3 sposoby na online-offline gap. Pokonaj efekt ROPO

Wyobrażasz sobie zakupy bez smartfona?

Wyobrażasz sobie zakupy bez smartfona?

W zeszłym tygodniu podsłuchałam klientkę w sklepie odzieżowym. Przymierzała nieskończone ilości sukienek, bluzek i spodni. Wokół niej uwijała się sprzedawczyni: donosiła kolejne ciuchy, zabierała poprzednie, doradzała, podpowiadała pasujące akcesoria. W końcu klientka spojrzała w lustro z zadowoleniem. Na twarzy sprzedawczyni odmalowała się ulga: więc jednak wysiłek się opłacił! „Zapraszam do kasy”, powiedziała z radością.

Na to klientka wybuchła szczerym śmiechem. „Chyba pani żartuje”, powiedziała. „Nie dam tyle za sukienkę! Za miesiąc to przecenicie i kupię to u was w sklepie internetowym za pół ceny. Teraz widzę przynajmniej, że mi w niej do twarzy”.

Sprzedawczyni próbowała polemizować: sukienka może się szybko sprzedać, dużo kobiet ją kupuje, ale klientka pozostała niewzruszona – miała swoje sprawdzone sposoby na zdobywanie świetnych ciuchów w rozsądnej cenie. Jednym z nich była oscylacja między sklepami online i offline.  

Dzisiaj nie ma już sklepów stacjonarnych. Nie ma też ecommerce. Pozostało to, co pomiędzy. Dzięki łatwemu, mobilnemu dostępowi do sieci współcześni konsumenci podróżują między online a offline w poszukiwaniu najlepszych ofert. Robią research produktów w sieci, by potem kupić je w sklepie stacjonarnym, albo wybierają się do sklepu fizycznego,  żeby przymierzyć produkt czy zobaczyć go na żywo, a potem szukają najlepszej ceny online.

Dlatego właśnie powinieneś działać na przecięciu kanałów i zintegrować je, by dostarczyć niezwykłe i spójne doświadczenie.


10 Sposobów na Omnichannel Marketing. Pobierz darmowego ebooka


 

Ten nawyk klientów nazywa się ROPO (skrót od research online, purchase offline) lub Showrooming (czyli odwrócone ROPO, gdy zaczynamy w sklepach stacjonarnych, by zakończyć zakup online). Nie chodzi jednak o etykiety, ale o pytanie: jak marketerzy powinni odpowiedzieć na tę zmianę? Stawia ona przed ecommerce poważne wyzwania:

– utrzymanie spójności komunikacji i marki

– zbieranie kompletnych danych użytkownika, by pozyskać wiarygodną analitykę zachowania

– zwiększenie sprzedaży.

Przyjrzyjmy się teraz kilku przykładom.

 

Aplikacja mobilna (Sephora)

Kosmetyczny gigant Sephora rozumie, jak ich klientki robią zakupy: chcą zarówno przetestować produkt (powąchać, rozsmarować, zbadać kolor, zapach czy konsystencję) oraz zrobić tradycyjny research (zerknąć na skład oraz opinie innych użytkowniczek). Dlatego stworzyła aplikację mobilną. Klientki korzystają z niej w sklepie stacjonarnym, żeby znaleźć dodatkowe informacje o kosmetykach.

Ostatnio marka wprowadziła nowy dodatek do apki: użytkowniczka może przetestować kolor szminki gdziekolwiek jest: aplikacja wykorzystuje aparat wbudowany w urządzenie, by zmapować usta i nakłada na nie wybrany kolor z puli.

Co ciekawe, Sephora stosunkowo późno zainteresowała się kanałem mobilnym (jak zauważa Gisele Abramovich), jednak wykorzystuje go bardzo sprawnie. Przyczyna? Zrozumienie, że podróż zakupowa klientek jest nielinearna.

 

Aplikacja online (VOX)

Firma Meble VOX chciała zachęcić osoby odwiedzające stronę www do uczestnictwa w konsultacjach w sklepach stacjonarnych. By to osiągnąć, stworzono aplikację VOXBOX, w której użytkownik może zaprojektować dla siebie meble. Dzięki integracji z SALESmanago Marketing Automation po stworzeniu projektu użytkownik otrzymuje emaila z kreacją oraz zaproszeniem na konsultację w salonie. Aplikacja umożliwia też umówienie wizyty.

Projekt z aplikacji przesyłany jest również do salonu, gdzie otrzymują go konsultanci – to znacznie podnosi jakość spotkań z klientem, ponieważ pracownik sklepu dokładnie wie, czego dany klient poszukuje. Sprzedawca pracuje więc z klientem na przygotowanym wstępnym projekcie, co zwiększa prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji.

Takie rozwiązanie wybrano przede wszystkim po to, by dopasować tempo podróży zakupowej do każdego klienta indywidualnie. Użytkownik projektuje sobie meble we własnym rytmie, a kiedy jest gotowy, dostaje zaproszenie na konsultacje z ekspertem, który pomoże wcielić pomysł w życie.

Dowiedz się więcej – zobacz case study.

 

Beacony (Kung Fu Panda)

Według danych Business Insider, w 2014 zaledwie 3% firm monitorowało zachowanie klientów offline, ale aż 72% ankietowanych deklaruje, że zacznie to robić w przeciągu najbliższych 5 lat.  

Co to jest beacon? To małe urządzenie, które działa na energooszczędnym BLE (Bluetooth Low Energy). Beacony umieszczasz w różnych punktach swojego sklepu stacjonarnego czy salonu, one zaś komunikują się z aplikacją mobilną na urządzeniu klienta, wysyłając dane o swoim położeniu, sile sygnału oraz inne informacje.  

W porównaniu do kampanii opartych tylko na aplikacjach mobilnych, beacony pozwalają w bardziej precyzyjny sposób określić lokalizację klientów. Dzięki temu wiesz, jakie rejony sklepu odwiedził klient, a nawet jakie produkty przyciągnęły jego szczególną uwagę.

Wykorzystując beacony połączone z aplikację możesz monitorować zachowanie offline, połączyć tę wiedzę z profilem klienta (zbudowanym na podstawie jego wizyt online) i wysłać spersonalizowane wiadomości w trybie 1-do-1. Możesz też zbudować na tej bazie niesamowitą kampanię grywalizacyjną.

Według Internet Advertising Bureau 66% marketerów zgadza się, że reklamy oparte na lokalizacji są „najbardziej ekscytującą” opcją mobile markeitngu w 2016 i wiele z nich decyduje się na wdrożenie beaconów. Przykład?

Londyńska agencja Exterion Media umieściła beacony w autobusach. Przy ich pomocy reklamowano trzecią część Kung Fu Pandy – kampanię prowadzono w aplikacji Shazam. Kiedy użytkownik Shazama wchodził do autobusu, aplikacja odbierała sygnał z beacona i wyświetlała film reklamowy. Chodziło o to, by targetować reklamy do osób, które podróżują środkami komunikacji miejskiej – wtedy zazwyczaj się nudzimy. Wówczas oferta trafia do Ciebie, kiedy szukasz rozrywki albo nie robisz nic ważnego, zamiast przeszkadzać w pracy.

 

Podsumowując: jak zaadresować efekt ROPO

Budowanie pomostu między online a offline staje się coraz istotniejszym wyzwaniem dla marketerów. Konsumenci uwielbiają szukać okazji i w tym celu eksploatują wiele kanałów. Szczególnie, że z urządzeniami mobilnymi jest to tak proste.

Wniosek? Wykorzystaj aplikacje i beacony by dostarczyć niezwykłe doświadczenie. Precyzyjnie targetuj odbiorców, by każdy dostał ofertę w odpowiednim czasie i miejscu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]