Łamią zasady. Kwestionują zastany porządek. Odkrywają nowe obszary.
Pokazujemy Wam listę 15 naszym zdaniem najciekawszych i najbardziej inspirujących start-upów. Przeglądajcie się im, bo naprawdę mogą nas zaskoczyć!
Lista jest bardzo zróżnicowana, znajdują się tu bowiem zarówno reprezentanci tradycyjnych start-upowych dyscyplin (wearables!), jak i mali wynalazcy, twórcy zupełnie nowych sprzętów i przedmiotów, a także wnikliwi analitycy, którzy odkrywają nisze i sprawiają, że to, co było trudne, staje się intuicyjne.
1 Snowcookie
Polski Start-Up, doceniony m.in. przez Intela. Cel? Zmienić sporty zimowe w bezpieczniejszą i usieciowioną rozrywkę. Śnieżne ciasteczko, mały czujnik połączony z telefonem, rejestruje nasze ruchy podczas jazdy na nartach i snowboardzie oraz głosem wirtualnego trenera sugeruje poprawki. Urządzenie wykorzystuje również społecznościowe aspekty rywalizacji: możemy porównywać się ze znajomymi nie tylko pod kątem ilości zjazdów czy dluści pokonanej, trasy, ale i techniki.
Snowcookie zatroszczy się też o bezpieczeństwo. 40% wypadków przydarza się narciarzom z powodu przemęczenia. Ciasteczko ostrzega, kiedy już pora zakończyć jazdę na dziś.
2 Atlas Wearables
Jeśli myślisz, że wearables do monitorowania aktywności fizycznej już nie mogą zaskoczyć, to zerknij na to, co robi ekipa Atlas Wearables. Oprócz standardowych narzędzi do monitorowania tworzy on gigantyczną bazę danych na temat ludzkich ruchów – Motion Genome Project.
Internet Rzeczy: poznaj nowe możliwości marketingu. Ebook za darmo
Dzięki takiej ilości danych będzie możliwe nie tylko stworzenie wirtualnego trenera, który od razu upomni Cię, gdy źle wykonujesz ćwiczenie (niezależnie od tego, czy uprawiasz jogę, czy robisz martwy ciąg), ale przyda się np. policjantom.
3 Fashionote
Darmowa aplikacja na iOS i Androida, która pozwala zrobić zdjęcie interesującego nas ubrania, kiedy przeglądamy je w piśmie modowym, a potem odsyła nas do sklepu, gdzie możemy je kupić.
Czemu nam się podoba? Bo otwiera nowe możliwości reklamy w tradycyjnych mediach, nieco już zakurzonych i stosujących archaiczną, irytującą metodę „oddać ile się da reklamodawcom”. Tyle że nie jest to ani mierzalne dla ofertujących, ani wygodne dla klientów, ani korzystne dla samego pisma, które zamienia się po prostu w katalog.
Fashionote to szansa na inne działania reklamowe w prasie modowej i lajfstajlowej.
Aplikacja po prostu oferuje produkt dokładnie wtedy, kiedy klient chce go kupić.
4 NiceFlight
Wykorzystali istniejące regulaminy dotyczące zasad składania reklamacji linii lotniczych i stworzyli przyjazny dla użytkowników serwis, który pozwala zgłosić zastrzeżenia i domagać się rekompensaty. Pasażer nie musi już studiować setek przepisów, by nadać właściwą formę swojemu wnioskowi, ale korzysta z poręcznej aplikacji, która automatycznie wysyła zgłoszenie.
Dzięki temu nawet jeśli coś pójdzie nie po Twojej myśli z lotem, nie musi Ci to psuć całego wyjazdu – składasz reklamację w kilka minut zamiast stać w kolejkach i zbierać papiery.
Daje ono pasażerom, zwykłym użytkownikom, narzędzie do egzekwowania swoich praw. Świetne!
5 Headspace
Kultura zachodu coraz chętniej czerpie z inspiracji buddyzmem czy tradycjami Indii. Przedsiębiorcy, przejęci odkryciami neurologów o niezwykłym wpływie medytacji na mózg (kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów, efektywność, umiejętność skupienia), zastanawiają się nad możliwością wykorzystania jej w praktyce na większą skalę. Headspace oferuje materiały do medytacji w formie aplikacji lub na stronie.
Jeśli jesteś sceptyczny, powiemy tylko: milion użytkowników w 15 krajach.
6 YikYak
Nowy pomysł na media społecznościowe. Wpisujesz wszystko, co chcesz. Anonimowo. Widzisz posty oparte na Twojej lokalizacji – osób, które są w pobliżu. Klika szkół w Stanach próbuje już zablokować aplikację. Platforma stworzona do plotkowania.
7 Soofa
Nowy pomysł na przestrzeń miejską – ławka, dzięki której naładujesz telefon (pozyskuje energię przez panele słoneczne), zbiera też dane dotyczące pogody, natężenia ruchu i inne przydatne dla urbanisty informacje. I tak, można na niej też usiąść!
8 Huddle
Dokumenty, tysiące dokumentów, pośród których łatwo możesz zginąć? Huddle wychodzi naprzeciw. To działająca w chmurze usługa dla przedsiębiorców, która pozwala na coworking, edycję dokumentów, tworzenie materiałów firmowych, integracje (np. z CRM-em), monitoring, zarządzanie pracą.
9 Tidemark
Narzędzie analityczne dla biznesu, oparte o Big Data. Pozwala prognozować trendy i zagrożenia, oceniać i monitorować postępy oraz wskazuje kierunki rozwoju. To wszystko w intuicyjnej formie aplikacji mobilnej: wpisujesz pytanie – w języku naturalnym – i otrzymujesz wykresy, grafy i analizy.
10 Anaplan
Najlepsza alternatywa dla Excela. Narzędzie finansowo-analityczne, działające w chmurze, prostsze i bardziej przyjazne w obsłudze.
11 Electric Objects
Wyświetla znalezione w Internecie dzieła sztuki w Twoim domu. Innymi słowy – to płaskie prostokątne urządzenie stanie się płótnem, na którym wyświetli się dowolnie wybrany obraz. W internecie mamy więcej dzieł sztuki niż w jakiejkolwiek galerii –dlaczego więc z tego nie korzystać? Zasługują na więcej niż krótka ekspozycja na ekranie smartfona!
12 OneWheel
Piszemy o nim, bo wynalazczość tradycyjnie kojarzy się z tworzeniem nowego przedmiotu, a dziś robimy to zaskakująco rzadko. Dlatego zerknijcie na niego – to elektryczna deskorolka na jednym kole. W sam raz do przemieszczania się po mieście, na trasach, które są trochę są długie na spacer, ale niedostatecznie długie, by wyciągać samochód lub podróżować komunikacją miejską.
13 Fits.me
Wirtualna przymierzalnia: to, czego bardzo brakuje odzieżowym sklepom online. Sugeruje rozmiar i daje wyobrażenie o tym, jak będziemy wyglądać w danym ubraniu. Oferuje widok 360 stopni.
14 Affectiva
Zastanawiałeś się kiedyś, co czują Twoi klienci? Affectiva opracowała wyznaczniki pozwalające identyfikować emocje oraz identyfikować ich natężenie. Możesz badać emocje, jakie wywołują generowane przez Ciebie treści – nieinwazyjnie, na dużą skalę i bez drogich badań. Affectiva po prostu bada ekspresję twarzy przez istniejące w komputerach czy smartfonach kamery i analizuje twarze klientów pod kątem odczuwanych przez nich emocji w czasie rzeczywistym.
15 Slack
Jeśli nie znacie, to poznajcie. Idealne narzędzie do komunikacji w małych i średnich firmach. To po prostu minimalistyczny chat, który pozwala wygodnie wyszukiwać i tagować wiadomości, zintegrować m.in. z Trello i Asaną, słowiem, jest stworzony dla biznesu. Firma Stewarda Butterfielda ma 365 tys. Użytkowników.