w tym kursy online) płatne.
Econsultancy: wszystko, co powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmy w sieci.
Know This: kejsy, analizy, kursy, słowniczek… Róg obfitości!
Technologia marketingu i analityka
Datafloq: agregat wiedzy o big data – dobre, wartościowe posty oraz płatny kurs online.
KISSmetrics: blog o analityce marketingu. Gęste, pisane przez praktyków. Choć to blog firmowy, spodziewajcie się najwyższej jakości!
Marketing Tech Blog: dużo newsów, głównie teksty. Zwróćcie uwagę na fajne recenzje różnych narzędzi, w tym darmowych.
ChiefMarTec: Scott Brinker wyczerpująco o tym, jak technologia zmienia marketing. Ma bardziej eksperckie, naukowe podejście, więc znajdziecie tu insighty, prognozy, analizy najwyższej próby.
Po polsku:
Marketing Automation blog: zaglądajcie też do nas :)
Dorzucajcie swoje typy w komentarzach: gdzie zaglądać po soczystą wiedzę?
Przeczytaj tez nas post 42 darmowe narzędzia dla marketerów