10 błędów, przez które pozyskujesz za mało kontaktów. Usprawnij Lead Generation!

Portrait of tired exhausted man in trouble, problems in life

Na każde 92 dolary wydane na pozyskanie klienta, zaledwie 1 przeznaczony jest na tworzenie doświadczenia zakupowego czy zwiększenie konwersji (źródło: Econsultancy). Ta dysproporcja mówi sporo o nacisku, jaki marketerzy kładą na Lead Generation. Dla wielu ilość pozyskanych kontaktów to kluczowe KPI.

Jednak podejmowane działania często przynoszą rozczarowanie. Kampanie albo nie generują ruchu nowych użytkowników na www, albo zachęcają użytkowników jedynie do wejścia na stronę, a nie do pozostawienia danych czy zakupu, więc nie przynoszą żadnej wartości.


Buyer Persona w Marketing Automation: pobierz bezpłatny poradnik


Dlatego poniżej przygotowaliśmy dla Was listę 10 powszechnych błędów, których powinieneś się wystrzegać. Niedługo w Twoim CRM-ie zrobi się tłoczniej!

1. Oświadczasz się na pierwszej randce

Problem: Jasne, że chcesz zbudować długotrwałą relację, ale od swojego nowego użytkownika możesz wymagać po prostu za dużo. Dopasuj treści oraz oferty do gotowości odbiorcy oraz etapu procesu zakupowego, na którym się on znajduje.

Np. nie oczekuj od osoby, która po raz pierwszy jest na Twojej stronie, że założy konto czy zainteresuje się programem lojalnościowym. Postaw na edukację i przedstawienie Twojej firmy. Lepiej zadziała film demo czy oferta próbki. Jeśli chcesz skłonić do pierwszego zakupu, rozwiej wszelkie wątpliwości związane z bezpieczeństwem czy możliwością zwrotu towaru. Pozwól, by relacja z klientem rozwijała się stopniowo, w tempie, które on sam dyktuje.

Checklista:

  • czy mierzysz scoring klienta? To funkcjonalność Marketing Automation, która pomoże Ci poznać zaangażowanie i wiedzę poszczególnych użytkowników oraz dopasowywać do nich automatycznie komunikaty.
  • czy wiesz, jakie treści należy pokazać początkującym użytkownikiem, by zaprezentować im korzyść, jaką przyniesie używanie Twojego rozwiązania czy produktu?
  • czy rekonstruujesz zakupową podróż klienta? Czy wiesz, od czego się ona zaczyna? Jakie działania podejmuje odbiorca na początku swojej relacji z Twoją firmą? Pobiera ebooka, ogląda demo, przegląda katalog, zapoznaje się z blogiem? Czy eksponujesz te elementy podczas pierwszego kontaktu z marką?

 

2. Pułapki piękna

Problem: Często inwestujemy nieproporcjonalnie dużą część budżetu w rozwiązania, które nie mają wiele wspólnego z doświadczeniem użytkownika. Klasycznym przykładem są pięknie zaprojektowane strony, na której brakuje informacji, czym właściwie firma się zajmuje. Klient przewija kolejne wysmakowane podstrony, ale nie wie, co robisz.

Dlatego w innym poście przekonywaliśmy Was, że brzydkie strony internetowe świetnie działają, bo warto poświęcać urodę na rzecz funkcjonalności. Myśl przez paradygmat funkcji czytelności Twoich komunikatów. Usuwaj puste ozdobniki – one oddalają Twojego użytkownika od pożądanych czynności: zapisu, lektury ważnego materiału czy zapisu.

Checklista:

  • spojrzyj na swoją stronę jak patrzyłby na nią ktoś, kto nie zna Twojej firmy i nie wie, co robisz. Ile zajmie Ci pozyskanie potrzebnych informacji?

 

3. Skupiasz się na jednym źródle pozyskiwania leadów

Problem: Z pewnością zidentyfikowałeś najlepsze dla siebie źródło leadów. Może być to np. jakaś porównywarka, portal społecznościowy czy kampanie AdWords. Jednak nie powinieneś zaniedbywać poszukiwania innych metod pozyskania odbiorców. Zależność od jednego źródła wiąże się z ryzykiem: co jeśli zmieni ono politykę lub przestanie przynosić zadowalające rezultaty? Dlatego nie zaprzestawaj testowania nowych metod, nawet jeśli stosowane obecnie dają zadowalające rezultaty. Przygotuj się na zmianę zanim ona nastąpi!

Checklista:

  • jakich kanałów pozyskiwania nowych leadów jeszcze nie przetestowałeś? Dlaczego?
  • Czy nie jesteś nadmiernie zależny od jednego kanału?

 

4. Brak landing pages

Problem: tworzysz kampanię zorientowaną na pozyskiwanie nowych użytkowników i gdzie ich kierujesz? Na stronę główną? Do katalogu? Czy to faktycznie najlepsze miejsce, by rozpoczynali przygodę z Twoja marką?

Mało osób decyduje się na zakup po pierwszym zetknięciu z firmą. Dlatego zastanów się, co dokładnie chcesz osiągnąć przy pierwszym spotkaniu z odbiorcą i stwórz landing page dedykowaną temu jednemu celowi. Przyda się tu wiedza o zakupowej podróży klienta oraz o tym, co najczęściej ją rozpoczyna.

Checklista:

  • czy tworzysz landing pages dla kampanii mających na celu pozyskanie nowych leadów?
  • czy landing pages są responsywne?

 

5. Za dużo CTA

Problem: Kiedy tworzysz strony docelowe, pamiętaj o tym, że z definicji służą one realizacji jednego, bardzo precyzyjnie określonego celu. Mają skłonić np. do:

  • pobrania materiału za podaniem danych
  • zapisu na event, newsletter czy webinar
  • zakupu w danej akcji promocyjnej
  • rejestracji konta demo

Dlatego mimo pokus nie prezentuj alternatyw na landing page. Powinno ono zawierać jedno CTA (może pojawiać się w kilku miejscach, ale musi być tej samej treści). Jeśli zaczniesz oferować różne możliwości, odbiorca rozproszy się między nimi i zastanawiając się, czy ma pobrać ebooka, skorzystać z promocji czy zapisać się na webinar po prostu nie dokona żadnego wyboru i opuści stronę.

Wyjątek: Wyjątkami od tej zasady są sytuacje, kiedy jednocześnie chcemy dokonać segmentacji lub skierować klienta do właściwego obszaru sklepu czy strony (i np. pozostawiamy wybór: Kobieta/ Mężczyzna; Specjalista/ Manager). One jednak rządzą się nieco inną dynamiką.

 

Checklista:

  • czy przy projektowaniu landing page masz jasną wizję celu, który chcesz osiągnąć?
  • czy zamieszczać jedno CTA? (jeśli nie, to wiesz, co zrobić z resztą)

 

6. W chowanego z formularzem kontaktowym

Problem: Czemu nikt się nie zapisuje na mój newsletter? Czemu nikt nie wypełnia formularzy kontaktowych? Powód może być prozaiczny – np. trudno je znaleźć, bo wymaga to scrollowania strony do samego dołu.

Formularze kontaktowe możesz zamieścić w wielu miejscach – na sztywno na stronie (iframe), ale też na popupach i paskach bocznych (sidebarach). Warto zastanowić się nad ich lokalizacją – powinny być łatwo dostępne oraz informować o korzyści, z jaką wiąże się ich uzupełnienie. By tę korzyść zobrazować, wykorzystaj formularze spersonalizowane, które będą wykorzystywać dane o wizycie użytkownika i odwoływać się do jego zainteresowań.

Checklista:

  • czy Twoje formularze kontaktowe łatwo znaleźć na stronie www?
  • Czy formularz nie jest zbyt długi?
  • Jak wygląda Twój formularz na urządzeniu mobilnym?

 

7. Nie oferujesz gated content

Problem: piszesz! Tworzysz! Produkujesz! A mimo to marketing treści nie przynosi spodziewanego wzrostu kontaktów w bazie. Możesz to zmienić, oferując część Twoich wartościowych materiałów po podaniu adresu email. Przejrzyj bloga: możesz zebrać kilka postów, opracować je i uzupełnić, by stworzyć ebooka. Dłuższe wideo instruktażowe czy obszerne prezentacje również warto prezentować w ten sposób. Jeśli oferujesz wartościowy materiał, poproś o dane w zamian!

Pamiętaj jednak, by nie przesadzić w drugą stronę. Nie wymagaj, by osoba, która pierwszy raz pojawia się na Twojej stronie www i jeszcze słabo zna markę, wypełniła Ci w formularzu pobrania ebooka pełen kwestionariusz z numerem telefonu, adresem czy nazwą firmy. Pomyśl, jakie dane mogą być Ci przydatne, i nie wymagaj uzupełnienia większej ilości pól. Stosuj też progresywne profilowanie oraz przy pobieraniu nie wymagaj, by osoba, która raz podała Ci swoje dane, wypełniała ten sam formularz kolejny raz. Dla użytkownika to dodatkowy wysiłek, a Tobie nie przynosi to żadnej realnej korzyści.

Checklista:

  • jakie treści możesz oferować za podaniem adresu email?
  • jakie dane użytkowników są Ci realnie potrzebne? Szanuj czas odbiorców i nie skłaniaj ich do wypełniania nieskończonej ilości boksów. Wielu z nich może zrezygnować w trakcie.

 

8. Nie wykorzystujesz potencjału aplikacji mobilnej

Problem: oprócz pełnienia wielu innych funkcji, aplikacja mobilna to świetne narzędzie pozyskiwania nowych klientów – często pozwala nam dotrzeć do osób, do których inaczej nie mógłbyś trafić.

Jednak wykorzystanie pełnego potencjału marketingowego aplikacji mobilnej to wciąż rzadkość. Zainteresowanych odsyłamy do ebooka, którego poświęciliśmy w całości marketingowi aplikacji mobilnych: pobierz Mobile Marketing Automation.

 

Checklista:

  • czy masz aplikację mobilną? Czy może się ona przydać Twojemu biznesowi?
  • czy przekazujesz leady z aplikacji do CRM? Czy traktujesz ich jako osobny segment i masz przygotowaną dla nich osobną komunikację?

 

9. Nie testujesz formularzy

Problem: Skuteczność formularzy czy kampanii powinieneś monitorować, a zanim wprowadzisz nowe rozwiązanie, przetestuj je. Formularze kontaktowe również!

Nie daj się zwieść pozornej prostocie formularzy („Przecież tam są dwa pola do wypełnienia, co to za filozofia! Nie ma co kombinować”). Sprawdź, jakie treści działają lepiej. Jak działają obrazki? Czy konwersję zwiększy np. dodanie paska przedstawiającego ile procent pól zostało do wypełnienia, jak w formularzu na blogu Neila Patela:

Zrzut ekranu 2015-12-02 14.32.36

 

Checklista:

– czy testujesz formularze? Jeśli nie, zapoznaj się z nową funkcjonalnością SALESmanago Moduł Testów A/B/X.

10. Zbyt późny follow-up

Problem: Twoja praca nie kończy się, kiedy ktoś poda Ci swój adres email. Często klienci robią to pod wpływem chwili, by np. zyskać dostęp do jakiegoś materiału czy kuszącej zniżki. Kiedy po dwóch tygodniach dostają newsletter od marki, reagują zdziwieniem, bo zdążyli już o niej zapomnieć. W efekcie oznaczają Cię jako spam lub wypisują się.

Kiedy klient podaje Ci swój adres, kuj żelazo póki gorące. Uruchom Lead Nurturing bądź welcome cycle: jeśli wyślesz mu pierwszą wiadomość w mniej niż 24 godziny, zwiększa się szansa na otwarcie maila.

Checklista:

  • co się dzieje, kiedy klient zostaje dodany do Twojej bazy adresów?
  • czy wysyłasz wiadomości powitalne(pojedyncze bądź cykl)? Są o 50% częściej otwierane i o 86% skuteczniejsze niż tradycyjne newslettery (źródło: Emma)

Więcej leadów!

Na zakończenie dodajmy jeszcze dwie ważne uwagi.

  • Zwiększenie ilości pozyskiwanych leadów to marketingowy Święty Graal. Pamiętaj jednak, że Twoja praca nie kończy się na rozbudowaniu bazy. Zadbaj, by każdy z odbiorców od samego początku dostawał przydatne i dopasowane do swoich zainteresowań oferty czy treści. Zacząłeś relację, ale do sprzedaży i lojalności jeszcze długa droga!
  • Nie pompuj bazy na siłę. Liczy się jej jakość! Nie pozyskujesz leadów dla samej przyjemności posiadania wielkiej bazy– to ludzie, którzy mają kupić Twój produkt. Możesz zwiększyć objętość listy kontaktów przez konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, ale pozyskani w ten sposób odbiorcy mogą w ogóle nie znajdować się w Twojej grupie docelowej.

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]