10 błędów, które rujnują sprzedaż. Poradnik dla sprzedawców w B2B

Man holds his hand to his mouth due to sickness or wrong decision

Nawet zdecydowanego klienta możesz łatwo zniechęcić. Sprzedaż to subtelna gra, w której błędy będą Cię słono kosztować. Dowiedz się, co najczęściej sprawia kłopot sprzedawcom w B2B i jak tego uniknąć.


Kompendium Lead Nurturing. Pobierz 


1. Mylisz research z intencją zakupową

Dziś klienci mają do dyspozycji masę narzędzi, które ułatwiają im research i skwapliwie z tego korzystają. Skoro pozyskanie informacji kosztuje kilka kliknięć i parę minut, to czemu nie przygotować się solidnie do podjęcia decyzji?

 

Dziś klienci nawet 90% ścieżki zakupowej przechodzą na własną rękę, bez konsultowania się ze sprzedawcami. Dlatego tak istotne jest, byś potrafił odróżnić osobę szykującą się do zakupu od kogoś, kto powoli zbiera wiedzę.

 

Rozwiązanie: Najlepszym sposobem na to jest wykorzystanie scoringu: kiedy system Marketing Automation buduje profil użytkownika i mierzy jego zaangażowanie, potrafisz wyłapać leady, z którymi natychmiast należy się skontaktować, bo ich intencja zakupowa jest ewidentna, od tych, którzy poszukują przede wszystkim wiedzy. Ich zostaw programom Lead Nurturing.

 

2. Ja, ja, ja

Wielu sprzedawców patrzy z perspektywy swojego produktu, a nie przez pryzmat doświadczenia klientów. Wyliczają funkcjonalności rozwiązania z automatu, nie zastanawiając się, które z nich mogą okazać się przydatne dla tej konkretnej osoby. W efekcie odbiorca czuje się jak postawiony przed automatem, który wypluwa z siebie wyuczone formułki.

 

Rozwiązanie: To trudne, ale w relacjach z klientami powinieneś nauczyć się słuchać. Nie bój się oddać inicjatywy rozmówcy – niech on pogada, a Ty postaraj się jak najwięcej z tego wychwycić. Ludzie lubią mówić o sobie, więc nie będzie Ci trudno uzyskać odpowiedź – o ile zadasz pytanie. Sporo dowiesz się również z historii wizyt w systemie Marketing Automation: zobacz, jak aktywny był lead oraz jakie materiały i tematy go interesowały. To będzie świetne zagajenie rozmowy.

 

Nie staraj się też zapełniać każdej pauzy w dyskusji. Jeśli na chwilę zapadła cisza, to nic strasznego. Twoim najważniejszym celem jest dowiedzieć się tak dużo o odbiorcy, by móc pokazać, jak Twój produkt odpowie na jego potrzeby. Pamiętaj – nikt nie wyda pieniędzy dlatego, że dane rozwiązanie jest świetne. Ludzie kupują rzeczy, które im pomagają, które pozwalają osiągnąć cele.

 

3. Brak konkretu

Mówisz o produkcie, recytujesz, ale czy masz mocne dowody?

Rozwiązanie: Przygotuj się do rozmowy. Argumentu dostarczą Ci:

  • wypowiedzi klientów (najlepiej z podobnej branży)
  • przykłady
  • case studies
  • nazwy klientów

Nasz mózg jest tak skonstruowany, że lepiej reaguje na liczby: takie informacje łatwiej przyswoić, łatwo je do czegoś odnieść i porównać, poza tym dają wrażenie obiektywności.

 

Poza tym nic nas tak nie motywuje, jak dowód społeczny, czyli fakt, że inni coś robią.

 

4. Lekceważenie etapu edukacji

Twój klient jest racjonalny. Podejmie przemyślana decyzję, opartą na zebranych danych. Nie uda się to, jeżeli nie pomożesz mu znaleźć wartościowej wiedzy.

 

Rozwiązanie: Miej przygotowane materiały, które możesz polecić odbiorcom do pogłębienia ich wiedzy. Może to dotyczyć zarówno materiałów produkowanych przez firmę, jak i obiektywnych materiałów eksperckich.

 

W ten sposób zwiększasz również zaufanie do firmy: pokazujesz się jako profesjonalista w swojej dziedzinie.

 

5. Boisz się trudnych pytań

Niektóre z nich są jak słoń, który stoi na środku pokoju, ale wszyscy zgodnie udajecie, że go nie widzicie (np. kiedy widzisz, że klienta totalnie nie przekonuje Twoje rozwiązanie, ale nie chcesz o to zapytać wprost). Inne zaś są nieuchwytne jak dym (np. kiedy wysłałeś projekt umowy, a nikt jej nie odsyła).

 

Rozwiązanie: wolimy niedopowiedzenia niż odmowy, to jasne. Ale czasem musisz usłyszeć konkretną odpowiedź, bo inaczej tkwisz w miejscu i nie wiesz, na czym realnie stoisz.

 

6. Marnowanie energii na leady, które nie podpiszą umowy

Niektóre leady nie podpiszą umowy. Nie mają teraz czasu albo pieniędzy. Mają inne priorytety. Nie rozumieją Twojego produktu albo nie widzą, jak może im pomóc.

 

To się zdarza, bez niczyjej winy. Zupełnie jak nieudana randka: spoglądacie na siebie i Wasze spojrzenia porozumiewają się bez słów: to nie wyjdzie. Kończycie kolację, uprzejmie się żegnacie i koniec. Nie biegniesz za dziewczyną, krzycząc „Trochę przytyjesz, zafarbujesz włosy, poczytasz Prousta i będzie idealnie, idealnie, obiecuję!”, nie wydzwaniasz.

 

Rozwiązanie: Jedną z najcenniejszych umiejętności, jakie sprzedawcy nabierają z czasem, jest wyczucie, kiedy nic z tego nie będzie. To oszczędza wiele czasu i energii.

 

7. Niewywiązywanie się z zobowiązań

Obiecałeś coś sprawdzić, dosłać case study, upewnić się, jak działa jakaś funkcjonalność. Ale zapominasz. Klient też zapomina. Trudno wrócić do kontaktu po tym, jak dałeś ciała. Kiedy straciłeś zaufanie odbiorcy, trudno Ci będzie coś mu sprzedać.

 

Rozwiązanie: używaj narzędzi, które pomogą Ci pamiętać o zobowiązaniach. Ustawiaj przypomnienia.

 

8. Brak przygotowania

Jakie pytania może zdać lead? Jakie stoją przed nim wyzwania? Czego potrzebuje? Jakie może mieć opory wobec Twojego produktu? Kiedy dzwonisz nieprzygotowany, odbiorca szybko to wyczuje i straci zainteresowanie: skoro Ty nie starasz się na tyle, by odpowiedzieć na jego potrzeby, czemu on ma się angażować?

 

Rozwiązanie: Wiele odpowiedzi możesz znaleźć przed wykonaniem telefonu – zrób mały research o firmie. Jeśli używasz systemu Marketing Automation, sprawdź historię wizyt danego użytkownika: co sprawdzał, jakie materiały go interesowały. Zrób listę pytań, jakie może zadać.

 

9. Słabe powiązanie marketingu ze sprzedażą

Modelowa podróż zakupowa zakłada miękkie przejście z marketingu do sprzedaży: klient, wyedukowany przez działania marketingowe (np. Lead Nurturing, marketing treści) jest przygotowany do rozmowy ze sprzedawcą, ma podstawową wiedzę, która pozwala mu zadawać szczegółowe pytania. Jednak nie zawsze się tak dzieje. Najczęściej leady przepychane są do działu sprzedaży zbyt szybko, co rujnuje szanse na sprzedaż.

 

Rozwiązanie: buduj stopniowo współpracę między działami. Przede wszystkim opracujcie wspólny język: spójną definicję leada oraz momentu, którym należy go przekazać do sprzedaży. Przyda się również zbudowanie Buyer Persona, dzięki czemu będziecie mieli jednolity obraz odbiorcy. Integracji działów sprzyjają również rozwiązania klasy Marketing Automation.

 

10. Nie podajesz terminów

Darmowy okres próbny? Czas do przedyskutowania z przełożonymi? Odłożenie sprawy na spokojniejszy okres? Jasne, tylko niech to nie skończy się odłożeniem sprawy na nieokreślone kiedyś.

 

Rozwiązanie: Operuj precyzyjnymi terminami. Umów się na czas testów czy konsultacji, ale trzymaj rękę na pulsie.

 

A jakie błędy w zachowaniu sprzedawców są dla Was najbardziej irytujące? Piszcie w komentarzach!

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]