3 kroki do przeprowadzenia skutecznego testu A/B

Pixelated A/BTesty A/B to metoda badawcza polegająca na weryfikacji skuteczności wysyłki wiaodmości e-mail, strony internetowej, przejrzystości layoutu, szablonu newslettera, formularza kontaktowego, czy innego elementu, którego skuteczność, stopień docieralności i konwersji chcemy zbadać. Testy A/B często nazywane są także eksperymentami, ponieważ osoby testujące często na zasadzie prób i błędów eksperymentują z formą i treścią elementów, których skuteczność chcą zweryfikować.           

Cel jest jeden: należy ustalić, która z testowanych wersji jest z jakiegoś powodu lepsza, tzn. która generuje więcej kliknięć, która podnosi konwersję sprzedażową, z której następuje więcej przekierowań. Skupmy się na najczęsciej testowanych elementach – wiadomościach e-mail.

Krok 1: jaki jest Twój cel?

Przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: jaki jest cel przeprowadzena testu A/B? Co chcemy sprawdzić? Masz nadzieję podnieść wskaźnik open rate? A może zależy ci na drugiej zmiennej – click through rate? To najczęstsze wskaźniki wysyłanych wiadomości e-mail i newsletterach, z których nadawcy nie są do końca zadowoleni. Różne elementy wiadomości mają wpływ na inne wskaźniki.

Istnieje tez całkiem spore prawdpodobieństwo, że zmienianie elementów układu graficznego, czy  designu okaże się bezcelowe, kiedy nikt nie klika w Twoje maile. Wtedy warto dokładniej przyjrzeć się konstruowanym tematom wiadomości oraz filtrom antyspamowym i ich „wymaganiom”. Jeśli treść wysyłanych wiadomości nie przechodzi filtrów, zrozumiałym będzie osiąganie  niskich wskaźników otwieralności.

Krok 2: ustal przedmiot badania

Na samym początku musisz wiedzieć, co chcesz przetestować. Poniżej znajdują się najczęsciej testowane elementy wiadomości e-mail:

  • tytuł maila
  • przyciski typu ‚call to action’ – zachęcające np. do pobrania jakichś materiałów (ebook, case study, itp.)
  • layout, rozkład elementów (warstwa wizualna)
  • nagłówki
  • obrazki / grafiki / filmiki
  • content (treść maila)
  • kolory buttonow, elementów graficznych

Funkcjonuje pewnego rodzaju niepisana umowa, mówiaca o tym, że należy w pierwszej kolejności testować elementy nadrzędne – są to przede wszystkim tytuły wiadomości, które wyświetlają się adresatowi w pierwszej kolejnosci i to one skupiają początkowo jego uwagę. Dalej przyciski call to action, a  dopiero w dalszej kolejności nagłówki i rozkład poszczególnych elementów. Bez pierwszego przyciągnięcia uwagi, trudno o nią później.

Krok 3: rozpocznij testy!

Kiedy ustalisz, jaki konkretnie element swojego maila chcesz przetesować, pora przejść do czynów. Aby prawidłowo przeprowadzić testy A/B będziesz potrzebował odpowiedniego narzędzia. Tutaj na przeciw Twoim potrzebom wychodzi system klasy Marketing Automation, który nie tylko pozwoli Ci tego typu test utworzyć i przeprowadzić, ale dzięki zaawansowanym panelom analitycznym, umożliwi po przeprowadzonej akcji zebranie stosownego feedbacku.

Podsumowanie

Zdecydowanie warto także pamiętać o jednym detalu, który pominięty może wpłynąć na jakość testu i wypaczyć wynik. Mowa o czasie. Czas jest tutaj kluczowy – obie wersje testowanych wiadomości muszą wyjść w tym samym momencie z systemu. Bez tego wynik będzie niemiarodajny. Dodatkową zaleTą takich testów jest możliwość podejmowania szybkich decyzji dotyczących architektury informacji na stronie www w oparciu o ich wyniki. Są proste do przeprowadzenia, a zebrane dane nietrudne w interpretacji.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]